Stort knivintresse - välj din favoritkniv

I vanlig ordning tunt micarta eller g10 grepp. Kydex kanske. Men allt det där ligger så långt fram så vem vet.
Nästa blad blir en allround skogskniv tänkte jag. Återkommer ☺️
Låter spännande!

Jag har gjort fler tester på min Bugout, därav den apterade Paracord-linan.

Kniven är hyggligt bra på att tälja trots det tunna, flatslipade bladet med en kort primäregg/arbetsegg. Den är dock otroligt effektiv i köket!! Faktum är att den skär vissa material bättre än mina köksknivar?! Den formligen gled igenom morötter, päron, samt vattenmelon. Den sistnämnda fick jag dock dela i omgångar ;).

Tack vare sitt förhållandevis breda blad så är den bra till att bre mackor med ;).

Den har självklart inga problem med att öppna paket, skära av snören och till och med skära i medelhård plast.
 

Bilagor

  • Min Benchmade 535 Bugout, 1.jpg
    Min Benchmade 535 Bugout, 1.jpg
    22.9 KB · Visningar: 282
  • Min Benchmade 535 Bugout, 2.jpg
    Min Benchmade 535 Bugout, 2.jpg
    27.2 KB · Visningar: 284
  • Min signatur.jpg
    Min signatur.jpg
    1.4 KB · Visningar: 277
Ja så är det alltid, många fina knivar därute. Men jag har nog skiftat mitt fokus nu från att köpa, till att göra. Ska till och med försöka sälja av en del i lådorna därhemma. Men just fällknivar är svåra att låta bli kanske, de är svåra att göra själv och dessutom det man har mest användning för!
 
Låter spännande!

Jag har gjort fler tester på min Bugout, därav den apterade Paracord-linan.

Kniven är hyggligt bra på att tälja trots det tunna, flatslipade bladet med en kort primäregg/arbetsegg. Den är dock otroligt effektiv i köket!! Faktum är att den skär vissa material bättre än mina köksknivar?! Den formligen gled igenom morötter, päron, samt vattenmelon. Den sistnämnda fick jag dock dela i omgångar ;).

Tack vare sitt förhållandevis breda blad så är den bra till att bre mackor med ;).

Den har självklart inga problem med att öppna paket, skära av snören och till och med skära i medelhård plast.

Den där är alldeles för attraktiv :)
 
I vanlig ordning tunt micarta eller g10 grepp. Kydex kanske. Men allt det där ligger så långt fram så vem vet.
Nästa blad blir en allround skogskniv tänkte jag. Återkommer ☺️

Min nästa blir också en skogskniv, hade jag tänkt, kul! Får se om vi har liknande preferenser. Jag ska ev. försöka mig på min första fulltånge, känns ändå allra mest stabilt om det är en heavy user, plus att det är kul att prova nytt
 
Skall bli spännande att se hur du lyckas med den bedriften!!

-Paul-
Det lär ju bli som allt annat man gör första gången... :)
Jag började rita lite ikväll. Min spontana bild blev det här. Vad tror ni? Idén är att göra en ”user” för en gångs skull, men jag hamnar alltid i den japanska stilismen när jag går på känsla. Kan detta bli en fungerande ”skogs/hikingkniv” till slut, men ändå behålla sin själ? Vilka funktionella ändringar är helt nödvändiga? Jag har inga behov av parer- eller fingerskydd, är så pass erfaren nu att de bara är i vägen. Bladet är ritat så långt (18-19 cm) som materialet tillåter, men borde kanske kortas ner av rent funktionella skäl?
 

Bilagor

  • BF20BC29-9EBC-44CB-AAE7-59322D6C3964.jpg
    BF20BC29-9EBC-44CB-AAE7-59322D6C3964.jpg
    23.6 KB · Visningar: 206
Här en liten inblick i en stackars hobbyists (helg)vardag. Det ska grillas, men då måste ju värmen utnyttjas optimalt. Denna gång till A) normalisering av stål inför skogsknivsprojekt (tog 20 minuter av upphettning mha värmepistol och avkylning innan kortet togs och gallret lades på), och B) uppkokning av vinäger för etsning av hamon (då frun klagat på att det stinker och ”kan vara farligt för barnen att göra detta inomhus”) :)
Whiskyglaset är självförklarande
 

Bilagor

  • 2D6F2F39-A3A6-42DE-8E5E-E1F7AEEF07F9.jpg
    2D6F2F39-A3A6-42DE-8E5E-E1F7AEEF07F9.jpg
    40.2 KB · Visningar: 195

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...