Aldrig mer Meindl

På kort tid har båda mina par av Meindl kängor gått sönder på samma sätt. Klackarna har lossnat från överdelen eftersom skumgummit har mer eller mindre pulvriserats (se bild). Själva sulan och klacken är obetydligt slitna. Det förefaller vara ett känt problem eftersom importören, Moxter i Östersund, kan erbjuda utbyte av hela sulan för ca 1100:-. Efter ett sådant utbyte kan Moxter inte garantera att kängan är vattentät.
Jag kommer aldrig mer att köpa några Meindlkängor och inte heller rekommendera detta fabrikat.
Bertil
 

Bilagor

  • Meindl.jpg
    Meindl.jpg
    224.3 KB · Visningar: 3,760
Precis det där hände med mina också. De var sprillans nya, bara provgångna, men hade av olika skäl legat oanvända på en vind i många år. Så jag klagar alltså inte. Bara konstaterar vad som händer med sådana material - förr eller senare. Lädret var givetvis som nytt. Jag grät invärtes när jag släppte ner dem i soptunnan.
 
Jag har hårdanvänt mina meindl Kansas (en av deras billigare modeller) Typ 4-5 år nu och de är som nya, så det är väl lite dumt att döma ut varumärket helt. Sånt där händer i land oavsett tillverkare , även på omhuldade märken som ty Lundhags
Försök reklamera dem

Till föregående talare: att skorna legat på en vind och torkat i åratal är nog en bidragande orsak
 
Det är klart det är. Jag sa ju att jag inte klagade. Vad jag tycker är intressant är hur förgängliga de här materialen är.

Ni vet väl att t.ex. joggingskor är färskvara? Det stötdämpande materialet bryts ner och man ska egentligen inte köpa förra årets modell på rea, enligt proffsen. De är redan undermåliga, bara av att ha legat i hyllan.
 
Känt problem på alla kängor med den typen av sula, oavsett märke. Jag har råkat på det på Salomon och försvaret har fått slänga ansenliga mängder kängor som aldrig använts och som gått sönder på en dag eller två när man tagit dem i bruk.

Tydligen nått slags härdningsmedel eller bindningsmedel som blir dåligt med tiden och som ger det där resultatet. Vet inte om det blivit bättre eller inte med tiden, tyvärr lite av ett lotteri eftersom det tar några år innan problemet uppstår.

http://www.forsvarsmakten.se/sv/aktuellt/2016/09/pinsamt-problem-far-losning/
 
Ett år räcker inte men tiotals ger nedbrytning.

Vakummpackar ni skor,goretexkläder och liknande så stoppas åldringen om dom för övrigt är förvarade svalt och undan från soljus
 
Hur gamla var kängorna?

Det ser ut som likadant problem som med M90 kängornas sulor som har ett otal år på nacken, använda såväl som de som legat i förråd.
 
Precis det där hände med mina också. De var sprillans nya, bara provgångna, men hade av olika skäl legat oanvända på en vind i många år. Så jag klagar alltså inte. Bara konstaterar vad som händer med sådana material - förr eller senare. Lädret var givetvis som nytt. Jag grät invärtes när jag släppte ner dem i soptunnan.

Just att de ligger oanvända förvärrar nog t o m problemet. Det har ju varit precis samma problem med både Svenska- och Finska-försvarets lagrade kängor. Moderna kängor som görs lätta med skumgummi måste användas annars sker detta.
 
Haft mina i 6 år, inga problem än så länge.

Låter rätt trist om de inte håller längre än så, vandringskängor är ju en typisk pryl som används relativt sällan, kostar en rejäl slant och därmed förväntas hålla i många år.

Att de ska torka sönder i skoskåpet är nog inget jag räknat med. Känns ju inte särdeles bra, händer det där första dagen på en långtur riskerar den ju att bli helt förstörd när man får göra hela vandringen i lägerskorna.

