Uppdaterade Garminkartor

Jojje2; sa:
ok,
Q. Can I use my second unlock for my friend’s GPS unit?
A. No. The MapSource license agreement states that the data is valid for your personal use only.

Jag bara antog att en licens gäller för två st enheter, oberoende ägare. Men så verkar det inte vara.

Skumt, men ifall person A har två gpser och säljer en till person B, så får båda använda kartan.
http://www.garmin.com/support/faqs/faq.jsp?faq=270&webPage=Cartography&lang=en
(man vet ju iofs inte vilket råd Garmin Technical Support ger)


Seriöst så skulle jag inte bry mig och hoppas att ingen annan gör det heller. Hade man kunnat installera på fler än två enheter hade jag jag hållit med, men inte bara till två enheter. Tror knappast det skulle bli nån kalabalik över det. Lite off-topic, men jag söker nån som vill samköpa Bluechart Atlantic som täcker västkusten i Bohuslän. Givetvis delar vi på kostnaden fifty-fifty.
 
Bluechart har bara en licens. Den är knuten till den GPS du ska ladda ned programmet på och programmet går inte att öppna i Mapource på PC förrän du anslutit GPSen för identifikation. Gick igenom detta för en vecka sedan då jag anslöt en GPSMAP 76C.

Visserligen kan du på detta vis installera bluechart på flera datorer, men jag tror inte att positionen kommer att visas på PCn om det inte är den licensierade GPSmottagaren som anslutits.

För övrigt är jag besviken på Bluechart Atlantic med sin blaffiga grafik, stora gula bubblor för grund och symboler som ser ut som skeppsvrak inom stort vitt fält för sten i vattenytan. Dessutom ligger en hel del grundsymboler kvar i bild även om man zoomar ut kraftigt vilket gör bilden mycket plottrig. Tyuvärr kan man inte se Bluechart på Garmins Mapsource Mapviewer. På den bild man kan se på Sportmanships länk till Bluechart finns få grundstenar så man anar knappast hur störande de gula bubblorna är. Däemot ser mn väl de asteriskformade symbolerna i vitt fält som anger grund i ytan.Asteriskerna är i själva verket asymmetriska och liknar som sagt skeppsvrak.

Reservation för att skilda GPS mottagare kan visa Garmin kartsymboler olika.

Enligt en representant får Garmin UK på CeBitmässan som jag talade med häromdan så hämtar Garmin mesta materialet från UK Admiralty, även rörande övriga länder i Europa. De ökar dock inköpen från de nationella sjöfartsmyndigheterna. Han menade på att grafiken stämmer överens med admiralty-standard men det tvivlar jag på. Admiralitetet kan väl dessutom knappast använda uppdaterad sjökortsinformation utan att bryta mot copy right bestämmelser och jag undrar om grund långt bort från farlederna verkligen är med i full utsträckning. Har tyvärr inte haft tillfälle att jämföra då mina sjökort ligger på landet i Sverige.


Hur som helst kommer jag att skaffa BSB kort istället och använda dem på min iQue.
[Ändrat av jonasolof 2005-03-13 kl 23:10]
 
Pelle, det var den uppfattning jag fått. Men tack vare din fråga gick jag in på min unlock sida och testade att registrera Bluechart för en andra GPS, nämligen iQuen. Det verkar gå. Jag genomförde inte hela registreringen för jag kanske köper ytterligare en GPS innan sommaren.

Förut trodde jag att det bara gick för en GPS. Nu tror jag att det går för två. Jag ska ändå kontakta garmin för att få uppdateringen till v.7 så då ska jag passa på att fråga hur det förhåller sig.
 
Fann detta inlägg från Garmin i en diskussion om Bluechart:

Newsgroups: rec.boats.electronics
Date: Tue, 5 Mar 2002 11:22:45 -0600

....
I saw your posting on one of the newsgroups, and I feel the need to clarify
some issues that you discussed.


You mentioned you went to the West Marine store, and they freely moved chips
from unit to unit. That is true -- because these are pre-programmed
BlueCharts. The pre-programmed chips are not "locked" to any particular
unit, and you may use them in multiple units.


However, if you purchase the BlueChart CD ROM, the data is locked to one
particular unit. For each region you unlock, you are entitled to receive
unlock codes for 2 personal GPS units (each unit requires a separate unlock
code). Therefore, you would not be able to share these cards with multiple
friends.

.....

Please let me know if you have further questions. Thank you for your
interest in GARMIN GPS.


Best Regards,
Julie
cartogra...@garmin.com


GARMIN International
1200 E. 151st Street
Olathe, KS 66062

Så nu vet jag att man kan låsa upp en Bluechart-region till två GPS mottagare.
 
Inget som sysslat med att vektorisera nuvarande sjökort till IMGH format? Skulle vara nice så man slipper köpa halvtaskiga produkter som inte går att sälja som begagnade.
 
Skrev nyligen:

"Enligt en representant får Garmin UK på CeBitmässan som jag talade med häromdan så hämtar Garmin mesta materialet från UK Admiralty, även rörande övriga länder i Europa. De ökar dock inköpen från de nationella sjöfartsmyndigheterna. Han menade på att grafiken stämmer överens med admiralty-standard men det tvivlar jag på. Admiralitetet kan väl dessutom knappast använda uppdaterad sjökortsinformation utan att bryta mot copy right bestämmelser och jag undrar om grund långt bort från farlederna verkligen är med i full utsträckning. Har tyvärr inte haft tillfälle att jämföra då mina sjökort ligger på landet i Sverige."

Nu har jag haft tillfälle att jämföra Bluechart i Kalmarsund med BSBkort (från 1999). Jag finner inga avvikelser vad gäller läge eller utmärkning av grund och vad gäller vektoriseringen stämmer konturerna väl med BSB-kortet så länge man håller sig till samma upplösning.

Det jag i likhet med andra uppfattar som problem är att de gula markeringarna för sten och kryssen för grund delvis ligger kvar i bild då man zoomar ut, vilket gör djupkurvor och landkonturer svåra att se.

Vektoriseringen gör att markeringarna kommer närmre varandra för vart steg ut och till slut ser det ut om en sallad med majs i med alla gula stenmarkeringar plus lite vildris om man tar med grunden. På PC kan jag få bort detta genom att variera detaljnivån men det är inte lika enkelt och snabbt när man är ute på sjön och behöver gå in och ut och fram och tillbaka med en handhållen GPS som 76C.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.