Finns det någon som är lika bra på ryggsäckar som dePaul är på knivar?

Under 100 liter.
Vettigt pris.
Slitstark.
Svensk.

LK70.
450 kr
Valfri överskottsbutik.

Lite meck och pyssel så blir en Haglöfs från 1979 riktigt bra.
 
vad menas med bra på knivar/ryggsäckar.. att rapa upp beteckningar, att bygga själv eller att använda.. det är låååångt ifrån samma sak och väldigt sällan samma person..
 
Kanske borde sagt detta från början. Jag befinner mig i Afghanistan och det är därför jag har möjlighet att handla billigt (fråga mig inte varför men vi får möjlighet att köpa rejält rabatterat). Min uppfattning var att erbjudandet endast gällde svenska märken (haglöfs, tierra, lundhags, fjällräven, klättermusen och vad det nu än kan vara). Tydligen, efter att ha forskat vidare, verkar det även kunna gälla alla andra vanliga kända märken som säljs på naturkompaniet och motsvarande. Jag fick tipset av en god vän som jag har stort förtroende för på området (han har släpat 48 kilo ryggsäck till ungefär 7000 meters höjd) att titta på Arcteryx Bora 80 och måste säga att det genast blev en stark kandidat.

Min geografiska placering gör det omöjligt att prova något större utbud av ryggsäckar. Därför tänkte jag köpa en osedd och sedan om det visar sig att den inte passar säljer jag den. Förhoppningsvis blir jag inte så mycket fattigare rent monitärt och definitivt en erfarenhet rikare.

Jag är synnerligen tacksam för alla hjälpsamma svar men tycker det skulle vara trevligt med fler referat till personliga uppgifter.
 
Intressant att kriterierit passande mig saknas.......
urvalet blir ju så begränsat att det förefaller enklast att trådstartaren själv gör sin egen undersökning....i butikerna.

I min värld är alla kriterier jag angett just till för att hitta en ryggsäck som passar mig, om man ser på dem subjetivt ur min synvinkel, vilket också är det enda rimliga. Jag har för att försöka göra detta (som givetvis är fullständigt omöjligt att helt uppnå för alla (kanske inklusive mig själv)) så enkelt som möjligt försökt få med ganska mycket information både om mina, tyvärr ganska begränsade, erfarenheter och önskemål.

Jag förtydligar gärna för dig om du behagar ställa en fråga istället för att bara slänga ur dig en kommentar som i mina ögon varken kan anses vara rolig eller till hjälp.

(Jag ber om ursäkt för mitt krångliga första stycke, andemening framgår nog även om stycket inte är alldeles lysande)
 
Det kommer i dagarna en "recension" med bilder samt omdöme på Klättermusens Granit i denna forumdel, från undertecknad. Jag räknar med att få ryggan senast på onsdag. Den är dock på 100l, men jag skall utröna hur det är med kompressionsmöjligheterna..

Nackdelen med just klättermusen är att de tidigare varit väldigt dåliga på att ge rimliga rabatter om man beställer i bulk från dom (som jag antar att det handlar om, då ni antagligen är fler som skall ha grejer?) enligt en polare som skulle använda samma erbjudande som du talar om, men från annat land för ett gäng år sedan. Detta kan ju ha ändrat sig så ett tips är att ringa dom och diskutera ev bulkköp för bästa pris. Mail är inte det effektivaste sättet att kommunicera med dom.

De säckar jag tittat på hittils är Bergans Trollhetta, Arc´teryx Bora, Berghaus vulcan m.fl. Jag tror att det är väldigt få skillnader rent tekniskt, det enda som kan skilja dom åt något är hur det egna bäckenet är konstruerat i förhållande till deras midjebälte.
Svårt att testa sådana om man sitter i Afghanistan, men jag tror nog att alla ryggor som är byggda för tyngre laster har goda höftbälten idag. I allafall från de kändare märkena.

Bara mina två pula..
 
Berghaus Vulcan kan strippas och är en känd slitvarg. Huruvida den större storleken är lång nog för din rygg är en annan femma.
Själv har jag en gammal Lowe Liberty, strippad men min h ö h är ca 15 cm mindre än din.
 
Berghaus Vulcan kan strippas och är en känd slitvarg. Huruvida den större storleken är lång nog för din rygg är en annan femma.
Själv har jag en gammal Lowe Liberty, strippad men min h ö h är ca 15 cm mindre än din.

jo, herr observer känner mig ibland bättre än jag själv ;) ja g kör en rippad berghaus vulcan, anledningen till att jag valde den ursprungligen är en långresa där jag inte ville bli sittande med en ryggsäck med ett komplicerat bärsystem som inte gick att reparera, att den sedan gick att rippa till under 2 kg med en bärkapacitet på över 45 kg gjorde inte saken sämre.. sa jag att den var billig oxå?
 
