Fugawi, OziExplorer eller något annat?

Är det någon som har erfarenhet av Fugawi, OziExplorer eller något annat kartprogram? Har tänkt att köpa en fickdator och stoppa den i "plastpåse" för utomhusbruk. Nu har jag Gröna kartan digitalt samt en del papperskartor jag tänker skanna in.

Vilket program som lämpar sig bäst?
Vilket program är mest användarvänligt?
 
har båda.. använder bara fugawi, tykker den funkar bättre med fler olika karttyper o sådant.. skaffade dom samtidigt och provade båda men föll snabbt för fugawin..
 
wellington; sa:
Är det någon som har erfarenhet av Fugawi, OziExplorer eller något annat kartprogram? Har tänkt att köpa en fickdator och stoppa den i "plastpåse" för utomhusbruk. Nu har jag Gröna kartan digitalt samt en del papperskartor jag tänker skanna in.

Vilket program som lämpar sig bäst?
Vilket program är mest användarvänligt?

om du menar fickdator som i handdator typ ipaq osv..
kolla på mapmate från lantmäteriverket.
den är ganska rå, men du får tillgång till bra och billiga kartor och sjökort.
De har en 7 dagars demo som man kan testa.
tanken är att du via gprs skall ladda ner de kartor du behöver, men man kan cacha dem innan så att man inte använder gprs överföringen.
 
Jag har både Fugawi och Ozi, men föredrar Fugawi bland annat av följande skäl:
Det är avsevärt enklare att flytta/kopiera waypoints, ruttpunkter och spårpunkter mellan de olika funktionerna i Fugawi än i Ozi. Det är enklare att nå rutter, spår och waypoints i Fugawi. Man behöver inte öppna filer, utan de finns i menyer.

Jag förmodar att du har gröna kartan i .rik-format. Fugawi har stöd för detta. Det är enkelt att ladda över kartor från Fugawi till fickdatorn.

Den största fördelen med Ozi är, förutom priset, att det är enklare att kalibrera scannade kartor än i Fugawi. Det går också att köra flera fönster med Ozi på samma gång, men inte i Fugawi.
Det är enklare att nå rutter, spår och waypoints i Fugawi. Man behöver inte öppna filer, utan de finns i menyer.

Bertil
 
kompatibla

Det var snabba svar och tackar er alla för er kunnighet som ni delar med er. En fråga som snabbt dyker upp i mitt huvud är om fugawi och OzExplorer är kompatibla med varandra? Jag tänker då på bertilstenfeldts svar med de olika fördelarna programmen har. Kan man kalibrerar kartorna i Ozi och flytta över dem till Fugawi för att arbeta vidare med dem där?
 
Fugawi...

Har bara tittat lite på Ozi, men deras gränssnitt fick mig att inte fortsätta, trots att produkten säkert är bra. Fugawi har allt jag behöver, bra stöd för min pocketpc, har provat att scanna och kalibrera, gick bra det med. Tyvärr har den lite buggigheter för sig när man går ur det, men den senaste versionen har varit mycket stabil. Att tanka waypoints och rutter från/till min 60CS via Fugawi är helt problemfritt via USB, bra.
 
Jag har också både Ozi och Fugawi.

En nackdel i Fugawi är att det inte går att redigera waypoints i handdatorn. Du kan skapa en ny waypoint i kartans mitt men inte ändra en enda siffra.

En nackdel i Ozi är det förenklade transformeringen mellan RT 90 och WGS 84, vilket ger ett litet fel i vissa delar av landet. Syns egentligen bara på Fastighetskartan.

En fördel i Ozi är att det går att förändra vissa waypoint-parametrar globalt på flera punkter samtidigt.

En fördel med Fugawi är att det finns färdigkalibrerade kartor (fx4) att köpa bl a från österrikiska förlaget Kompass, köp på http://www.amazon.de

Jag har nyligen köpt Kartex för Pocket PC och kommer att använda det för att följa med på gröna kartan när jag kör. Pocket Kartex öppnar Lantmäteriets rik-filer direkt. Det innebär att jag slipper den minneskrävande och långsamma exportproceduren i Fugawi respektive den ännu mer meckiga proceduren i Ozi. Med Kartex är det bara att kopiera kartorna till minneskortet.
 
Ozis förenklade transformeringsamband

Store; sa:
En nackdel i Ozi är det förenklade transformeringen mellan RT 90 och WGS 84, vilket ger ett litet fel i vissa delar av landet. Syns egentligen bara på Fastighetskartan.




Det är sant att Ozi har sämre noggrannhet än Fugawi då Ozi använder ett förenklat transformeringssamband mellan lat/long (WGS84) och Rikets näts koordinater (RT90). Enligt beräkningar som jag gjort under veckan medför detta ett fel på mellan 2 och 32 meter vilket givetvis är oacceptabelt om man använder gula kartan eller dylikt. Felet är minst i Medelpad, medan felet i Stockholm är ca 9 meter, mestadels i Y-led.

