Uppdaterade Garminkartor

PR; sa:
Gnäll baserat på okunnighet brukar sällan föra världen framåt.

Gnäll eller inte, däremot tror jag att inställningen att saker och ting nästan alltid "borde" kunna göras bättre är en inställning som för världen framåt. "Okunskapen" i dessa forum är ett uttryck för ett intresse och en nyfikenhet, en nyfikenhet som är bra.

Jag hoppas och tror att det går att få fram ett både bra och uppdaterat kartmaterial snabbare än idag. Varför måste man köpa uppdateringar på CD? "Borde" det inte gå att tanka ner uppdateringar via Internet? Sen är det en annan fråga hur mycket uppdaterat kartmaterial får kosta. Är vi beredda att betala för detta?

/Johan
 
johanj; sa:
Gnäll eller inte, däremot tror jag att inställningen att saker och ting nästan alltid "borde" kunna göras bättre är en inställning som för världen framåt. "Okunskapen" i dessa forum är ett uttryck för ett intresse och en nyfikenhet, en nyfikenhet som är bra.
Håller med fullständigt om inställningen att saker kan göras bättre omsätts i positiv handling och när nyfikenheten blir en drivkraft att lära sig. Att utan att ha en aning om förutsättningarna bara konstatera att det borde vara bättre känns däremot inte så framåtskridande.
Jag hoppas och tror att det går att få fram ett både bra och uppdaterat kartmaterial snabbare än idag. Varför måste man köpa uppdateringar på CD? "Borde" det inte gå att tanka ner uppdateringar via Internet?
Jo visst är det tekniskt möjligt och med tiden kommer elektronisk distribution att slå igenom eftersom det är både billigare och snabbare. Det finns dock några saker som fördröjer.
1. Man är än så länge ändå tvungen att ha ett system för distribution på ett fysiskt medium då bredband inte är tillgängligt överallt där kunderna vill/måste göra uppdateringen. Det innebär att det inte blir någon stor besparing varken tids- eller kostnadsmässigt att införa en parallell distributionsväg.
2. När Garmin nu lagt ner tid och pengar på ett system för kopieringsskydd som än så länge verkar vara hyggligt effektivt så innebär det en risk att öppna för nya fuskmöjligheter genom en alternativ distributionsform.
3. Fortfarande finns det sannolikt en hel del kunder som är mer villiga att betala om de får något fysiskt att hålla i.
Sen är det en annan fråga hur mycket uppdaterat kartmaterial får kosta. Är vi beredda att betala för detta?
Ja finns det verkligen betalningsvilja för att hålla en bättre aktualitet än dagens nivå? Jag tror att det nuvarande uppdateringspriset är ganska nära "smärtgränsen". Just nu räddas vi av en gynnsam dollarkurs men vad händer när det vänder och uppdateringen närmar sig 1000 kr igen?
 
Motsvarande uppgradering till Volvos inbyggda navigeringssystem (kartorna kommer från samma källa, alltså Navteq), kostar ca 3300 kronor.
Kommer alltså två gånger om året, men det är ju inget tvång på att köpa varje utgåva.

Jag noterade att avfartsnummerna, som kommit upp exempelvis längs E4, finns med i CS 7.

Anders
 
Hej,

Fick uppdaterings CD:en till version 7.0 igår från Sportmanship, gick både snabbt och smidigt.

Eftersom jag har en version av 6.0 som är upplåst tidigare än vad Garmin uppger på sin hemsida så skall jag ju betala för uppdatering. Hur går betalningen till, sker det genom uppkoppling till garmins hemsida när man kör uppdaterings CD:en??

Har nämligen en oöppnad Cityselect som följde med bilkittet som jag inte låst upp än. Använder jag den så skall uppgraderingen vara gratis.

Någon som uppdaterat en äldre version och gått igenom proceduren, erfarenheter?
 
Jomen, då sitter du ju bra till.
Öppna din oöppnade, registrera den på Garmins sida, tillsammans med någon GPS du har.
Uppgradera sedan kartorna till denna GPS till CS 7, och du får ut en söt liten kod alldeles gratis. Dessutom helt lagligt, vilket säkert gläder en del debattörer.
För övrigt har du en kod till, att fiska upp gratis, till din CS 6, plus ytterligare en till din nya CS 7, ifall du råkar äga ännu fler mottagare, som kan använda dessa kartor.

