Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Nu har jag fått hem dom tre första som jag låtit tillverka till mej enligt min ritning och mått. 440C och 4 mm tjockt material. Ville bara ta 3 st först för att se hur dom skulle bli och jag är mycket nöjd.
 

Bilagor

  • Fulltånge JE 002 (600 x 400).jpg
    Fulltånge JE 002 (600 x 400).jpg
    38.1 KB · Visningar: 2,127
Tänkte lägga in ett litet avbrott bland alla stora knivar. Med en liten kniv. För nåt tag sen
tröttnade jag på dessa sladdriga blad i brytbladsknivarna, så jag gjore mitt eget alternativ.
Gullregn och M2-stål. Den får slita.
Kjell

Jag fick hjälp av Kjell med stål och ritning, tack! Plommonträd fick jag från ett nyligen nedblåst träd i som fanns i en släkträdgård. Träbiten torkades i micro och M2-stålet fixades till med Dremel, bänkslip och sandpapper. Det blev tillräckligt bra för att jag skall vara nöjd själv! Plommonträt är ljust och vackert, för tillfället behandlat med parrafinolja. I framtiden kommer den nog betsas för att inte se solkigt ut, för den är tänkt att användas. Någon som har tips på bra ytbehandling?

Projektet har gett blodad tand och det kan bli fler knivar framöver... En bit stål finns ju kvar, men roligast var ändå trä-arbetet. Kanske ett färdigt blad ligger bättre till för nästa gång. Och så måste man ju fixa slida också.

/Andreas
 

Bilagor

  • Andreas_minikniv.jpg
    Andreas_minikniv.jpg
    73.8 KB · Visningar: 1,302
Jag fick hjälp av Kjell med stål och ritning, tack! Plommonträd fick jag från ett nyligen nedblåst träd i som fanns i en släkträdgård. Träbiten torkades i micro och M2-stålet fixades till med Dremel, bänkslip och sandpapper. Det blev tillräckligt bra för att jag skall vara nöjd själv! Plommonträt är ljust och vackert, för tillfället behandlat med parrafinolja. I framtiden kommer den nog betsas för att inte se solkigt ut, för den är tänkt att användas. Någon som har tips på bra ytbehandling?

Projektet har gett blodad tand och det kan bli fler knivar framöver... En bit stål finns ju kvar, men roligast var ändå trä-arbetet. Kanske ett färdigt blad ligger bättre till för nästa gång. Och så måste man ju fixa slida också.

/Andreas

Kul att det blev av! Bra gjort!
Folk tycks ha så fullt upp med att 'köpa' så det inte blir så mycket 'göra'. Och jag håller med, det är träarbetet som är roligast. Till ytbehandling brukar jag använda kokt linolja/terpentin med en skvätt trätjära. Doppa ner och låt stå en vecka eller så. Luktar gott efteråt.
Jag fick upp ögonen för Hagtorn för ett tag sen. Hårt och ser antikt ut linoljat. Sen finns det syrén som jag ännu inte provat. Å andra sidan blev den senaste i rödbetsad flammlönn väldigt mycket i min smak så jag behöver ju inte göra nån till.....
Kjell
 
Kul att det blev av! Bra gjort!
Folk tycks ha så fullt upp med att 'köpa' så det inte blir så mycket 'göra'. Och jag håller med, det är träarbetet som är roligast.

Jag är också skyldig till att köpa mer än att göra i diverse projekt :) men den har gången hade jag ju fått materialet så då är relationer och inte pengar! + ett behov av att göra ngt med händerna. Knivmodellen var lockande, jag gillar det enkla och funktionella som inte gör så mkt väsen av sig.

I tankarna har jag att använda lite mer av stålet för ett något längre blad. Lite som en mindre skalkniv fast avsett för skogspromenader med korvgrillning. En Opinels enkelhet men med fast blad. Vi får se!

/Andreas
 
Återanvänder en bild här i den bästa tråden.
En Case mini copperlock med amber bone skaftsidor och ss steel. Tunn och lättburen backlock som jag fick till farsdag av pojkarna. stålet är väl inget att ivras över men den har skurit salami under julen utan att mattas nämnvärt och stålet går till nöds att skärpa under en temugg till och med så inga problem som inte går att lösa.

Snygg kombination klocka/kniv!

/ John
 
Mina knivar

Hej

Jag har ganska nyligen fastnat i knivträsket. Har redan samlat på mig några.
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    66.2 KB · Visningar: 1,268

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.