utemagasinets "billiga" kartor!

Om man är prenumerat på Utemagasinet så får man som tack för att man betalar 322 kr/år en medlemstjänst där man kan beställa "Kartor till superpris!" (vanliga fjällkartor).

Beställer man en karta från dom kostar det 82 kr + 10 kr (frakt) = 92 kr. Till det kommer att beställning- & betalningsförfarandet är extremt krångligt.

Köper man samma karta på Lantmäteriet kostar dom 84,50 kr + 10 kr (frakt) = 94,50 kr. Notera att Lantmäteriets webbutik är extremmt lätt att hitta rätt karta och enkelt att beställa. Man kan bessutom välja en rad olika betalalternativ.

Vart vill ja komma då? Jo, Utemagasinet är 2,50 kr billigare per karta! Oj va generösa dom är! Vilket "Superpris". Tycker det är skamligt av dom att behandla sina prenumeranter på det viset! Beställde två kartor idag...ni kan ju gissa av vem. (Visserligen fick jag fem (5) kartor av Utemagasinet när jag bara beställde en (1) av dom sist! Så det kan ju vara värt att beställa där ändå!
 
Adlibris!

Beställ från Adlibris istället! Jag vet inga som är billigare.
68:-/karta + 19:- i fraktkostnad oavsett antal kartor. :)
 
Vart vill ja komma då? Jo, Utemagasinet är 2,50 kr billigare per karta! Oj va generösa dom är! Vilket "Superpris". Tycker det är skamligt av dom att behandla sina prenumeranter på det viset!

Rent allmänt prenumererar du väl inte på Utemagasinet för att få billigare kartor?

Sen är det valfritt vart du vill beställa ifrån. Du lär få betala samma premunerationsavgift oavsett om du vill beställa lite billigare eller inte. Alla kanske inte har Internet att söka med heller utan uppskattar det lite billigare priset. Det är lite som att klaga på en biltidning för att du inte får köpa en bil till tillräckligt rabbaterat pris.

Som föregående talare sagt. Köp på Ad-libris eller googla efter bokhandlare, en del kanske har x-tra pris.
 
EmSt; sa:
Rent allmänt prenumererar du väl inte på Utemagasinet för att få billigare kartor?

Sen är det valfritt vart du vill beställa ifrån. Du lär få betala samma premunerationsavgift oavsett om du vill beställa lite billigare eller inte. Alla kanske inte har Internet att söka med heller utan uppskattar det lite billigare priset. Det är lite som att klaga på en biltidning för att du inte får köpa en bil till tillräckligt rabbaterat pris.

Som föregående talare sagt. Köp på Ad-libris eller googla efter bokhandlare, en del kanske har x-tra pris.

Nej jag har inte tidningen för att kunna köpa "superbilliga kartor". Problemet är att tidningen har "superbilliga kartor" som ett argument för att man ska bli prenumerant. Dessutom gör dom reklam för dom i varje tidning med just orden "superbilliga kartor". Tycker det är ett hån mot prenumeranter eftersom dom inte alls är "superbilliga". Det där med biltidningen var ett grymt dåigt exempel som inte passade in här...
 
Hånfullt

Håller helt med, det där är ett hån mot prenumeranternas intellekt. Tycker såna "erbjudanden" snarare slår negativt mot utställaren, än lockar prenumeranter. Är som bilist medlem i en mack-kedja och de brukar komma med likande idiot-erbjudanden; typ handla bensin för x tusen kr så får du köpa en badboll för 9:90.
 
Tycker bara att det är en sån liten skitsak att haka upp sig på. Hån mot intellektet och andra starka ord. Det är väl bara att låta bli att köpa kartorna där. Blunda när ni ser annonserna eller sluta prenumera och köp en tidning som motsvarar era förväntningar.
 
Eller...

så kan man se Kristoffers inlägg som information till intresserade om att kartor från Utemagasinet inte är "superbilliga" - vilket kanske gränsar till falsk marknadsföring (jag kan inte den lagen). Om man då inte är intresserad av informationen kan man ju som du själv föreslår blunda för den.

/tjo
Henrik
 
Re: Eller...

Henke; sa:
så kan man se Kristoffers inlägg som information till intresserade om att kartor från Utemagasinet inte är "superbilliga" - vilket kanske gränsar till falsk marknadsföring (jag kan inte den lagen). Om man då inte är intresserad av informationen kan man ju som du själv föreslår blunda för den.

/tjo
Henrik

det var precis detta jag menade. Där jag normalt köper kartor kostar det runt 95-100 kr. Eftersom utemag var 10 kr billigare trodde jag verkligen att dom var billiga. jag förknippar iaf medlemsförmåner som just en förmån, dvs mycket attraktiva priser. visst kan man blund för annonser och dom får ju skirva vad dom vill i dom, men mitt förtroende för utemag urholkas iaf.
 
Re: Re: Eller...

nr23se; sa:
Henke; sa:
så kan man se Kristoffers inlägg som information till intresserade om att kartor från Utemagasinet inte är "superbilliga" - vilket kanske gränsar till falsk marknadsföring (jag kan inte den lagen). Om man då inte är intresserad av informationen kan man ju som du själv föreslår blunda för den.