Anders
 
Jodå, nog sitter man bra till. Använder man den oöppnade är det inga problem och dessutom helt lagligt som du säger.

Frågan är vad som händer om jag använder den redan upplåsta V.6 som jag aktiverat bägge koderna på och kör uppdaterings CD:en??

Om det funkar utan kostnad skulle jag ju faktiskt kunna begära en uppdaterings CD till och använda den tillsammans med det oupplåsta V.6 jag har liggande och då få tillgång till ytterliggare 2 koder. Misstänker dock att jag får betala för uppdateringen av den gamla V.6 jag kör nu.

Om det är moraliskt rätt kan man ju diskutera.
 
sejohas; sa:
Frågan är vad som händer om jag använder den redan upplåsta V.6 som jag aktiverat bägge koderna på och kör uppdaterings CD:en??
Du måste betala uppgraderingspriset för att få ut koden och kunna använda kartan.

Om du däremot som Anders säger först registrerar aktuell enhet på den oanvända licensen så bör du istället få uppdateringen gratis. Enda svårigheten jag kan tänka mig är om de lagt in en spärr så att du inte kan registrera den oanvända CS på en enhet som redan är registrerad för samma version.

Ett smartare alternativ kanske är att sälja din oanvända CS 6 tillsammans med uppdateringen? Om du får ut mer för den än uppgraderingspriset (vilket inte alls borde vara omöjligt) så gör du vinst istället för att bara få den gratis.
 
QUOTE]Ett smartare alternativ kanske är att sälja din oanvända CS 6 tillsammans med uppdateringen? Om du får ut mer för den än uppgraderingspriset (vilket inte alls borde vara omöjligt) så gör du vinst istället för att bara få den gratis. [/QUOTE]

Hej,

Det är det alternativet jag har i tankarna.
Ville bara få bekräftat att jag får betala för att uppgradera min "gamla" uppplåsta V.6

// Stefan
 
Gratisannonser

sejohas; sa:
Ville bara få bekräftat att jag får betala för att uppgradera min "gamla" uppplåsta V.6
Tja om du av någon obegriplig anledning skulle klara dig undan betalning så är det väl knappast ett problem :)

Om du betalar eller inte för uppgraderingen av den nuvarande CS påverkar inte vidareförsäljningen av den oanvända. Men nu har du i alla fall fått en gratisannons genom den här tråden ;)

Genom Utsidans annonsforum kan du alldeles gratis sätta in en annons på riktigt också. Lycka till!
 
Hur kommer en ny väg in?

Navteqs representant på CeBit sade, att Navteq lägger in även icke färdiga vägar i det material de lämnar vidare till de företag som gör de kundanpassade produkterna, Garmin etc. Data kompletteras med uppgifter om öppningsdatum. Sedan är det upp till den enskilda produktleverantören att besluta hur vägar som står klara före eller efter lanseringen ska hanteras. I de flesta fall torde det bli så att man avstår från tidsinformation i kartan för att undvika att förvirra användarna. Eftersom alla navprogram kan göra rutter så skulle ruttalgoritmerna behöva känna av datum, vilket ger en extra felkälla.

I det fall från Garmin som jag nämnde, där motorvägen A20 nu står klar söder om Lübeck mot Rostock men bara är med på detaljkartan i v.7, så är det naturligtvis så att baskartan som visar den gamla sträckningen, inte uppdateratws lika ofta. Som tidigare nämnt valde Route 66 att ta med Öresundsbron ehuru den inte öppnades förrän något efter lanseringen av den aktuella versionen.

Ang. POIs: I en nav applikation som visas på mässan, kommer tyvärr för ögonblicket inte ihåg vilken, så ligger vägarna på minne medan POIs kan laddas ned färska från server. Så vitt jag minns var detta också en Navteqbaserad applikation.

För den som söker en bra och billig TeleAtlas baserad Europakarta för PC och PPC inkl.Tjeckien rekommenderas en titt på NAvigator4 från Infomap. Röstsmeddelanden, GPRS-anslutning för fleet managment (vehicle tracking). Möjligheter till blockering av vägar finns. Autorutting. Enkelriktade vägar visas, husnummer finns med. Detaljbild av kommande sväng också.

PRiset är 64 euro (sade de), 50 GBP ink moms enl siten. Se http://www.directions.ltd.uk
[Ändrat av jonasolof 2005-03-13 kl 12:15]
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.