Överföring av digitala bilder

Hej!

Är det någon som har bra idéer om överföring av digitala bilder när man är ute på längre turer?

Ett alternativ är självklart att köpa fler minneskort och att granska och sedan radera en del av de bilder man tagit, och det kan man ju göra till en viss gräns. Men ska man vara ute flera månader blir det ju lite dyrt med många, stora kort...

Ett annat sätt jag tänkt på är att via internetkaféer skicka hem bilder och därefter tömma kortet för nya bilder. Men för att kunna tanka över bilderna behöver man ju installera en drivrutin och det gissar jag att iallafall inte alla internetkaféer ger sitt tillstånd till. Är det någon som har erfarenhet av detta?

Att ha med en egen dator är ju ytterligare en metod, men känns både dyrt och tungt.

Finns det fler metoder som jag inte tänkt på? Att tanka över till PDA, funkar det? Och hur mycket skulle en sån rymma?

Detta borde ju vara ett vanligt problem för alla som är ute längre perioder...

Ha det, Eva
 
PDA

PDA går på minneskort de med, så det vinner man inget på och när det gäller internetcafeer så beror det på vilket operativsystem de kör, har för mig att man inte behöver installera drivrutiner om man kör XP. Om man nu lyckas få över bilderna till internetcafedatorn så är det nog bättre att skicka med FTP än mail, i hotmail etc brukar man bara få skicka med max 1-2MB. Så än så länge så är nog den vanliga filmrullen kung när det gäller att vara ute länge utan tillgång till dator.
 
MP3

Kom på att det finns MP3-spelare med inbyggd hårddisk. De brukar ligga på 4-6Gb så det är gott om plats. Inte så tunga, men ganska dyra. Vet dock inte hur och om det går att föra över bilder direkt från kameran till spelaren.
 
Mellanlagring på HD

Det finns ett flertal olika varianter på små bärbara hårddiskar som har kort-läsare för olika minneskort. Har inte provat någon själv, men de borde vara perfekta för långa resor, vissa av dem har även inbyggd skärm så man kan titta på bilderna. Här hittade jag en variant: http://www.cyberphoto.se/index.php?http://www.cyberphoto.se/soligor/18650.php

Många internetcaféer har säkert någon form av kortläsare där man borde kunna föra över sina bilder utan drivrutiner. Kan nog vara idé att ta med en adapter så att kamerans minneskort kan läsas i en PC-card-läsare. Vissa kan säkert hjälpa till att bränna bilderna till en CD.

Mvh Erik
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...