/G
 
Precis. Det som hände mig var att jag tog ett par kvällspromenader i stan med mina, för att gå in dem. De första gångerna var det inga problem med sulorna. Tror det var tredje gången som ena sulan bara lossnade, från hälen och 3/4 väg fram. Det var alltså ingen förvarning. Bara att vara glad att det hände i stan. Gick ju att hasa sig hem med en flappande sula som bara satt fast i tån också även om det lät lite märkligt. ;)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
stenblock Saker jag alltid velat fråga om sk "Fukttransporterande" plagg men aldrig vågat fråga Kläder 40
HåkanC Nytt tyg blir aldrig blött Kläder 16
joanna Possum/merino - mjukare, varmare, lättare och kanske mer slitstarkt än ren ull? Kläder 2
Sewen Katla bomull - nån som vet mer? Kläder 7
joanna Lite mer vattentåliga dunplagg: Qshield eller "bara" Pertex Endurance på utsidan? Kläder 7
EricG Vilket underställ? - Trött på att vela mer! Kläder 38
johfo Skaljacka och material - mer skidstuk än klättring och inte så "avskalad"? Kläder 14
mekstr socka som kostar 6ggr mer Kläder 8
gundj Högskaftade kängor? Orkar inte leta mer. Kläder 30
jojken2 mer sockar... Kläder 1
resenaren mer handskar Kläder 0
bjornhallberg Val av kängor - mer stad än hiking Kläder 4
Kajsa111 Tips för att reparera kängor? (gummikant men inte hela sulan) Kläder 2
Qvarfordt90 Ska jag ge upp Lundhags? Kläder 13
JMel Krympande Meindl Kläder 22
Mattias1981 Meindl eller lundhags Kläder 5
moa_k40 Lundhags contessa känga v/s Meindl Vakuum grx dam? Kläder 12
Klibbnisse Meindl Island Pro MFS lite tajt vid lilltån, råd? Kläder 9
gusfallca Ont av Meindl-kängor Kläder 3
Cshogun Behöver få reda på modell namnet, Meindl kängor. Kläder 11
100826 Hanwag Tatra gtx vs Meindl Kansas gtx? Kläder 9
strånghold Hjälp med Meindl-storlekar och läst inför kängköp Kläder 1
såg Är dom här Meindl Kansas nått att ha som fjällkänga Kläder 10
Shamrock Lundhags Ranger Mid eller Meindl Kampfstiefel? Kläder 12
Gregorius Förväntat livslängd på Meindl-kängor Kläder 10
mumsnusriken Meindl Kansas Gtx vs. Mina fötter Kläder 10
Henkes Meindl Elbrus Pro Kläder 0
snuffle Meindl Island MFS active storlek Kläder 4
FruNalleman Meindl Colorado Gtx - är den skon nåt att ha? Kläder 22
Jackiie Tips på kängor samt Var köpa Meindl Taiga GTX? Kläder 0
Jackiie Hur mycket skötsel krävs - t.ex. Lundhags/Meindl? Kläder 8
eeq650 Meindl Glacier skor Kläder 1
Elvah Meindl Dovre Extreme - behandling mm Kläder 6
mariasavstrom Skor för Inkaleden: Crispi Summit / Meindl kansas gtx? Kläder 1
karlalbertfrej Stegjärn till Meindl Super Perfekt Kläder 0
strang3 Meindl Kansas GTX Vs. Haglöfs Sold lite Kläder 3
Smogz Lästa ut Meindl Nepal Pro Kläder 0
lidde Spruckna Meindl dovre extrem Kläder 0
818erk Haglöfs jaunt vs Meindl kansas Kläder 3
nyvaken Skovård Meindl Kläder 2
brillone Meindl Jersey Pro Kläder 1
mxsr Meindl Engadin Kläder 2
Kvarnträsk Meindl Taiga - hur ser de ut inuti? Kläder 9
bionicon Har Meindl Vakuum samma bredd och längd som Meindl Borneo? Kläder 0
perb001 Meindl fel sula?? Kläder 8
Nettchen Meindl kängor Kläder 38
ehn Meindl som gett sig efter ett halvår :( Kläder 6
Oskar R. Meindl Borneo vs. Haglöfs Forest Kläder 0
Henke_P Behandla Meindl kängor? Kläder 1
dom_runner Meindl Island Pro? Kläder 11

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...