Var hittar jag många ryggor?

Jag är 180 cm, väger 70 kg och torso-måttet är 50 cm. Jag tog 26" dvs en förlängningsbit om jag fattar rätt. Känns inte som jag lyckats ställa in höjden helt, tycker säcken "tar emot rumpan" litet och skulle vilja få lite högre lyft. Men det kan också vara för att det är en stor säck tänker jag. Har bältet i mittenpositionen och ska testa att flytta ett steg neråt på ramen dvs upp med säcken/ramen i förhållande till bältet.

Japp jag tänkte egentligen köpa Divide eftersom den är lättare och mer vandringsanpassad men det blev Unaweep 4800 eftersom det främsta användningsområdet kommer vara när barnen är med och jag behöver bära massor. Har för mig att jag fick det till att mitt ryggmått skulle passa Unaweep bättre också men jag förstod aldrig riktigt det där. Det går att byta packsäck på samma ram dock och förlänga / förkorta ramen. Jag hoppas de kommer ut med en ännu mer vandrings/UL-anpassad "Divide"-säck i framtiden, läste något om det på BPL.

En sak som jag verkligen gillar är att ramen går kant i kant med säcken vilket gör att packsäcken aldrig kommer vika ner sig som t.ex. Exped Lightning/Thunder och Norröna Para Ranger kan göra eftersom de bara har en skena i mitten av ryggen. Spänner man fast ett tungt tält stående på sidan sitter det stabilt och ramen bär upp det.

Sidofickorna funkar men är ganska låga och breda. Eftersom de inte är i stretch får säcken ett "baktungt" utseende men det påverkar ju inte funktionen. HB Enans packpåse får plats stående i fickan.

Jag har den grå packsäcken. Grymt snygg med den svarta ramen IMO.

Angående fickor på avbärarbältet hade jag fel om Zpacks. Det verkar vara Zimmerbuilt folk är nöjda med.
 
Jag är 180 cm, väger 70 kg och torso-måttet är 50 cm.


Ja, så har vi exakt lika kroppsbyggnader :). Tänker också själv på att den skal användas när jag har lillgrabben med, och det skal bäras tungt. Tror nog att du kommer till att kunna justera den fint. Ett plus med Unaweep är att det kommer en ny daypack och heter Merlin här i Juni.

Jag kommer också att använda ryggan på mina längre vandringar. Gjorde en vecka i Sarek sista sommaren med en Gungner+Kraka = 50 liter, och det var på tok för besvärligt. Dessutom så glider Gunger ned när jag kommer upp i en 16-17kg. Den nya Grip är betydligt bättre, men dock bara 60 liter. HMG Windrider ser också tilltalande ut,speciellt med tanke på deras pods! Men gillar inte att det inte finns remmar upptill som flytta balanceringspunken. Dvs med svankrygg och allt tror jag det bliver baktungt.

Så det bliver nog en Unaweep, Divide eller Exposure. Var och en av dom har ju sin tjusning, men det är ju bara Unaweep som ger möjlighet till en daypack. Exposure frästar med sin frontäppning och enligt SO så tror dom att huvudsäcken kommer att hålla tätt under en veckas regn. Men jag är lite i tvivel eftersom det ju är en panel loader. Divide är ju också en fin säck.

På Unaweep bilderna på seekouside ser det ut som om modellen har blivet updaterad med spännen så att rullöppningen kan stängas som fx KM Arvaker. När köpte du din, och beställde du från USA?
 
När köpte du din, och beställde du från USA?

Beställde mars/april någon gång, skickades dagen efter och var hos mig cirka två veckor senare tror jag. Har för mig jag beställde veckan innan påsk och att den hade kommit när jag kom hem från påskturen.

Ja jag beställde direkt från SO. De är väldigt hjälpsamma om du mailar och frågar om storlekar osv.
 
