Lantmäteriets kartor & Microsoft XL

Anonym från gamla forumet

Gäst
Är det någon som kan förklara hur det kommer sig att Microsoft program XL hanterar Lantmäteriets kartor på CDROM så att de presenteras i den ursprungliga skalan ?


Jag gör så här,


På skärmen i Kartex kan jag förminska bilden, t.ex. blå kartan med orginalupplösning 1:100 000 sätter jag till exempelvis 1:200 000 sen markerar jag det aktuella området och kopierar detta till en fil i
tif - format och placerar denna fil på lämpligt ställe.


Sen startar jag XL och öppnar ett nytt dokument och går in i utskriftformat under arkivmenyn och tar bort alla marginaler och sätter dessa till värdet noll, även sidfot sätter jag till noll för att utnyttja hela pappret, sen infogar jag bildobjekt från fil under infogamenyn och väljer då den aktuella tif - filen
som jag skapade med Karex......och nu kommer finessen, där visas kartan nu i rätt orginal skala 1:100 000 och printas även ut i denna skalan ! Hokus pokus ! Det måste vad jag kan förstå finnas någon information i tif filen som uppenbarligen XL kan hantera och på så sätt visa kartan med rätt skala.
Jag har testat detta i Word men då går det ej, ej heller Paintshop Pro eller andra bildprogram klarar detta...jag har inte lyckats i alla fall.


För att printa rätt sida + område placerar jag utskriftbilden med hjälp av förhandsgranska sidbrytning under visa menyn i XL, sen kan man förhandsgranska och printa vald sida eller fler sidor och göra dom lagom överlappande efter eget tycke och smak. En liten varning, dra inte i kartan för då förstörs orginalskalningen


Slutresultatet blir att man kan printa ut en skalriktig karta på en färgskrivare och utnyttja hela A4 arkets yta (Vilket inte Kartex gör)och nå ett mycket gott resultat till en ringa penning.


Det vore bra om man kunde få in rikets rutnät också, finns det någon med idéer om hur detta skulle kunna göras ?


Bertil
 
Skala och rutnät

Hej Bertil!


Jag har experimenterat lite med Kartex 3.05 (uppgraderingen finns på Lantmäteriets web sidor). Jag har använt de översiktskartor som medföljer CD:n Stadskartan. Dessa kartor är delar av Blå kartan i 1:100.000 som scannats eller förts över från den vektoriserade kartan till RIK format.


Det verkar som kartbilden alltid sparas i ca 1:23.000 när man sparar den som en RIK eller TIF fil. Detta verkar också vara den skala som bildfilerna är lagrade i på CD:n. Hur Excel bär sig åt för att få bilden i den för den Blå Kartan avsedda skalan vet jag inte, men det finns ju en del information om pixlar och så i TIF filen. Öppnar jag den i Paint Shop Pro eller OziExplorer blir skalan 1:23.000.


Om du vill få med ett valfritt rutnät kan du använda OziExplorer för att skriva ut kartan. Du kan dessutom få kartbilden i valfri skala. Nackdelen är ju att du måste kalibrera kartan i Ozi format först, men kalibreringsinformationen är ju väldigt lättillgänglig via Kartex. Programmet Fugawi 3.0 har just kommit ut i en specialutgåva för Sverige som kan läsa svenska Lantmäteriets CD. Jag har dock inte testat detta program, men det kan ju inte vara sämre än Kartex….


Hälsningar
Ola
 
Fugawi 3.0

Fugawi 3.0 stöder bl.a. Svenska kartor i rik formatet.
Hanteringen av kartor är otroligt snabb och precis. Programmet använder sig av s.k. 7 parameters transformation vid omräkning mellan GPS kartdatum (WGS 84) och rikets nät (RT90).
Detta betyder att beräkningsfelet är mindre än 1m.
Många nya funktioner har tillkommit såsom länkning av ljud och bild till wp, zoomning av hela kartbilden, enkel mätning av distans och bäring, "nattskärm" m.m.
Utskriftshanteringen är också förbättrad.
Titta gärna in på Soltekniks hemsida www.soltek.se för mera information.


