Vikt och bindningsinställning?

Om man har gått ner 5-10 kg sen förra säsongen, måste man ställa om bindningarna på sina alpinskidor då, för att de skall lösa ut som de skall?
 
Svaret är egentligen nej, bindningsinställningen har med tabula (benet i knät) att gör och är en kombination av benstyrka (menar benet i benet), muskulatur och tagen risk, visst kan ditt ben ha varit starkare när du vägde mer men inte nödvändigtvis. Löser min bindning ut alltför sällan så sänker jag inställningen oavsett, en kalkulator i all ära men det kan bli fel ändå.
 
Förmodligen

så menar du skenbenet eller på läkarspråk tibia. Det andra benet som sitter på utsidan i underbenet heter fibula eller på svenska vadbenet och är lite klenare dimensionerat.

Precis som i underarmen är det vanligare att bägge benen går av vid skador än att bara ett gör det.

Inlägget skrivet för att klargöra nomenkalturen och inte för att reagera på huvudtesen i det du skriver, den verkar korrekt.

Thure
 
Extra klargöring

Svaret är egentligen nej, bindningsinställningen har med tabula (benet i knät) att gör och är en kombination av benstyrka (menar benet i benet), muskulatur och tagen risk, visst kan ditt ben ha varit starkare när du vägde mer men inte nödvändigtvis. Löser min bindning ut alltför sällan så sänker jag inställningen oavsett, en kalkulator i all ära men det kan bli fel ändå.

Se Thures kommentar, förmodligen har han helt rätt.
Det enda benet i/över knät är patella, dvs knäskålen, medan tibia och fibula går mellan knäled och fotled och femur går mellan knäled och höftled.

Och som sagt, inställningen på bindningen har mer att göra med styrkan i skelett, muskler och ledband än vikt, samt också farten du åker på skidorna med.
 
Tack! Då borde de funka tills jag fyller 50 och dit är det ett tag än. :)

Tänk på att bindningarna har begränsad livstid, de bör kontrolleras varje vinter. Det kan du enkelt göra själv, du ska kunna sparka av dig skidorna om du använder lite våld. Klarar du inte det och inte vet precis vad du gör när du skruvar på bindningar bör du lämna in dem för kontroll och inställning. I butik och uthyrningar har de ju i alla fall från någorlunda kompetent personal till riktiga experter.
 
Läste en äldre artikel om bindningar från alperna som varit under vid benbrott på åkaren. Skit och oxid i bindningarna var frekvent förekommande. Förmodligen är det med skidbindningar som med andra mekaniska tingestar, de förlorar inte på att vara rena och i god funktion. Hur skitiga de kan bli av en takräckstur på våren vet nog de flesta.
go tur
 
Tänk på att bindningarna har begränsad livstid, de bör kontrolleras varje vinter. Det kan du enkelt göra själv, du ska kunna sparka av dig skidorna om du använder lite våld.

Tack, det tänkte jag inte på. Visst är det så att pjäxan skall lossna om man sparkar på hälen?

Jag skall se till att rengöra ordentligt också.
 
Tack, det tänkte jag inte på. Visst är det så att pjäxan skall lossna om man sparkar på hälen?

Jag skall se till att rengöra ordentligt också.

Du ska definitivt kunna sparka ut hälen även om bindningen står på max, men du ska också kunna luta dig fram och pröva att ställa dig på tå. Hälen ska då lösa ut innan du känner smärtsam sträckning i främst knäled. Obs luta dig mot stavarna så du inte faller framåt när bindningarna lossnar.
Tådelen kan du testa genom att hålla skidan mot ett fast föremål och sedan vrida foten inåt, dvs pröva att peka med tårna mot andra foten. Du ska då kunna vrida pjäxorna ur tådelen av bindningen.
Klarar du inte detta, eller det är smärtsamt att göra det så sitter bindningarna för hårt för dig, du riskerar att skada leder, skelett eller muskler innan skidan löser ut.
Löser skidan ut vid lätt ansträngning när du prövar detta riskerar du att skidorna löser ut vid kraftiga bromsar eller skarpa carvingsvängar.

Det är också bra att vrida ner bindningarna mot minimum om de inte ska användas på lång tid, då håller fjädrarna i bindningarna längre.
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...