Val av GPS Garmin 60c eller 76c

Aloha,

Jag funderar lite vagt på att skaffa GPS från staterna och de två modeller jag har tittat på är Garmin 60c och 76c. Nu undrar jag om jag verkligen behöver det 59Mb extra minnesutrymme som 76c erbjuder gentemot 60c. En sak som dock talar för 76c är att jag förutom att använda den i fjälls även tänkte ta med den på kajakturen och då kan den kanske vara bra med en flytande gps (76c).
 
Ja, om man spikar fast den på en lämplig bräda. Annars flyter den som vilken sten som helst.

Men den är lika vattentät som en 76.

Anders
 
Lagringskapasitet

Et av de STORE problemene med Garmin (jeg har 76 CS) er ALT for liten lagringsplass. Jeg sykler noen måneder i slengen, og må ha med dator om jeg skal kunne bruke GPS med bare 115 Mb lagringsplass. Og det samme må gjelde vandring og kano, om man holder på en stund.

Så bra at GPSen flyter, men lagringsplass er oxo viktig. Jeg har sett på en "liten" dator, Archos PMA 400 (http://www.archos.com/products/overview/pma_400_tech_specs.html), og den dekker mange andre behov, men ikke lagring av kart, fordi den bruker OS fra Linux.


Olav
 
apersson850; sa:
Ja, om man spikar fast den på en lämplig bräda. Annars flyter den som vilken sten som helst.

Men den är lika vattentät som en 76.

Anders

jag testade med min 60cs utan några som helst flythjälpmedel (med lite fiskelina givetvis)
och den flöt iaf i 2 minuter men jag kanske bara hade tur..
dock säger garmin att den inte flyter, men om man vill vara på säkra sidan kan man ju alltid fästa en nyckel kork vid den.. då flyter den absolut..
 
Kan bekräfta att 60 CS sjunker - blev nyfiken o sänkte den i skurhinken..

- men den står upp på botten på ett ganska tjusigt sätt!

/Per
[Ändrat av fson 2005-02-23 kl 17:33]
 
fson; sa:
Kan bekräfta att 60 CS sjunker - blev nyfiken o sänkte den i skurhinken..

Att jag påstår att 60C(inkl batterier) flyter beror på att jag har tappat min i sjön och den flöt, hittade den efter ca 10 minuter.

Kanske hade jag tur att det var i Medelhavets salta vatten och inte i en skurhink.
 
Tusen tack för svaren ang produkternas förmåga att flyta i vatten.
Nu kvarstår bara frågan jag behöver 115Mb i minne eller om jag klarar mig med 56Mb. Hur mycket tar de olika kartorna upp? Om jag nu ska ut och paddla kortare turer så antar jag att jag bara lägger in det området och om jag sedan skall till fjälls veckan efter är det väll bara att byta ut kartan till det området?
 
Loranga; sa:
Nu kvarstår bara frågan jag behöver 115Mb i minne eller om jag klarar mig med 56Mb. Hur mycket tar de olika kartorna upp?
Det är mycket komplicerat att ge ett heltäckande svar på eftersom det finns åtminstone tre olika typer av kartor: CitySelect (vägkarta), BlueChart (sjökort) och Friluftskartan (terrängkarta) vilka alla laddas in i enheten i små segment.

Så om du vill ha något annat än personligt färgade svar som sannolikt har väldigt lite med din egen användning att göra så måste du berätta lite mer. Vad föär typ av kartor vill du använda och vilka och hur stora områden behöver du fullständig karttäckning över utan att emellanåt ladda in nya kartor?
Om jag nu ska ut och paddla kortare turer så antar jag att jag bara lägger in det området och om jag sedan skall till fjälls veckan efter är det väll bara att byta ut kartan till det området?
Ja om du bara kommer åt en dator mellan aktiviterna så är det precis så det fungerar.

Spontant skulle jag gissa att man nog ytterst sällan upplever 56 MB som en begränsning på paddlings och vandringsturer. Om man däremot kör bil längre sträckor och kräver fullkomlig täckning på exakt alla ställen (något som egentligen sällan är nödvändigt) så kan det däremot kännas trångt.
 
Test av flytkraft med 60CS och batterier

apersson850; sa:
Då är det nog så precis, att det beror på vad batterierna väger. Om man har några i alls, förstås.