Vänligen Göran
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
JohnWedin Lantmäteriets kartor till Gaia GPS Navigering 3
bosseiskogen Program till lantmäteriets kartor Navigering 6
carl-fredrik Viewranger+Lantmäteriets kartor? Navigering 3
Lmlyset Utskrift av Lantmäteriets kartor Navigering 0
artec Lantmäteriets kartor - Inspire-direktivet Navigering 1
avslLM Lantmäteriets kartor Navigering 14
Martin Fjäderlätt Studenter får Lantmäteriets kartor på webben! Navigering 30
redtop Version på Lantmäteriets .RIK kartor? Navigering 4
ALj Lantmäteriets kartor på CD-ROM - vad har hänt? Navigering 18
Johan123 Lantmäteriets KSO, enbart A4 utskrifter? Navigering 6
eyck Förändringar i Lantmäteriets produktportfölj Navigering 1
Johan123 Karttjänst liknande Lantmäteriets KSO för Finland? Navigering 3
bosseiskogen Program för Lantmäteriets öppen data Navigering 0
Tippler Lantmäteriets koordinater Navigering 2
vgurra Någon som prövat Lantmäteriets DGPS-korrektioner via NTRIP med Garmin GPSmap 6X ? Navigering 15
ekis Lantmäteriets RIK och QGIS Navigering 4
swenorth Lantmäteriets terrängkarta Navigering 10
Durras Lantmäteriets fastighetskarta i en Garmin Vista CX? Navigering 4
lindbergf Lantmäteriets vägkarta i Garmin 60csx Navigering 1
strasse Lantmäteriets Stadskarta vs Tätortskarta Navigering 1
avslLM Lantmäteriets priser Navigering 94
dippen Lantmäteriets RIK-format Navigering 14
Haddock Inlägg i debatten om lantmäteriets prissättning... Navigering 8
bruse Lantmäteriets Gröna karta + Garmin Legend = sant? Navigering 28
niking Lantmäteriets vinst... Navigering 2
niking Lantmäteriets vinst Navigering 3
niking Lantmäteriets vinst ökar igen! Navigering 31
Materialaren Digitala kartor för Mallorca (GR221 etc)? Navigering 12
Still Alive Skriva ut kartor med laserskrivare Navigering 16
hsp Garmin 64 externa kartor Navigering 1
Sewen Kartapp alperna Navigering 11
xyz123 Vart skall köpta kartor? Navigering 13
tango Ersättare för Orux för Örnsätrarens kartor på androidmobil med SDkort? Navigering 34
Materialaren Offline-kartor för fjällbruk till Apple Watch? Navigering 3
Theoakstone Kartor till Garmin Legend hcx Navigering 0
greenjuice Slutet för Viewranger Navigering 34
errbe "Kung" på Nolängs kartor? Navigering 16
veni Calazo kartor i mobilen, hur funkar det? Navigering 20
tholedo Garmin etrex legend hcx - Överföra kartor? Navigering 3
museo12 Bättre kartor till Garmin Fenix 5 plus? Navigering 6
pnothagen Använda Örnsätrarns kartor på PC med hjälp av QGIS Navigering 7
Richard69 Kartor till Galileoapp för android? Navigering 5
Oliver_swe GPS Med möjlighet att ladda med GPX-kartor Navigering 7
aronwidforss Lantmäteriet slutar trycka kartor Navigering 24
thureb Flytta gamla kartor till ny hårddisk i Mapsource Navigering 3
ulf S Kartor och färdspår Navigering 0
prospicientia Kartor över nordkalottleden? Navigering 3
graylingman Garmin GPSMap 64st, kartor, BaseCamp/Mapsource mm Navigering 30
rois Skillnad mellan olika Tyvek kartor/sjökort Navigering 2
grodanbolle Installera kartor i android 4,3 Navigering 5

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...