Uppdaterade Garminkartor

Nu är version 7 av Garmins vägkartor på gång. CitySelect är tydligen först ut och sägs bli distribuerade efter årsskiftet. Om man köpt version 6 under december får man uppgraderingen utan kostnad :)

Täckningen verkar tyvärr inte vara så väldigt mycket bättre. Full täckning i västra tredjedelen av Tjeckien (förut bara Prag) och begränsad täckning (som i Portugal/Spanien) av Grekland ser ut att vara det som är nytt om jag tolkar informationen rätt. Finland är tyvärr inte med i större utsträckning den här gången heller :(

Priset för en uppgradering (om man har någon CitySelect sedan tidigare) är $100+brittisk moms (17,5% tror jag).

Läs mer på: http://www.garmin.com/unlock/update.jsp
 
Till skillnad från vad jag tidigare trodde så innebär CitySelect version 7 verkligen en förbättring för Finland. Numera finns kartområden för hela Finland att ladda in även om de i likhet med Portugal, Spanien och Tjeckien uppges inte ha fullständig täckning med alla mindre vägar och byar.

Grekland som är en nyhet i denna utgåva är däremot felaktigt angivet på täckningskartan då det bara är ett relativt litet långsmalt område som går att ladda in. Det innehåller dock Aten och är på 6,59 MB, vilket om man jämför det med andra områden skulle kunna tyda på att det trots allt innehåller komplett information. Men för resten av Grekland finns då istället ingenting.

Några uppgifter om minnesåtgång:
Sverige 86,8 (54,8) MB
Norden 271,2 (171,7) MB
Alla kartor 1796,6 (1211,2) MB

Siffrorna inom parentes är om man inte inkluderar autoruttdata vilket ganska väl borde motsvara MetroGuide Europe.
 
Jag tittade på lite detaljer runt där jag bor. Ett antal nybyggda cirkulationsplatser har kommit med, samt lite detaljförändringar.
De flesta av det drygt 30 fel jag rapporterat till Navteq är korrigerade.

Anders
 
Avsevärt bättre täckning över Gran Canaria och Teneriffa.

Garmin hänvisar på sin sajt till respektive generalagent för uppdatering. Sportmanship har inte hunnit uppdatera sin sajt med info om v7. Jag mailade i förra veckan och frågade hur uppdatering går till. Fick svar snabbt att jag kunde maila min adress så skulle de skicka en CD. Antar att de skickar med B-post, för skivan har ännu inte kommit fram.
 
Store; sa:
Avsevärt bättre täckning över Gran Canaria och Teneriffa.
Jaha det var det de menade med förbättrad täckning i Spanien. Jag såg ingen större skillnad när jag kikade runt men jag höll mig på fastlandet.
Antar att de skickar med B-post, för skivan har ännu inte kommit fram.
Jo de skickar med B-post och framförallt är det nog svårt att hinna med att skicka allt om det kommer in väldigt många beställningar på en gång.

Tidigare har jag vid vissa uppgraderingar upplevt orimliga väntetider (månader) utan något besked från Sportmanship men den här gången fungerade det utmärkt för mig.
 
Spanien: Mkt bättre täckning utmed Costa del Sol (Costa del Golf...) där det bor så många utlänningar. Gibraltar är med för första gången - men inte Menorca, det skippade dom. De större Kanalöarna är med.

Irland är betydligt bättre täckt än tidigare, men fortf sämre än t ex Finland. Undrar varför.

Små hålor som jag känner till i södra Frankrike är nu täckta i detalj, två år senare har de hunnnit i kapp Tele Atlas. Även Toscana i Italien har mycket bättre täckning på småvägar.
Söder om Lübeck är nya motorvägen A20 från Rostock till A1 med i sin helhet på detaljkartan, men inte på översikten! Där är det fortfarande den gamla sträckningen med B105 som visas, rejäl miss. Ställ in skalan på 20 km med Lübeck i mitten, skifta mellan Medium och High så ska du se hur den blå vägsträckningen skiftar mellan B105 och A20. Skralt!

Nordöst om Ratzeburg i den gamla gränszonen till Östtyskland var det tidigare mycket magert med utvisade vägar öster om gränsen. Nu finns de med. Vackra trakter.

Navteq bryr sig inte om politik. Spanska besittningarna Ceuta och Melilla på nordafrikas kust syns på kartan men har inga detaljer.
 
Givetvis

Givetvis menar jag Södra länken, fort men fel (blev så ivrig över ny kartinfo :). Ok, inte för att man har täckning där inne men det är ändå synd att den inte finns med. Känns som om det kanske är värt att vänta på 7.5 eller 8.0. 100$ plus moms är ändå 100$ plus moms...

//Pontus
 
Re: Givetvis

PontaP; sa:
Känns som om det kanske är värt att vänta på 7.5 eller 8.0. 100$ plus moms är ändå 100$ plus moms...
Ja CitySelect har uppdaterats väldigt regelbundet så det är ingen vågad gissning att version 8 dyker upp vid årsskiftet 2005/2006.
 
Re: Givetvis

PontaP; sa:
Givetvis menar jag Södra länken, fort men fel (blev så ivrig över ny kartinfo :). Ok, inte för att man har täckning där inne men det är ändå synd att den inte finns med. Känns som om det kanske är värt att vänta på 7.5 eller 8.0. 100$ plus moms är ändå 100$ plus moms...

//Pontus


Man kanske inte behöver båda koderna själv, innan nästa uppdatering kommer. Och då kan det ju vara bra att dela på kostnaden.
Det kan ju inte vara olagligt att 2 personer med var sin gps köper en uppdatering (man får väl 2 koder)?

50$ + moms = 440 kr (har jag glömt någon dold avgift?)

/jojje
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.