Anders

Jag tänkte först nej men så mkt kan det ju inte göra någon skillnad måste vara någonting i tillverkningen de har bytt.

Detta måste ju bara testas ;-)
men insåg att jag ju faktiskt har en hel del olika batterier och tänkte varför inte göra ett test
så här kommer resultatet

Har nu testat i svenskt vanligt kranvatten.
utan batterier flyter den liggandes i vattnet
vikt 60cs utan batterier
157 gram

Med Varta 15 minuters uppladdningsbara typ 5306
så sjönk enheten med en gång
vikt batterier 57 gram

Med Ikea batterier
sjunker enheten dock långsammare och verkar ha nästan neutral flytkraft
vikt batterier 46 gram

Med GP Greencell Exta heavy duty batterier
flyter den som en kork dock ståendes. vattenlinjen går ca halvvägs ner på antennen.
vikt batterier 35 gram

tog givetvis bilder/film på det hela ;-)

test genomfördes i en 12 liters blå plasthink.

vilket leder mig till frågan
Hur mkt väger ström ??
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
avsl_22-07-26 Säkerhet till fjälls - val av GPS, Inreach, PLB, nödsändare Navigering 35
poppe_ Behöver hjälp med val av handburen gps Navigering 18
mr_samson GPS val Navigering 6
stariander Hjälp, val av GPS Navigering 1
thomalin Val av GPS Navigering 24
mike79 Val av Gps ? Navigering 9
Joosef_ Hejsan behöver hjälp angående val av gps Navigering 9
Dalmasen Val av GPS Navigering 0
Ollibompa Behöver tips i val av GPS. Navigering 15
Martin24 Val av GPS, användning etc Navigering 1
RME Val av GPS till bil och skog Navigering 13
Roffan -65 Hjälp med val av GPS med kartfunktion. Navigering 2
Micke S val o kval GPS Navigering 41
delta1 Val av gps? Navigering 17
Tobias_P Val av GPS Navigering 2
dahlgren Val av Gps Navigering 3
marcuslundmark Val av GPS? Navigering 3
andyyy Är Garmin eTrex10 ett bra val för mig? Navigering 9
LightningRaket hjälp med val! Navigering 16
thureb Val av minneskortstorlek Vista HCX Navigering 10
johsjo Val av Fordons typ i C550/Nuvi Navigering 1
Tony-Avesta Val av språk i MapSource? Navigering 3
Jonte Myra eTrex - bar val? Navigering 23
joanna En "no nonsense" GPS-klocka för en vänsterhänt med ynkliga handleder? Navigering 116
JohnWedin Lantmäteriets kartor till Gaia GPS Navigering 3
fyad Gps för inbyggnad i bil Navigering 7
Sewen Kartapp alperna Navigering 11
SamiHuutoniemi App med bra export av karta med GPS-spår Navigering 1
majjen Vad har hänt på gps-fronten? Vilken är "bäst" idag? Navigering 12
UAO Ny GPS eller Mobilen, hur tänker ni idag? Navigering 55
Lars H Hur få GPS-spår från InReach till dator? Navigering 4
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
hsp Råd för att lära sig anv Garmin GPS ladda ner gpx filers osv Navigering 4
Rune E iPhone GPS vid paddling Navigering 2
kennet_arvidsson Urusla GPS-er Navigering 114
greenjuice Slutet för Viewranger Navigering 34
MarkusF Ladda ner karta till Garmin GPS Navigering 15
vilseiskogen GPS-Klocka med blåtand från android? Navigering 6
gundj Stenålders GPS Garmin 60SCx Navigering 14
KlaraW Tips på GPS Navigering 10
SofiaFia Symbol på GPS? Navigering 5
Christoffer_123 Fråga ang. Garmin gps Navigering 6
HasseQ Vilken GPS skall jag ha ? Navigering 25
mile0003 Mest vettiga karta (GPS) Navigering 8
Oliver_swe GPS Med möjlighet att ladda med GPX-kartor Navigering 7
Galten Extremt simpel billig GPS Navigering 18
Lico GPS baserad paddel log? Navigering 3
Masmakkan Handhållen GPS Navigering 22
Lico GPS armband vs handhållen? Navigering 16
tobiasdr GPS-mottagning T-Rådhuset Navigering 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.