Vart sjutton åker man i november (ej utomlands)...?

Hej

Har fått två veckors glapp mellan två jobb att hitta på något på. Det är två första veckorna i november... Tänkte hitta på något med barnen (3 och 6år) men känner mig lite nollställd kring vad. Har grym fjällängtan men tyvärr blev det inget i sommar. November är ju en ganska gråtrist månad med kallt, mörkt regn (iaf i Mälardalen). Mannen har inte semester så det blir jag och barnen. Vill helst inte åka utomlands, det borde finnas något spännande att göra i Sverige då med! Helst naturupplevelser. Inte är det redan vinter i norra fjällen då?? Behövs inte mer än något spännande att titta på, själva resan blir nog ett äventyr. Barnen orkar inte gå så långt så någon form av "innebasläger" behövs. Har tillgång till bil men eftersom barnen är rätt rastlösa i bilen så kan det inte bli alltför många timmar bort från Mälardalen. Tåg går också bra, även nattåg. Flyg är rätt krångligt med barn...men ffa transfern.

Så hjälp mig med idéer! Vill så gärna "dra ut" men tror att vädret är ett hinder (även om vi har fodrade regnställ mm)

Tack på förhand!
 
Ja fjällen är svåra då. Oväder, snö utan skidföre, korta dagar.. Gotland kanske? En mysig ö off-season. Smidigt med bilfärja från Nynäshamn, ringmur och raukar är väl rätt spännande även i höstrusk. Finns ju mycket att se och göra.
 
Abisko?

Hejsan,

Nu kan man givetvis inte vara helt säker på att det finns snö, även om så ofta är fallet, men början av November är en mycket speciell tid längst uppe i norr. Mörkt mest hela tiden = goda chanser att få se norrsken. Och väldigt få eller inga turister. Så en variant skulle kanske kunna vara att sikta in sig på Abisko. Förvisso är bara självhushållningen öppen enligt deras hemsida, men det är ju inte så illa det heller. Har det kommit tillräckligt med snö och du inte är rädd att dra en pulka kan det ju kanske vara möjligt att ta sig in till Abiskojaurestugorna eller Kåsavaggestugan om vädret är det rätta. Abisko är ju numera nästan mer populärt i midvintertider än på sommaren just pga av mycket goda möjligheter att se norrsken...

Sen kan man ju alltid ta tåget ner till Narvik och ge sig ut på Späckhuggarsafari. Säsongen för späckhuggare varar mellan slutet av oktober till och med januari. Och kanske även en tur ut till Lofoten ....

/ Stefan
 
Det är myt att fjällen i oktober/november är gråa och trista. Fjällen bjuder på fantastiska upplevelser årets alla månader men på lite olika sätt och genom olika aktivitetr. Just denna bild är från Ånnsjön i västra Jämtland i början av November 2014.

Så mitt tips är att åka till de svenska fjällen och ta sedan ett snack med byborna om vad de gör just nu.
 

Bilagor

  • IMG_6786.jpg
    IMG_6786.jpg
    33 KB · Visningar: 921
Jag har samma funderingar, dock för höstlovet v44, men det är lite i ingenmansland den veckan känns det som... Varken riktig höst eller riktig vinter utan något mellanting oftast norröver, man kan ha både toppenväder och riktigt rusk..Samtidigt så finns inte önskan att åka utomlands alls..
 
Tack för tipsen! Norrsken vore ju häftigt! Ska kolla Abisko, är ju smidigt att kunna ta tåget upp. Gottland borde vara intressant...
 
På närmre håll skulle kanske ett skärgårdsvandrarhem kunna vara intressant. T ex Arholma eller Finnhamn.

Thure
 
Samma ålder

Hej

Har fått två veckors glapp mellan två jobb att hitta på något på. Det är två första veckorna i november... Tänkte hitta på något med barnen (3 och 6år) men känner mig lite nollställd kring vad. Har grym fjällängtan men tyvärr blev det inget i sommar. November är ju en ganska gråtrist månad med kallt, mörkt regn (iaf i Mälardalen). Mannen har inte semester så det blir jag och barnen. Vill helst inte åka utomlands, det borde finnas något spännande att göra i Sverige då med! Helst naturupplevelser. Inte är det redan vinter i norra fjällen då?? Behövs inte mer än något spännande att titta på, själva resan blir nog ett äventyr. Barnen orkar inte gå så långt så någon form av "innebasläger" behövs. Har tillgång till bil men eftersom barnen är rätt rastlösa i bilen så kan det inte bli alltför många timmar bort från Mälardalen. Tåg går också bra, även nattåg. Flyg är rätt krångligt med barn...men ffa transfern.

Så hjälp mig med idéer! Vill så gärna "dra ut" men tror att vädret är ett hinder (även om vi har fodrade regnställ mm)

Tack på förhand!

Mina barn är större nu men ett tips är skaffa fina pannlampor. Vi åkte upp till Dalarna några gånger på hösten och tog tur på inte dalahästar utan Islandshästar. Sedan geocatch med pannlampa. Köp kartor med fasta kontroller av en orienteringsklubb. Sedan cafe runda med mycket fika bröd livar upp höstdagar på resan till och från.
 
Om ni gillar att åka skridskor kan ni hålla span på Ånnsjön. Det kan vara kanonfint där då, men det beror ju helt på hur vädret bestämmer sig för att vara. Enkelt att ta tåget från Sthlm. Många boendemöjligheter (Ånns värdshus, Enaforsholms fjällgård). Man kan även göra mindre vandringar från Enaforsholm.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
ClaesSu Vill upp på fjället med barnen! Vart? Barn och friluftsliv 10

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...