Som ”korrekta” koordinater har jag använt koordinater som jag beräknar (med Excel) enligt algoritmer som finns beskrivna på lantmäteriets hemsida. Dessa beräkningar ger samma värden som lantmäteriets on-line program GTRANS. Ozi’s koordinater fås genom samma formler men man sätter rotationsfaktorerna till 0 och använder de translationsfaktorer som är angivna i Ozi (Visa – kartdatum.

Det innebär dock inte att Ozi är diskvalificerat för användningar med gula kartan. Genom att istället använda ett Eget Rutnät (User Defined Grid) i Ozi istället för Swedish grid/RT90 kan felet minskas till endast 0.1 – 0.7 meter (också det enligt mina beräkningar). Vid kalibreringen väljs då Transverse Mercator som projektion och WGS 84 som kartdatum. Kartprojektionens parametrar finns redovisade under ” Förbättrat samband till RT 90 med User grid” på sidan http://www.lantmateriet.se/templates/LMV_Page.aspx?id=4953#Förbättrat samband,%20RT90
Nackdelen med att använda Eget rutnät är att man måste skriva in dessa projektionsparametrar vid varje kalibrering (de sparas bara i den individuella kartans map-fil).

Ulf N.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Kalle.it OziExplorer, Kartex eller Fugawi?!? Navigering 1
greenjuice Fugawi & Oziexplorer? Navigering 17
Store Fel i OziExplorer jmf Fugawi och Kartex Navigering 7
Vidfarne OziExplorer versus Fugawi Navigering 7
emichael Fugawi sammenlignet med OziExplorer Navigering 2
Jacken Problem med Fugawi & Oziexplorer Navigering 2
Brune Fugawi 3 med USB Navigering 1
Markus1980 överförning fugawi(pc) fugawi imap(Ipad) Navigering 4
bean2 "Kurs upp" i Fugawi 4.5?? Navigering 4
Nils_G Rutt fil från Fugawi till OziExplorerCE Navigering 6
avslLM Fugawi för PDA utgår? Navigering 5
trebh Fugawi Navigering 1
Sjoco Fugawi Navigering 1
Sjoco Fugawi Navigering 6
niking Färdspår från Magellan Explorist XL till Fugawi Navigering 1
löven Fugawi Navigering 2
opel Fugawi Navigering 5
soltek Ny betaversion av Fugawi Navigering 0
PerV mio A 701-fugawi Navigering 0
niking Överföra från Fugawi 3 till Explorist XL Navigering 5
jörgen-1909 Import färdspår till Fugawi... Navigering 2
soltek Fugawi ny Betaversion med Stöd För Google Earth Navigering 1
mrT Fugawi eller dyl. i en Mio 268+ Navigering 12
radiator Hur överföra sjökort från Fugawi till Garmin 276C? Navigering 10
zephyr 60CSx + Friluftkartan Pro + Fugawi ?? Navigering 4
norddal GPS:en funkar inte i Fugawi Navigering 5
Krux Fugawi 3 vs Fugawi 4 Navigering 1
Paltkungen RIK-Fugawi-Ozi-OziCE? Navigering 6
soltek Ny version av Fugawi Navigering 1
1145 Överföring av data Mapsource-Fugawi 3 Navigering 3
bwho Magellan Explorist vs Fugawi Navigering 2
Mackan2 Kommunikation Fugawi-Garmin Navigering 4
åsberg Överföra spår från Fugawi till Mapsource? Navigering 1
hugbe Garmin och Fugawi som analysverktyg vid orientering Navigering 23
fisherbike Fugawi - problem att hantera .RIK Navigering 3
JanW Fugawi och iPAQ 6515, går de ihop? Navigering 9
bruse Konvertera från Fugawi till MapSource? Navigering 5
tomassan Inpassning av Fugawi-data till OCAD Navigering 11
Store Fugawi Global Navigator 4 – liten rapport Navigering 7
EP Fugawi och GDB filer Navigering 8
Gabe Fugawi-synka till PDA-filstorlek-minneskort Navigering 4
anwic Kartor försvinner i Fugawi Navigering 4
niking Tidsformatproblem i Fugawi-export Navigering 3
larsgoran Fugawi på Garmin 76 Map/76C/76cs ? Navigering 1
samme83 Fugawi 3 problem Navigering 5
Grappy Hjälp med Fugawi till pocket pc Navigering 3
mekelund Magellan 315 och Fugawi Navigering 0
niking Importera brytpunkter i txt-format till fugawi? Navigering 4
Matte14 Garmin USB-stöd i Fugawi? Navigering 1
Loranga Problem med fugawi och Garmin 76 Navigering 4

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...