Gösfiske

Tjena
Jag har har aldrig fått en gös (nätfiske undantaget) men det tänkte jag ändra på i helgen. Sjön jag fiskar i är en ganska grund och långsmal skogssjö. Är det ngn som har förslag på drag och andra tillväga gångsätt??
Tack sam för förslag
Johan
 
midsommar..

runt midsommar och ett tag efter tycker jag är bäst! vattnet börjar få lite temp. och det gillar dom tydligen de små liven!
jag har ett kanon-tackel (tycker jag) för gös! det är dock lite jobbigt att förklara hur man gör!
jag kan gärna rita och berätta om någon talar om för mig hur man lägger upp bilder här...

 
Re: midsommar..

berghå; sa:
runt midsommar och ett tag efter tycker jag är bäst! vattnet börjar få lite temp. och det gillar dom tydligen de små liven!
jag har ett kanon-tackel (tycker jag) för gös! det är dock lite jobbigt att förklara hur man gör!
jag kan gärna rita och berätta om någon talar om för mig hur man lägger upp bilder här...


Det skulle uppskattas. Fråga i utsidan forumet längst upp så kanske du får svar.
 
Bästa tiden??

Bästa tiden för Gösfiske är nu!!

Jag fiskar i Dalälven och om du är ute efter stor Gös
så är tiden inne nu... Om du hittar rätt så är det nu Gösen samlas innan leken och rekar lekplatsen..
Den STORA Gösen är huggvillig i ca 3 veckor framåt i Dalälven..Levande mört är överlägset det bästa betet.

Ha d.
 
Re: Bästa tiden??

vuogga; sa:
Levande mört är överlägset det bästa betet.

Ha d.

det håller jag med om! mört tacklat på en relativt stor krok i änden på en lina som bör löpa fritt någon meter genom ett päronsänke till en stoppknut tar emot! gösen behöver någon meter för att förstå att det inte är något lurt när mörten serveras så där...
sedan sväljer den och då brukar den sitta!

så ser det ut... kanske inte var så svårt att förklara! får väl se om någon fattar!

vet inte om det är skillnad på stillastående vatten och älvar men här är det iallafall bäst efter midsommar och på sensommarn!

är det ont om mört går det med halva eller tredjedelar!

fick förresten en gös i förrgår, dock ej på mört utan på bomber! =)
 
Göslek??

Jaa du Aron, jag har ingen aning var Gösen leker, men där jag fiskar samlas tydligen Gösen i en kanal som bara är 40 meter lång och 15 meter bred, det verkar vara hundratals?? Vad vet jag, men roligt är det ivarje fall, och i Gösens fotspår eller snarare kölvatten följer storgäddan.. förra året hade jag en gädda som tog min gös på 1,8 kilo tvärs över ryggen, den uppskattades till ca 15 kilo men släppte i 4e håvningsförsöket?? Hungrig?? En vecka senare fick någon en Gädda på dryga 17 kilo i samma kanal, den vägdes fotograferades och återutsattes...
Jag har inte fiskat där så många år men det är nu man ska vara där... I mitten av Maj drar de iväg till de stora ytorna istället. En natt förra våren togs 17 st bara på morgontimmarna, många släpptes tillbaka, måste ju tänka på framtiden....Återkommer med rapporter...

Skitfiske på er...

Ha de...
[Ändrat av vuogga 2003-04-29 kl 21:38]
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
M.Gustavsson Gösfiske på annat vis Fiske 5
Gösta Göslös Gösfiske Fiske 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.