Råd ang kompass från Naturkompaniet?

Personligen gillar jag inte vätskefyllda kompasser. Men det handlar väl om kravspec. Samtliga silvamodeller jag har haft har fått luftbubblor efter alldelles för kort tid (>3 år). Induktionsdämpade finns kanske inte på naturkompaniet. Inte på webben iaf. Värt att veta är att de bruntonmodeller som finns på NK också görs av silva, så det skiljer minimalt i kvalité, om någon nu trodde att brunton, tillverkare av de klassiska transitkompasserna, skulle vara bättre.
 
Skit i

alla tillbehör som finns i kompasserna. Ta en "vanlig" liten från SILVA med kort linjal. Den duger i alla lägen. Det är i alla fall inte kompassen det beror på om ni hitter rätt, det är att veta hur man gör med kompassen !

Junioren
 
Skit i alla tillbehör som finns i kompasserna. Ta en "vanlig" liten från SILVA med kort linjal. Den duger i alla lägen. Det är i alla fall inte kompassen det beror på om ni hitter rätt, det är att veta hur man gör med kompassen !

Junioren

Sanning med modifikation. Beror ju på vad man ämnar använda kompassen till, eller snarare vad man förväntar sig av den. Vill/behöver man triangulera, ta ut riktningar t.ex. är det mkt lättare med en kompass med riktig syftningsspegel, om man inte kör två-personstricket, vilket är svårt om man är ensam. Sen kan det vara gott att kunna justera kompassen efter den lokala avvikelsen, svårt med en orienterarkompass av enklaste modell, annars får man ju hålla reda på det hela tiden. Men visst oavsett kompassmodell handlar det ju om att kunna använda den.

Tycker man att endast ha rikting duger kan man ju köpa en knappkompass.
 
Sanning med modifikation. Beror ju på vad man ämnar använda kompassen till, eller snarare vad man förväntar sig av den. Vill/behöver man triangulera, ta ut riktningar t.ex. är det mkt lättare med en kompass med riktig syftningsspegel, om man inte kör två-personstricket, vilket är svårt om man är ensam. Sen kan det vara gott att kunna justera kompassen efter den lokala avvikelsen, svårt med en orienterarkompass av enklaste modell, annars får man ju hålla reda på det hela tiden. Men visst oavsett kompassmodell handlar det ju om att kunna använda den.

Tycker man att endast ha rikting duger kan man ju köpa en knappkompass.

Var lär man sig hur man använder mer avancerade kompasser? Och i vilka situationer är det praktiskt med ytterligare funktioner?

Jag brukar navigera med en sån där billig silva field-7 på mina turer när det är dimma och så - funkar ju bra. Men det vore kul att veta mer om syftet med de dyrare?
 
Var lär man sig hur man använder mer avancerade kompasser? Och i vilka situationer är det praktiskt med ytterligare funktioner?

Jag brukar navigera med en sån där billig silva field-7 på mina turer när det är dimma och så - funkar ju bra. Men det vore kul att veta mer om syftet med de dyrare?

Kan rekommendera amerikanska arméns "land navigation manual", i enlighet med amerikanska befolkningens krav att det som produceras med skattemedel ska vara tillgängligt för skattebetalarna (jämför satellitbilder, geodata, meteorologidata etc.) så finns den gratis som PDF på nätet.

Jag brukar triangulera vid raster och kvällsstopp, mest för att det är roligt att veta var man är med förvånansvärt hög precision (utan GPS), har även triangulerat områden som jag inte varit i, dvs lokalisera en plats skiljd från där man är. Sen tycker jag att det är enormt skönt att slippa plussa på några grader hit o dit bara för att man inte kan ställa kompassen. Sen har jag vid ett par tillfällen avståndsbedömt olika saker mha att man vet skillnad i grader och meter mellan två olika observationspunker. Finns mycket kul man kan hitta på.

Personligen tycker jag att syftspegeln ska ha ett hål som hårlinjen fortsätter över istället för det plastsikte som Silva monterar ovanpå spegeln, helt värdo tycker jag. Hade field 26 och den var verkligen riktigt dålig som syftkompass. Dessutom började den bilda en luftbubbla storlek större efter bara nåt år.