/tjo
Henrik

det var precis detta jag menade. Där jag normalt köper kartor kostar det runt 95-100 kr. Eftersom utemag var 10 kr billigare trodde jag verkligen att dom var billiga. jag förknippar iaf medlemsförmåner som just en förmån, dvs mycket attraktiva priser. visst kan man blund för annonser och dom får ju skirva vad dom vill i dom, men mitt förtroende för utemag urholkas iaf.

I och för sig kan de aldrig bli bättre om ingen klagar. Även jag vill ju kunna köpa billiga kartor.

Maila Utemag om du inte redan gjort och framför dina synpunkter. Själv köper jag från Lantmäteriet eftersom jag får kartan dagen efter och priskillnaden mot övriga bara är en 10:-/kartan så väger den snabba leveransen upp det högre priset. Tilläggas att jag bara köper en karta / år :)
 
Re: Re: Eller...

nr23se; sa:
det var precis detta jag menade. Där jag normalt köper kartor kostar det runt 95-100 kr. Eftersom utemag var 10 kr billigare trodde jag verkligen att dom var billiga. jag förknippar iaf medlemsförmåner som just en förmån, dvs mycket attraktiva priser. visst kan man blund för annonser och dom får ju skirva vad dom vill i dom, men mitt förtroende för utemag urholkas iaf.

Hmmm, det erbjudandet i utemaggan har väl funnits i evigheter?

Min välvilliga gissning är att deras återkommande annons för de "superbilliga" kartorna har klippts och klistrats från nummer till nummer alltsedan en avlägsen forntid då näthandlare var okända begrepp och priset verkligen var "superbilligt".

Kanske dags för tidningen att hitta en ny lockvara?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
niking Billiga Magellan Navigering 0
sejohas Billiga minneskort till Garmin 276C Navigering 2
MSane Lagligt billiga kartor Navigering 13
Materialaren Digitala kartor för Mallorca (GR221 etc)? Navigering 12
Still Alive Skriva ut kartor med laserskrivare Navigering 16
hsp Garmin 64 externa kartor Navigering 1
JohnWedin Lantmäteriets kartor till Gaia GPS Navigering 3
Sewen Kartapp alperna Navigering 11
xyz123 Vart skall köpta kartor? Navigering 13
tango Ersättare för Orux för Örnsätrarens kartor på androidmobil med SDkort? Navigering 34
Materialaren Offline-kartor för fjällbruk till Apple Watch? Navigering 3
Theoakstone Kartor till Garmin Legend hcx Navigering 0
greenjuice Slutet för Viewranger Navigering 34
errbe "Kung" på Nolängs kartor? Navigering 16
veni Calazo kartor i mobilen, hur funkar det? Navigering 20
tholedo Garmin etrex legend hcx - Överföra kartor? Navigering 3
museo12 Bättre kartor till Garmin Fenix 5 plus? Navigering 6
pnothagen Använda Örnsätrarns kartor på PC med hjälp av QGIS Navigering 7
Richard69 Kartor till Galileoapp för android? Navigering 5
bosseiskogen Program till lantmäteriets kartor Navigering 6
Oliver_swe GPS Med möjlighet att ladda med GPX-kartor Navigering 7
aronwidforss Lantmäteriet slutar trycka kartor Navigering 24
thureb Flytta gamla kartor till ny hårddisk i Mapsource Navigering 3
ulf S Kartor och färdspår Navigering 0
prospicientia Kartor över nordkalottleden? Navigering 3
graylingman Garmin GPSMap 64st, kartor, BaseCamp/Mapsource mm Navigering 30
rois Skillnad mellan olika Tyvek kartor/sjökort Navigering 2
carl-fredrik Viewranger+Lantmäteriets kartor? Navigering 3
grodanbolle Installera kartor i android 4,3 Navigering 5
HPP Garmin Etrex / Kartor Navigering 9
snuffle Fästa kartor på väggen óch knappnålar Navigering 6
eyck Lite intressanta kartor över Sarek med omnejd Navigering 5
kanotisten Lantmäteriet släpper kartor fria! Navigering 2
freij.j Gratis kartor till garmin Navigering 10
Jonas P GPS för bil som kan importera kartor? Navigering 0
awerner Egna kartor till Garmin Navigering 13
grodanbolle Kartor till android? Navigering 2
torpet Flera kartor på samma minneskort? Navigering 12
Headheretic Köpa 10 st Dakota 20, men kartor då? Navigering 7
eyck Finska kartor Navigering 8
torpet Om kartor och SD-kort Navigering 9
Sundom Simo Kartor för Grekland Navigering 1
macsailor Norge öppnar kartor för fritt användande Navigering 1
Gavia_Stellata Finns kartor över Sverige till Magellans GPSer Navigering 4
Asessorsson Fler kartor på samma SDHC kort Navigering 8
Lmlyset Utskrift av Lantmäteriets kartor Navigering 0
KGE Lägga till kartor Navigering 1
tlandstrom kartor till explorist xl Navigering 6
tekman Problem med att ladda kartor, Garmin Etrex 20 och Mapsource Navigering 0
mikaelkr Om kartor Navigering 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.