Systemkamea för nybörjare

Hej!

Jag har haft en gammal systemkamera som jag sporadiskt har använt de senaste åren. Jag har nu tänkt att köpa en ny kamera och det är en djungel. Jag anser mig vara nybörjare men jag vill gärna ha en kamera som jag kan fortsätta att använda när jag blir lite mer avancerad. Vad skall jag köpa?

Mvh
Micke Granath
 
Canon EOS 300

Om du kollar på tex. Canon, Nikon, Pentax eller Minolta i tre till femtusenkronors klassen kommer du att få en riktigt bra kamera som du även kan vara ganska avancerad med. Dvs. du kan ställa in allting manuellt och samtidigt utnyttja kamerans elektronik om du vill det. Fördelen med de här nya kamerorna jämfört med äldre är att husen är gjorda av kompositmaterial så de är mycket lättare. Det blir enklare att ta med dom!
Jag har en Canon EOS 500 sedan några år och är mycket nöjd. Skulle jag köpa en nu skulle det bli en Canon EOS 300 (ersätter 500). Verkar mycket prisvärd. Lycka till!
 
EOS 300

Jag köpte precis en kamera, hade samma behov som dig, och det blev en EOS 300 med paket om 25 -> 90 och en 75 -> 300 lins

tror paketet kostar ca 5600 kr i web butik och 5900 i butik. Du klarar dig långt på detta !
 
Visst är EOS 300 en vettig och prisvärd kamera, men för att nyansera det lite vill jag även nämna Nikon F65 och Minolta 505si super som jag båda betecknar som prisvärda, med fördel Nikon. Ett alternativ är ju även att köpa begagnat. Canon EOS 5, som jag själv använder en hel del, är ju utgången och begagnat så får man ett sådant hus för ca 4000 kronor. Den klassiska Nikon FM2 är även det en kamera jag vurmar för. Helt manuell och mekanisk så är det en kamera som tål det mesta. Jag har själv burit med mig FM2´or under jägarmarscher i Kiruna fjällen, långvandring i Nepal och i fuktiga djungler och aldrig har jag haft problem med dem. Om man dessutom mest fotograferar natur och "långsamma" motiv saknar man inte autofokus speciellt mycket. Ett argument för FM2 är att med endast manuella inställningsmöjligheter lär man sig fotografi från grunden och man kan utvecklas tillsammans med kameran. Begagnat får man en FM2´a från ca 3000 och uppåt.

Lycka till i ditt val!
/David Björkén
 
FM2:an!

Är en jättefin liten kamera!

Jag hade en för ett antal år sen, men sålde utrustningen när det blivit liggande några år.

Att FM2:an är manuell är - som jag ser det - bara en fördel!
De bilder jag brukar ta, tar jag med lite omsorg. (Behöver dock inte betyda bra bilder...)Gärna stativ, funderingar kring bildvinkel och exponering etc.

Då har jag ingen glädje av att kameran är skjutklar på en halv sekund. Alltså går automatkameror fetbort! Förvisso, så kan många automatkameror ställas in manuellt. Men, detta är då oftast med hjälp av handgrepp som känns lite bängliga. Man kanske tröttnar på att staga fram tid eller bländare med små knappar som har multifunktion (Yeck!). Man kanske lessnar på den lilla tunna fokusringen med racklig känsla. Man kanske till och med tvingas ställa fokus med små knappar eller nån ratt, kopplad till en motor.

FM2 ger en väldigt "naturlig" känsla, när det gäller exponeringen. Tre röda dioder + 0 - lyser upp för att visa rätt exponering, du ser bländarringens skala optiskt i sökaren och även en optisk slutarangivelse.
Man ser, med andra ord bara de värden som är de aktuella och slipper distraheras av skalor!

Nu, använder jag en gammal fin F2. Den är ännu lite solidare men ganska tung. (Ytterligare ett plus faktiskt.) Det vimlar av fina begagnade objektiv till ganska hyfsade priser, dessutom.

Strmbrg,
 
Jag har funderat lite på att byta ut min nuvarande Pentax MZ-50 och har därför tittat runt lite på olika kameror. Jag fastnade för Minolta Dynax 5. Just nu känns det som att man får mycket för pengarna i den kameran. Dessutom är den relativt liten och väger lite vilket ju alltid är en fördel i friluftsammanhang. Handgreppet var lite annorlunda och att autofokusen aktiveras direkt när man lyfter kameran till ögat kan kännas lite konstigt i början. (Den känner av om något håller i kameran och om det samtidigt finns något bakom sökaren) Sökaren var däremot mycket trevlig.

Vad gäller inställningsmöjligheter känns det som att den har en hel del möjligheter att växa i. Självklart kan man ställa bländar + tid alltifrån helautomatiskt till helmanuellt. Det finns även lite olika varianter på ljusmätning och skärpepunktsval.

Jag har dock tyvärr inte använt kameran på riktigt, men den är klart intressant att titta på tycker jag.
 
Kameror

Canonkamerorna är bra men dom har en tendens att underexponera. Kan lösas med att man ställer om ISO talen manuellt. Om man har en 400:a film så ställ den på 320.

Jag skulle satsa på fast optik då du får mycket mer för pengarna. Zoom objektiven kräver mycket mer ljus och ger inte lika skarpa bilder. Visst finns det bra zoom objektiv också men då pratar vi om en helt annan prisklass.
 
har hört att nikon f65 ska va bäst i sin prisklass. om du kommer in på minolta spåret så skaru akta dig för dynax 303,404 och 505. seg autofokus och mycke småfel. däremot 400 o 500 ska va bra.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
kitkiö Handbok - nybörjare - fotografering? Fototeknik 3
mahe Minolta för nybörjare! Fototeknik 2
Babbsan Nybörjare Fototeknik 2
mp4 utrustning för nybörjare Fototeknik 12
Snöbjörnen* Nybörjare ! Fototeknik 3

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...