Behöver hjälp med att ställa om bindningarna, kan ngn hjälpa mig/guida?

Har köpt begagnad slalomutrustning till mig och mina barn då vi tänkt åka på helger och lov i "hemmabacken". Behöver dock justera om bindningarna så de passar till oss och våra pjäxor, men jag vet inte hur jag ska göra. Kan någon vänlig själ hjälpa mig? Se frågor nedan. :)

# vilket DIN värde skall det vara för ca 22, 27 resp 67 kg? Då pratar vi om två barn som är nybörjare och mig som åker lugnt i pist typ familjebacken med barnen. :)

# Förspänningen, hur vet jag att den är rätt inställd?

# Mina skidor har Fischer FSX 11 bindningar, railflex variant. Förstår dock inte hur jag ska justera dessa så mellanrummet blir större mellan främre och bakre? Det är ett "lock" med en skruv under i mitten, är det inte här jag ska lossa för att kunna skjuta isär dom lite? Lyckas inte...

# Sonens skidor är en variant äldre typ första generationens carving med en äldre bindning Marker Kidi Logic. Kan den justeras utan att den måste monteras om? Dotterns skidor som är de nyaste har jag koll på tror jag, de var enkla att skjuta isär till rätt längd. Det står bara Marker 4,5 på bindningen, men man lyfter bara på ett litet "lock" och justerar bindningen efter sulmått på pjäxan, men det var ju det där med DIN och förspänning också...

Vore väldigt tacksam om någon kunde guide mig så jag får till detta. Fast jag inser ju att det bästa förstås vore att lämna in dom till någon skidverkstad men jag skulle helst spara in dom pengarna om möjligt. Vad kostar det att bara få bindningarna justerade och vart kan jag göra detta i Stockholm i så fall? (helst söderort)

Stort tack på förhand från en okunnig men skapligt händig mamma. :)
 
Gå in till en skiduthyrning och fråga om dom kan hjälpa dig. För den som kan tar det bara några sekunder och då blir det rätt. Om det inte är rusning kanske du kan få det gratis, annars bör det inte kosta många kronor.

DIN-skalan beror lite på sullängd också, det finns tabeller att titta i eller kalkylatorer som denna: http://www.dinsetting.com/ Du kan börja med låg inställning och skruva upp om det löser ut för lätt. Grundvärdet brukar vara ungefär vikten i kg/10, så en 65 kg åkare kanske ska ha 6, typ, men det beror på hur lång sulan är och hur fort man åker. DIN skalan ska visa rätt när pjäxan sitter i bindningen, på vissa bindningar ändras inställningen när man sätter i pjäxan.

Förspänningen varierar mellan olika fabrikat, här har jag inte någon koll, brukar vara något hack man ska gå efter. Kolla för varje modell

På de flesta bindningar ska man ställa tå-höjden också. Om tån på bindningen sitter för lågt så nyps pjäxan fast. Spänn fast pjäxan med ett papper under tå-delen av sulan, kan du inte dra ut pappret så sitter pjäxan för lågt och bindningens tå-del ska höjas.

Barnens bindning kan sitta förvånansvärt löst, på mina killars bindningar kan jag utan vidare trycka ut tån åt sidan med bara händerna, ändå åker 5-åringen i svarta backar, eller det som kallas svart i Sälen i alla fall.
 
Vore väldigt tacksam om någon kunde guide mig så jag får till detta. Fast jag inser ju att det bästa förstås vore att lämna in dom till någon skidverkstad men jag skulle helst spara in dom pengarna om möjligt. Vad kostar det att bara få bindningarna justerade och vart kan jag göra detta i Stockholm i så fall? (helst söderort)

Jag gissar att det då är Flottsbro som är "hemmabacken"? Ta med skidor och pjäxor in på uthyrningen där och fråga snällt så tror jag nog de hjälper dig.
 
Tack snälla för länkar (ska läsa snart) och för tips och goda råd! Japp det är Flottsbro jag menar, ska kolla om de kan hjälpa mig. Ska dock prova att pilla lite först :) blir väldigt frustrerad på att jag inte fattar hur jag ska justera railflex bindningen så att jag får i pjäxan... Verkar vara en hel vetenskap det här med bindningar... Läste nyss på Trygg Hansas webb att ca 80% av alla bindningar de kontrollerar är felinställda. Ser man på. "Själv e bäste dräng" kanske inte stämmer i detta fall då? :)
 
Tack snälla för länkar (ska läsa snart) och för tips och goda råd! Japp det är Flottsbro jag menar, ska kolla om de kan hjälpa mig. Ska dock prova att pilla lite först :) blir väldigt frustrerad på att jag inte fattar hur jag ska justera railflex bindningen så att jag får i pjäxan... Verkar vara en hel vetenskap det här med bindningar... Läste nyss på Trygg Hansas webb att ca 80% av alla bindningar de kontrollerar är felinställda. Ser man på. "Själv e bäste dräng" kanske inte stämmer i detta fall då? :)

Ja, en hel del skador skulle nog kunna undvikas med korrekt inställda bindningar. Känns tryggt att veta att mina ALDRIG löser... ;)
Jag klurade lite på den där bindningen.. Är det inte så att skruven i mitten inte bara ska lossas utan skruvas upp helt ur bindningen? Har du provat utan framgång?
 
Jag klurade lite på den där bindningen.. Är det inte så att skruven i mitten inte bara ska lossas utan skruvas upp helt ur bindningen? Har du provat utan framgång?

Jag har skruvat upp skruven så långt det går och sen dragit den uppåt och tänkt att yes nu lossnar den men icke. Vågar iofs inte dra så hårt för jag är rädd att pajja nåt... ;) Skulle kunna fota eländet och infoga här så kanske någon känner igen sig och kan tala om hur jag ska göra? :)
 
Jag skulle rekommendera att någon kunnig tar en titt på det, speciellt när det rör sig om barn. Jag har ingen erfarenhet av bindningsmodellen här, men det är väldigt viktigt att förspänningen blir rätt och att pjäxorna sitter bra i bindningen. Det ska finnas en förspänningsindikator men ibland (t ex på mina senaste Rossignol FKS, eller på Dynafitbindningar som har en medföljande "plastgrunka") är denna inte helt lätt att utläsa entydigt. Här en tråd på Freeride som kan vara lite upplysande:
http://www.freeride.se/forum/thread.php?t=47221
DIN-inställning beror på några faktorer vad man ska ställa in dem på kan man få en indikation på här:
http://www.dinsetting.com/ (för Marker och Salomon)
Men det förutsätter att förspänningen är rätt inställd, att pjäxorna sitter som de ska, att sulorna inte är överdrivet slitna, att bindningens anläggningsyta inte är för sliten etc.
Om du ändå prövar själv så se till att barnen kan vrida ur pjäxorna ur bindningen när de står still och kantställer skidorna och trycker.
 
Sådärja, åkta till en "begagnat bod" där en mycket trevlig och hjälpsam herre snabbt och proffsigt ställde in och fixade till både mina och barnens skidor! Gratis...

Tack för engagemanget! :)
 
Rör inte skruven..

Hej, på de bindningarna på bilden ska du lyfta plastspännet som på sista bilden, sedan ska spännet vridas ca 90 grader åt vänster för att kunna ändra inställningen. Skruven behöver du inte röra alls.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...