Sen ska man ju skilja på behov och nöje. Jag gillar att navigera, i dimma och mörker brukar jag för skojs skull ta fram stegräknarpärlorna och kompassen och köra med död räkning. Brukar med stolthet jämföra mina resultat med den som har GPSen. Men jag vidhåller fortfarande att induktionsdämpade kompasser är att föredra före vätskedämpande.
 
haha, ja det var finurliga funktioner. Overkill för mig som bara tar fram kartan då jag är lost och vid planering tror jag. Jag har inte ens noterat att man kan behöva korrigera kompassen :)

Tackar för länkar och förklaring
 
Tyvärr verkar inte Naturkompaniet ha vare sig Silva Jet (inte heller t ex Moscow el Suuntu) med stabil nål.
Jag skulle välja en kompass med en nål som inte fladdrar varje dag före syftkompass. Syftning är användbart om man har sikt på mer än en kilometer (hav/fjäll) men inte alls i skog. Och om man kan använda en kompass så är vilken modell/fabrikat som helst tillräckligt, bara den inte är defekt. men man blir lätt irriterad på en nål som "aldrig stannar".

Men ju stabilare nål desto säkrare kan du få riktningen, särskilt om man rör på sig också. Det som dock alltid är avgörande är att man kan använda kartan, och det är för att vända kartan rätt åt norr man har den första och största användningen av kompassen, sedan kan man stoppa den i fickan mellan gångerna om man bara skall följa stigar eller liknande.
Har man inte kunskap/behov av att syfta så kan man ju ha en lös spegel för att studera näsan med med sig.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
KGoransson Önskar råd ang karta för cykling Navigering 25
Tony-Avesta Råd ang. Garmin BlueChart Navigering 12
hsp Råd för att lära sig anv Garmin GPS ladda ner gpx filers osv Navigering 4
kalleh2 Bästa bärbara GPS:en enligt Råd & Rön Navigering 6
bengt54 Hjälp med råd Navigering 11
apfaktor Hjälp, Råd, Stöd, Argument och PRIS Navigering 4
Winstar Garmin 76CS vs. 60CS. Råd önskas!! Navigering 5
ubee Råd GPS-newbie Navigering 11
jasy GPS i Råd & Rön Navigering 2
Maskros444 Orienteringsexpertens råd Navigering 0
Enicar Nybörjare söker råd för inst. av MG Europe Navigering 4
Anders V Råd om GPS Navigering 2
bwho Råd om GPS Navigering 9
Suur Fråga ang Meridianer. Navigering 8
Christoffer_123 Fråga ang. Garmin gps Navigering 6
at1981 Fråga ang. Garmin Montana 650T Navigering 9
Ehrsa ang. Garmin GPSMAP 62st Navigering 3
livia Garmin Legend CX:Frågan ang. kompassanv och retur? Navigering 2
jonasolof Ang HUS, GÅRD, VÄNDPLAN och VÄGBOM i FriPro Navigering 0
Higgis Frågor ang Quest Navigering 5
Higgis Fråga ang garmins kartor Navigering 5
Higgis frågor ang Garmin Ique 3600 Navigering 11
Bullmarkar´n Ang barometer i 60CS Navigering 3
rucka Frågor ang Köp av 60CS fr USA. Navigering 11
pallo Funderingar ang Sendmap-Etrex Legend Navigering 10
JMERLIN Teoretisk fråga ang. hastighetsbestämning i backar. Navigering 14
Garmin Vista Nytt ang Fugawi 3.1.0.435. Navigering 0
Jacken Ang kartor i etrex Legend? Navigering 16
Garmin Vista Ang etrex VISTA Navigering 3
johande fråga ang. Map tracker Navigering 0
Ödmjukt-funtad Laga avmagnetiserad kompass Navigering 5
avslutmedlemskap0904 BRAUN Braun 8x42 Mono Kompass Navigering 0
Johan123 Tips på liten (mini) kompass önskas Navigering 12
seasteel Smartwatch Samsung Gear S3 kart-app och kompass? Navigering 8
slinkallan Garmin etrex 10 KOMPASS Navigering 10
Still Alive Vilken kompass? Navigering 5
pby Behövs karta och kompass längre? Navigering 68
periskop Var köpa Suunto-kompass? Navigering 2
trulybrandt Bubbla i kompass som "kommer och går"? Navigering 7
Brune Konstig MTB kompass Navigering 12
Rawmetalmedia Problem med irrationell kompass på Colorado 300 Navigering 8
jonny69 med karta och kompass Navigering 35
thureb Kompass utan bök Navigering 8
Sussie84 Felmärkt kompass? Navigering 14
ctve8n Göra en provisorisk kompass av klockan Navigering 13
Tempest Fjällvandring utan kompass Navigering 28
Ptra Förslag på bra kompass önskas Navigering 2
samme83 Att deviera en kompass? Navigering 14
tanto GPS, kompass och karta Navigering 24
Janne Burman Virrig kompass på 60cs Navigering 11

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...