Handator med GPS

Köpte min Loox 720 på för 4613 SEK ink moms på http://www.salesonnet.com, tog 4 dgr från Finland med postens företagspaket. När det gäller kablar så följde det med ett rejält knippe, USB såklart. Det som är intressant är att denna maskin kan agera USB värd, d.v.s. du kan haka på USB printer på kabeln, inte illa. Christer: att inte välja Ipaq gör inte att man för den skull är "oproffsig" Loox 720 kan köra via ext. strömkälla. Tittar jag på ex. http://www.expansys.se/accessory.asp?code=LOOX_720 så blir jag heller inte orolig för att hitta de tillbehör som jag nu kan tänkas behöva.
 
Inget påhopp på Loox!

RedBreather; sa:
När det gäller kablar så följde det med ett rejält knippe, USB såklart. Det som är intressant är att denna maskin kan agera USB värd, d.v.s. du kan haka på USB printer på kabeln, inte illa.

Håller med om att det är bra att man har USB HOST. Det viktigaste för anslutning av yttre tillbehör är dock fortfarande seriell data (RS232) främst för GPS men även för andra mätapplikationer.

RedBreather; sa:
Christer: att inte välja Ipaq gör inte att man för den skull är "oproffsig" Loox 720 kan köra via ext. strömkälla. Tittar jag på ex. http://www.expansys.se/accessory.asp?code=LOOX_720 så blir jag heller inte orolig för att hitta de tillbehör som jag nu kan tänkas behöva.

Jag vill inte på något sätt påstå att Loox eller andra PDA inte kan användas för det du beskriver. Ur flera aspekter kan de också vara bättre rent tekniskt än iPAQ. Om man däremot tittar på försäljningsvolymerna i Sverige är Fujitsu-Siemens (Loox), Dell (Axim) och Qtek ganska små jämfört med HP (iPAQ).

Alla tillverkare har olika proprietära anslutningskontakter. HP har dock varit mycket konsekventa under senare år och inte bytt kontakt sedan 38xx-serien introducerades för fem år sedan. Fördelen är att en myndighet eller organisation inte behöver slänga alla kablage, mätprobar, streckkodsläsare eller vad man nu har investerat i bara för att man köper ny PDA! Ser man till kostnaden så kan i vissa fall minst lika mycket, ibland mer pengar ligga investerat i kringutrustning.

Fungerar din Loox för dig så är det en bra PDA för dig! För en större organisation krävs ofta en medveten strategi för att klara support och underhåll över längre tid och då kommer de aspekter in som jag redogjort för ovan.

MVH/Christer
http://www.clover.se
 
Jag håller med dig att standards är bra. Olika kontakter och egna specialare är ett gissel. Speciellt om man jobbar i en stor org. som du säger. Däremot är konkurens bra och jag tycker att Loox 720 är en konkurent för pris/prestanda. Dessutom är det ett starkt varumärke och de halvtyska maskinerna brukar heller inte göra någon besviken på dåligt genomtänkta produkter. Jag valde Loox för att jag inte tyckte att motsvarande Ipaq var värd de tusenlappar extra och i synnerhet inte för att jag satt i bef. kontakter eller andra don att ta hänsyn till. Även om nu inte Loox är #1 i sverige så är det en maskin som säljer bra. Alla ska vara nöjda och glada. Jag är både nöjd och glad över mitt val ;)
 
Alla ipaq fungerar inte bra

Jag fick inte ordning på min 5450 trots veckors strulande pga av alla buggar. När jag använde den med bluetooth förekom fördröjning av positionering i upp till 40 sekunder. Hela högen med attiraljer ligger där sedan mer än ett år och nu känns det inte lockande att uppgradera den med allt som behövs och ändå bara få en lågupplöst skärm i en klumpig burk.

Så den som köper en begagnad ipaq för navigationsändamål rekommenderas kolla attt den är uppgraderad och fungerar som tänkt för sitt ändamål utan buggar. Annars bör andrahandsvärdet vara mycket lågt.

På tal om det är min ipaq till salu. Använd en månad.
 
Mio 168 = Bra köp!

