Fast brännvidd - Tips/Erfarenheter på porträtt tele ?

Är ute efter ett prisvärt porträtt tele till min EOS kamera. Behöver lite support på EF 200 2.8 II USM. Läste på några amerikanska siter att de var överlag lyriska över detta objektiv.
Någon av utsidans läsare som har någon erfarenhet av liknande objektiv ? Är det en vettig brännvid att starta med utan pris/storlek skenar iväg ? Finns det någon erfarenhet av Sigmas objektiv runt denna brännvidd.
Hoppas kunna hitta ett bra begagnat.
 
Porträtt tele

Hej!

Jag vet inget om det aktuella objektivet, men enligt min erfarenhet brukar ett porträtt tele ligga runt 100 mm. Om jag tolkar din beskrivning rätt är ditt objektiv 200 mm vilket verkar lite långt.

MVH/Jan
 
Hej

Håller med om att en fast glugg på 200 känns lite fel. När jag fotar porträtt använder jag övervägande 80-200/2,8. Och det är oftast brännvidder mellan 80 och 150 som jag fotar på.
 
Beror på!

Det beror väl bland annat på vad du har för glugg(ar) för övrigt, vilka motiv/situationer du plåtar, och om du tar dia eller negativ. Har du t ex bara en fast 50mm så är det ju ett jättekliv till en fast 200mm.

Om du kan beskära bilderna i efterhand så funkar det med några fasta brännvidder, men om du t ex plåtar dia och vill få beskärningen rätt från början och det är ju mycket enklare med en zoom.

Själv kör jag mest med en gammal Canon A-1, en normalzoom 35-70, en telezoom 80-200 och par fasta ljusstarka gluggar på 50 och 100mm som jag tar till när det är riktigt dåligt ljus (jag undviker blixt i det längsta).

/ Lennart
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.