Vadarskor

Hej,
Fick vadarbyxor i julklapp och spanar nu efter vadarskor till dom inför den kommande säsongen. Har bara haft gummivadarstövlar tidigare, men halkade och slog av spötoppen i somras och insåg att riktiga vadare med filtsulor är ett måste. Så detta är mitt första par vadardojor. Har surfat runt och insett att det finns ett myller av olika skor. Hos den lokala handlaren fastnade jag för två modeller:

Guideline Streamstalker
och
Cool water vadarsko

Det är ju två lite olika skor, men det vore intressant att höra om nån här har några erfarenheter av dom modellerna, fördelar och nackdelar. Eftersom jag fiskar mkt i fjällen blir det ju att man måste vandra i skorna ibland, så det är ju också en faktor.

mvh
Erik, Skellefteå
 
har själv simms guide pjukk och har inte provat de du nämnde men har jag fattat det hela rätt så är det streamwalkern som är enda alternativet för dig.. Skulle jag varit dig så hade jag valt dom oavsett vandring i fjällen..
 
personligen tycker jag att allt snack om att det skall vara en stabil känga är överskattat, det enda kravet jag har är att dom skall ta lite plats...
En liten varning kan vara på sin plats, Filtsulor kan vara glashala på fel underlag.
Har många gånger fundrat på om inte ett par Converse All stars mod. 80 med lite filt på är den bästa pjucken.
 
nisseman; sa:
personligen tycker jag att allt snack om att det skall vara en stabil känga är överskattat, det enda kravet jag har är att dom skall ta lite plats...

det finns väl olika teorier om vad som e bra på fjället.. skall man vandra ut till fisket så skall utrustningen naturligtvis vara väldigt lätt och då faller valet på ett par lårhöga byxholkar samt sandaler vilket är det lättaste alternativet..

Tar man sig å andra sidan ut med bil/helikopeter så blir det riktiga vadare med vadarkänger (filt och dobb), det går inte att jämföra komforten med riktigt stabila grejer... Men som sagt, smaken e som baken
 
Det primära med vadarskor är ju att vada/vandra med dom - inte ha de på ryggen. Att kängan är stabil på stenig botten i hård ström är viktigt.
Själv har jag Guideline tracker och är kanonnöjd.
Filtsulan kan ju som sagt vara hal på vissa underlag, ett tips är att skruva i små skruvar med åttkantskalle i sulan.

Alltså köp en sko för fötterna, inte för ryggen.
 
Puttestuts; sa:
Alltså köp en sko för fötterna, inte för ryggen.

Jag tror inte att det är så enkelt att man kan generalisera på det viset.. Själv så har jag 4 olika vadarutrustningar beroende på tillfälle, allt i från ett på lårvadare i gummi som ligger under reservhjulet i bilen för att funka i snabba lägen eller som reserv till mina Simms andningsvadare för det krävande laxfisket.

Frågeställaren ville å andra sidan köpa en stabil känga för vandring och krävande fiske, då skall man inte satsa på halvmesyrer. Har inte Loop och Lundhag gjort en vadarsko ihop?
 
Det är väl inte att generalisera. Ska man marathon vandra kan man ju ta med ett par tofflor el liknande i stället. Det händer rätt sällan för det flesta av oss gissar jag.

Ja Loop och Lundhags har gjort en tillsammans. Den skon kostar mer än min bil....
[Ändrat av Puttestuts 2004-01-22 kl 12:28]
 
Puttestuts; sa:
Ja Loop och Lundhags har gjort en tillsammans. Den skon kostar mer än min bil....

:) hehe... det säger mer om din bil än om vadarna. ditt svar var riktigt om man betraktar den ursprungliga frågan, det jag vill belysa att det ofta finns fler sidor av myntet och att valet inte alltid är så lätt.. är man en multifrilufsare så finns det sällan en produkt som passar till allt..
 
Tack för alla svar och tips. I slutändan blev det ingen av dojorna jag först funderade på. En lokal fiskebutik hade 50 procents utförsäljning på förra årets produkter. Jag köpte en Loop-doja som hade kostat 1495:- för halva det priset. Kändes rätt prisvärt så jag slog till.
/Erik
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
dave1 Vadarskor.. igen! Fiske 2
peppe_malmqvist Vanliga kängor som vadarskor? Fiske 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.