Hej
Jag har en Mio168 sedan några månader tillbaka och är mycket nöjd med den. Tidigare använde jag en Garmin Legend (och innan dess Garmin 45) men Legenden har glappat i displayen under lång tid så till slut blev den pensionerad.
Kollade runt ordentligt innan jag köpte Mion och var inne på en 60C ett tag, men ville gärna ha in egna scannade kartor, så då fick det bli en Pocket PC.
Förutom den inbyggda MioMap som jag använder för bilkörning med röstanvisningar som säger till när jag ska svänga (eller varnar för fartkameror) så använder jag Fugawi där jag kan använda dels Lantmäteriets rik-kartor och dels scanna in vilka kartor jag vill. I MioMap följer det med kartor över hela Europa gratis.
Eftersom det är en Pocket PC så kan jag använda Windows CE 2003 som följer med vid leveransen.
Mottagningen med den utfällbara antennen är vida överlägsen min gamla Legend och det är väldigt praktiskt med antennen för jag kan stoppa ned enheten i jackfickan och låta den "hänga" i antennen som jag då vikt ned lite extra. Jag har inget problem med mottagningen trots att jag huvudsakligen använder den i skog.
Priset för Mio168 är mycket bra, jag köpte min på NetOnNet för 4690. Numera är den prissänkt till 3990:-. Man får en massa tillbehör levererat med, extern antenn, Windows Mobile 2003, hållare (sugkopp) för bilen, väska, AC-adapter och cigarettkabel.
Om man jämför med den mycket dyrare Garmin 3600 så är Mion snabbare 300MHz i stället för 200 MHz och har större inbyggt minne.
Med detta brandtal för en underskattad GPS i detta forum kan jag alltså starkt rekommendera denna ;-)
Hälsningar / Lars Harnemo
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
joanna En "no nonsense" GPS-klocka för en vänsterhänt med ynkliga handleder? Navigering 116
JohnWedin Lantmäteriets kartor till Gaia GPS Navigering 3
fyad Gps för inbyggnad i bil Navigering 7
Sewen Kartapp alperna Navigering 11
SamiHuutoniemi App med bra export av karta med GPS-spår Navigering 1
majjen Vad har hänt på gps-fronten? Vilken är "bäst" idag? Navigering 12
UAO Ny GPS eller Mobilen, hur tänker ni idag? Navigering 55
Lars H Hur få GPS-spår från InReach till dator? Navigering 4
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
hsp Råd för att lära sig anv Garmin GPS ladda ner gpx filers osv Navigering 4
Rune E iPhone GPS vid paddling Navigering 2
kennet_arvidsson Urusla GPS-er Navigering 114
greenjuice Slutet för Viewranger Navigering 34
MarkusF Ladda ner karta till Garmin GPS Navigering 15
vilseiskogen GPS-Klocka med blåtand från android? Navigering 6
gundj Stenålders GPS Garmin 60SCx Navigering 14
KlaraW Tips på GPS Navigering 10
SofiaFia Symbol på GPS? Navigering 5
Christoffer_123 Fråga ang. Garmin gps Navigering 6
HasseQ Vilken GPS skall jag ha ? Navigering 25
mile0003 Mest vettiga karta (GPS) Navigering 8
Oliver_swe GPS Med möjlighet att ladda med GPX-kartor Navigering 7
Galten Extremt simpel billig GPS Navigering 18
Lico GPS baserad paddel log? Navigering 3
Masmakkan Handhållen GPS Navigering 22
Lico GPS armband vs handhållen? Navigering 16
tobiasdr GPS-mottagning T-Rådhuset Navigering 3
Sebastian_b Gps med Europa led E6 Navigering 19
jordbrukaren Hur anger man GPS-koordinater, vilket format? Navigering 16
Brus-Nilsson GPS-karta med fornlämningar Navigering 3
Viktorious GPS-klocka Navigering 10
lyckhem Garmin GPS Klocka Navigering 8
Simme3000 Hitta koordinater från GPS på karta Navigering 3
avsl_22-07-26 Säkerhet till fjälls - val av GPS, Inreach, PLB, nödsändare Navigering 35
Edstroom Gps i fjällen Navigering 6
Materialaren Skapa vandringsrutter för fjälltur med Garmin GPS (Fenix) Navigering 4
aksello enklaste / batterisnålaste gps mottagaren, som kan lagra gpx tracks Navigering 31
Ode Åland med gps Navigering 4
jffoto Söker en gps med detaljerad karta Navigering 35
silly Garmin gps 64 st Navigering 27
joanc Minneskort Garmin gps Navigering 3
avslutad_230717 Ny GPS med kartfunktion Navigering 18
SamiHuutoniemi GPS tracker med lång batteritid Navigering 17
Nitsson Vilken iPhone app för topografisk karta / GPS? Navigering 29
Jorden runt GPS kopplad till Google Earth i datorn Navigering 9
Joakim.e Friluftskartam PRO från CD till GPS? Navigering 8
Joakim.e GPS för att geotagga foton Navigering 15
Josiaab Har 157olika Koordinater som jag vill föra över från dator till gps Navigering 2
Jones Vilken GPS? Navigering 18
swimwhizz GPS för båtfiske Navigering 4

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...