Någon som vet vad jag köpt ?

Förmodligen så funkar skidorna OK på sträckan. Men i töföre ger plastbelag förstås bättre glid.

Har du testat utrustningen 4-5 mil innan så går nog 10 mil längs Kungsleden också bra.

Thure
 
Jag tackar för all hjälp. Jag kommer nog hålla ögonen öppna efter begagnade turskidor i plast.
Och ha de här till lite finåkning hemmavid, perfekt om man skulle rammla över ett par bambustavar 😊
 
Är du galen?

Ska man ge sig upp i dessa områden på vintern ska man åtminstone ha prylar som man inte är det minsta TVEKSAM om. Visst, allt kan hända och nya saker kan också svika men att åka på loppisgrejor verkar lite väl hipsteraktigt för vinterfjällen.
Itte
 
Exakt såna skidor hade jag som tonåring sent 60-/ tidigt70-tal. Vi brukade åka genom skogen 7km till Lida, knäppa ner på de låga fästpunkterna och åka i slalombacken (replift) tills det började mörkna och sen hem.

Mina första turer i Lapplandsfjällen var på 80-talet och det var folk med med den typen av skidor. Det var vårvinterturer med tidvis hård, tidvis blöt snö och de som hade träskidor hade det besvärligt. Speciellt en tjej vars bindning lossnade, träet var så uppblött där skruvarna suttit att det var svårt att fixa, vill minnas att vi flyttade fram bindningen några cm till friskare virke. Det var också krångligt med vallningen, skidorna hann inte torka ut och det var svårt att få vallan att fästa.

Instämmer med andra ord i vad som tidigare sagts - använd dom för finåkning hemmavid i kall och torr snö eller häng dom på lämplig vägg som prydnad!
 
Gamla träskidor ja, påminde mig om den här gamla bilden, en fjälltur vi gjorde i maj för tjugo år sedan :)
Det går ju oftast att nödlaga brustna skidor med vad som finns tillgängligt, men glidet hem blir ganska dåligt.
 

Bilagor

  • silken2.jpg
    silken2.jpg
    85.3 KB · Visningar: 440

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...