Känns inte som jag lyckats ställa in höjden helt, tycker säcken "tar emot rumpan" litet och skulle vilja få lite högre lyft. Men det kan också vara för att det är en stor säck tänker jag. Har bältet i mittenpositionen och ska testa att flytta ett steg neråt på ramen dvs upp med säcken/ramen i förhållande till bältet.


Lyckades du med att ställa in säcken bättre? Så att den passar perfekt?'

Mvh
Tomas
 
Zpacks fickor passar helt okej på bältet.
Divide har en snyggare stängning av roll toppen jämfört med unaweep om de nu inte gjort om det på senare modeller.

Skickat från min E5823 via Tapatalk
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Tidenztand Gungner var hittar man den. Transportera 0
lllusion Var hittar man Vaude försäljare? Transportera 6
Lena L Var prova ryggsäckar? Korta tjejers tips på säck? Transportera 23
empans Var hyr ni bil? Transportera 9
TheDude Höftbältets placering. Exakt var? Transportera 16
MartinR Var köper man MacPac ryggsäckar? Transportera 6
Reichhi Lightwave Ultrahike 60 - Var att köpa? Transportera 0
pal2 Golite Quest - Var köpa? Transportera 9
Wibrån Var kan man köpa lösa spännen till ryggan Transportera 9
fson Var köpa stora kraftiga plastpåsar? Transportera 6
estetdrägg Vita blixten - var köpa i stockholm? Transportera 10
niklaz Var får jag tag på en *grön* Fjällräven Kajka 100 liter? Transportera 4
perdans större kylbox - hitta var Transportera 5
freka586 Var prova TNF Prophet 65? Transportera 15
Monika1 Var reparera trasig ryggsäck bäst? Transportera 4
nordqlin Var kan jag köpa nytt spänne till ryggsäck? Transportera 3
rikard_wiberg_hotmail.com var finns Bergans/Karrimor? Transportera 7
Bengt S Var kan man köpa ryggsäcken Arc´Teryx Bora 80? Transportera 10
JosseRitzman Var kan jag köpa Modan Ryggsäck Transportera 5
lnorlander Var kan jag prova Berghaus Vulcan? Transportera 3
modan Var köper man Arcteryx Ryggor i Kanada? Transportera 1
pqrstuv Var köpa FlashFlo eller Day Trekker? Transportera 0
mzr Var finns Karrimor? Transportera 3
tanya var köpa ryggsäck Transportera 14
esno DaKine var i Stockholm ? Transportera 0
Nyman Var kan man hitta billiga militärcyklar? Transportera 2
Var finns Modan ryggsäckar? Transportera 2
Var kan man köpa Svensk plastskalsrygga? Transportera 1
Nyman VAr kan man köpa m/90 uppdragssäck? Transportera 8
Var kan jag köpa en Berghaus Vulcan/Atlas? Transportera 4
Var köper man Berghaus? Transportera 2
pelka Vart hittar jag marmot ryggan? Transportera 0
JonasPaulsson Hjälp! BVar hittar jag en berghaus rygga Transportera 8
Avslut090305 Vart hittar jag en bra barnbärstol? Transportera 5
Still Alive Vilken storlek på pulka bör jag välja? Transportera 18
Totteman Jag tar helikoptern istället Transportera 41
desireman Hur stor ryggsäck behöver jag? Transportera 19
chocolatestar Hjälp! Vilken ryggsäck ska jag välja?! Transportera 18
Skipper_ Jag får inte plats i ryggsäcken Transportera 11
mattiasland Jag vill ha en större ryggsäck! Transportera 29
lignell01 hur kunde jag missa det! Transportera 1
bowall Jag höjde på ögonbrynet... Transportera 5
dusko jag har byggt en egen ramryggsäck Transportera 2
pewe Sovsäck för små vart får jag tag på en stor som inte Transportera 6
tosca Ryggsäcksjunglen och jag. Transportera 20
Härmed säger jag adjö till en trogen vän.. Transportera 3

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...