Jag skulle nog rekommendera nån av de "militära" varianter som finns på marknaden. Bergans, Berghaus eller Norröna t ex. Militären ställer ju rätt extrema krav på den typen av utrustning, så länge det inte är till den vanliga soldaten utan specialförbanden.

Att en rygga klara extremt tung last gör att den rimligen klarar lättare last också. Själv har jag en vulcan som jag tycker är kalas. Fast bärsystem på dessa ju men jag tycker det fungerar bra. 80l+20l så det borde ju passa bra. Finns en förbättrad version som heter Atlas, om jag minns rätt. Detaljer som är ändrade till det bättre.

Både Bergans och Norröna har bärsystem med ledade höftbälten som ser rätt intressanta ut. Men de var för dyra när jag skulle köpa rygga så jag har ingen aning om hur de funkar. Men Norröna själva säger att norska elitförband använder dem så det funkar nog bra.

De civila ryggsäckar som finns är nog inte dåliga direkt, men min erfarenhet är att de lösningar som ibland verkar skitsmarta i butiken inte funkar så bra i verkligheten. Undermåliga dragkedjor och annat. Samt att en del tappar spänsten i bärsystemen ganska snabbt. Det svåra är ju att lista ut vilka det är...

Ett givet undantag är ryggsäckar för kvinnor där det vad jag vet bara finns på den "civila" sidan.

Mvh
Fredrik
 
Se bara till att du får storlek Tall av Arcteryx Bora 80 så ska du se på fxx...
Tror inte du blir missnöjd, min har varit jorden runt och en sväng genom Thailand. inget trasigt och skön att bära, min tidigare 80-tals antika Haglöfs Climber Sack var hemsk att bära med t.e.x. en t-shirt p.g.a det onödigt grova tyget, dessutom skavdes den sönder om man använde den vid löpning.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Viktorious Finns det någon ryggsäck runt 35liter som liknar Kajka? Transportera 2
jffoto Varför finns det inget om Haglöfs OXO II 60L? Transportera 1
Jackiie Drybags, finns det billigare utomlands? Transportera 6
tomiso Osprey Atmos 65 finns men finns ändå inte Transportera 2
Nzuri 30 L ryggsäck med lock och sidofickor – finns det? Transportera 15
hfw 40-50 liter säck - en tulipanaros... finns det ? Transportera 5
helper Önskeryggsäcken finns den? Transportera 0
hegeland Bora finns numera i två prisklasser Transportera 4
rikard_wiberg_hotmail.com var finns Bergans/Karrimor? Transportera 7
Jörgen Fjaderlatt.se Finns det inga Goretex-brallor utan blixtlås? Transportera 12
mzr Var finns Karrimor? Transportera 3
Eigil Vart finns mountain-equipment ryggsäckar i stockholm? Transportera 3
Var finns Modan ryggsäckar? Transportera 2
Här finns billiga Lowe ryggsäckar Transportera 2
ludwigjoakim Någon med erfarenhet av ryggsäck från Savotta? Transportera 2
MonicaKa Millican ryggsäckar, någon som har en? Transportera 16
såg Vet någon vilka som säljer ramsäckar Transportera 3
johanberg1_yahoo.se Någon som testat Cactus climbing ryggsäck? Transportera 0
undvall Någon som testat Acapulka? Transportera 2
Varghjärta Tasmanian Tiger någon? Transportera 4
EvaR Haglöfs backup - någon som har? Transportera 2
marnit Haglöfs LIM. Någon som har några erfarenheter? Transportera 5
thor80 Bask Berg 100, någon som har erfarenhet av den? Transportera 4
prylManne Haglöfs Climber 50? någon som testat? Transportera 0
Joakim Ambrosson Veolia-tåget den 5:e, någon på det? Transportera 0
Tranan Friluftsvarors Kailua - någon som provet? Transportera 5
fiskematte Haglöfs Matrix 60? någon testat? Transportera 30
keski79 Någon som testat nya Haglöfs LIM? Transportera 4
Någon med erfarenhet av Osprey Aether/Ariel Transportera 5
DraZ Någon ägare av Atlas i lund? Transportera 1
Onedge Någon som testat Mammut Extreme säcken? Transportera 6
rojo Någon som provat Osprey? Transportera 2
Kamelkungen Någon med erfarenhet av Everest Advance 650 Pro Transportera 1
Sellberg någon som kan ge tips om en ryggsäck 40-50 Transportera 10
Guz Någon med erfarenhet av NorthFace-säckar Transportera 2
KAn någon förklar fördelarna med att packa utanpå ? Transportera 23
m99an0jo Någon som testat Victor 7585 Transportera 0
Någon som provat Victor? Transportera 1

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...