Fjällräven - Hur bra egentligen?

Jag har ett par Fjällräven Barents trouser, de har varit med i c:a 5 år nu, de är lite bleka i färgen men i övrigt finns inga tendenser till slitage. De är relativt välanvända, både vid vandring men även stillasittande i båt.

Jag upplever materialet som svalt på sommaren men rent kallt när det blir kyligt ute, man måste helt enkelt börja med långkalsonger tidigare än med andra byxor.

Att vaxa är inte alls svårt, jag gnider in grönlandsvax efter bästa förmåga och kör sedan byxorna i torktumlaren några minuter. Jag känner igen beskrivningen att "byxorna står av sig själva" men den värsta stelheten släpper relativt snabbt utan att förstöra vattentåligheten. Det går utmärkt att vara ute i lättare regn eller att gå i högt gräs som är blött när byxorna är nyvaxade, dock ersätter de inte riktiga regnkläder.

Jag är väldigt nöjd med mina byxor och kommer troligen köpa en liknande modell den dagen jag byter ut mina. De är relativt dyra men med tanke på hur länge de håller så gör det inget.

Förra vintern köpte jag en jacka som jag tänkte skulle hålla länge, men tyvärr är den "felkonstruerad" så att materialet på vissa delar förstörs av vass kardborre. Jag hade klart större förväntningar på den jackan och tycker att missar likt denna inte borde förekomma. Alla deras produkter är m.a.o. inte lika lyckade. Vad gäller jacka kommer jag förmodligen titta på andra märken när det är dags att byta, dels pga. konstruktionsmissen men framför allt då jag tycker att många andra märken har attraktivare modeller.

Vore intressant att veta vilken modell den aktuella jackan är?
 
Militärens M-90 byxa är otroligt sköna och slitstarka. Tror de finns att köpa i svart färg också på nätet. Det som är synd är att det är dragkedja nedtill så att få plats med te.x Meidl kängor blir svårt eftersom de är så tjocka. Men har man kängor som är tunnare upptill är de perfekta.
 
Itab

... vaxning... i princip kräver strykjärn. Visst går det att värma in ovanför en brännare också men det var för jobbigt.

Jag har ITAB's TP-X brallor och jag tycker att de är perfekta för grov bushcraft/fiske. Jag vaxar mina 2-3 gånger i året, och använder då hustruns hårfön till att smälta in vaxet. Men, precis som fler uttrycker, de är lite kalla ibland. Men ja, jag gillar G1000 skarpt (men skulle aldrig få för mig att betala det priset som fjällräven vill ha för sina plagg)...

(",)
 
Om G1000 hade varit så bra som FR hävdar hade FMV klätt soldater och sjömän i det, ännu har det inte hänt.
Den väv som som Nato specificerar är rutförstärkt med kevlar, flera engelska företag gör jobbar och friluftkläder i liknande väv.
 
Men ni som ej gillar G-1000, haft G-1000 och inte är nöjd, vill ha något liknande som G-1000 och hittat något.... Vad använder ni?
Jag är nöjd med mina Fältbyxor och jacka i G-1000 och med membran. Perfekt för skogsturer höst-ibland vinter-vår. Min G-1000 skjorta är också väldigt bra. Men för fjällvandringar under varma årstiden använder jag hellre andra byxor i bom/poly än G-1000, som är lite tunnare, så som från Taiga.

Svaret på din fråga blir alltså, andra kläder i bom/poly.

Raskesven
 
G1000 är bra för att det inte prasslar, inte blir fuktigt "innifrån" och kan impregneras. Liksom en del andra bomull/plast så torkar det relativt fort. Nackdelen är priset.
De mest prisvärda byxor (och jacka) jag har är 20 år dock gamla klättermusen i bomull som har alla ovan fördelar, fast inte behöver impregneras, har dubbla lager där det behövs och när det nu börjar bli slitna kan de lagas av mig själv med mer tyg mycket enklare än g-tex.
De är mjukare och mindre täta innifrån än andra byxor jag har samt även om de efter en dags regnande blir blöta så går det inte rätt igenom och torkar av kroppsvärmen på en liten stund bara man kommer undan mer regn. nackdelen är ännu högre pris, fast jag numera brukar handla på deras reor. Men som sagt över tid mitt mest prisvärda alternativ och favorit även om det innebär att man sällan får skaffa nyaste modet att flasha med.
 
Vidda - Vidda Pro

Passform är ju ganska individuellt - har provat många varianter men inga sitter så bra som FR Vidda - på mig. Den nya modellen Pro sitter ännu bättre.
Hög plasthalt är inget som tilltalar oss som transpirerar mycket. Att vaxad G-1000 är lite stel ser jag inget problem med, tvärtom så ger det möjlighet för luften att kyla på insidan, istf mjuka följsamma material som ligger mot huden.

Vidda Pro är en bra uppdatering på gamla Vidda som jag tycker har en tendens att glida upp över kängan då man tar höga kliv eller böjer sig ner. Den nya Vidda Pro känns längre i benen men när jag mäter så är det samma mått på byxorna. Kan vara att Pro har förböjda ben så att byxorna inte glider upp. Hur som helst så är Vidda Pro bra!
 
Bergans Kalhovd är bra byxor, tunna och ventilerande samt Dermizax upp till knäna samt i baken.
Lite konstiga i storleken bara.
 
Vidda Pro är en bra uppdatering på gamla Vidda som jag tycker har en tendens att glida upp över kängan då man tar höga kliv eller böjer sig ner. Den nya Vidda Pro känns längre i benen men när jag mäter så är det samma mått på byxorna. Kan vara att Pro har förböjda ben så att byxorna inte glider upp. Hur som helst så är Vidda Pro bra!

Har ett par Vidda som hängt med i snart sju år. De är inte nämnvärt slitna och jag är helnöjd med dem.

Jag upptäckte dock rätt tidigt att det kändes lite korta. Eftersom jag inte vill ha alltför vida byxor och är relativt smal blev det en liten storlek, som därmed också blir något korta/kortare. Det hela löstes dock genom en enklare övning vid symaskinen där jag förlängde byxorna med en bit G-1000 i höjd med smalbenet. Efter den modifieringen är passformen (och längden) för min del helt perfekt. Har inte testat Vidda Pro, men har heller inget behov av nya byxor.
Impregnering har funkat bra. På med vax och smält in det med hårtork. Ett eller flera lager, beroende på var på byxorna jag vill ha skyddet samt vilken säsong det är. Sedan är det bara att de sig ut.

Har även ett par Fjällräven Ruaha Zip-Off (G-1000 Lite). De är nyinköpta och knappt använda men sitter perfekt och är grymt sköna. Blir troligtvis ett par sommar- och resefavoriter. :)

Som svar på TS fråga är min åsikt att jag tycker att byxorna är riktigt bra, men det kan säkert finnas produkter som är mer prisvärda.
 
Är det inte konstigt att Fjällräven slutar tillverka sina ofodrade jackor när det blir höst? Precis som om folk enbart behöver fodrade vinterjackor för att det blir september..

Jag lyckades i alla fall köpa en Skogsö-jacka nu i höst. För mig är det en höstjacka. Jag har inte den typen av jackor på sommaren. Fast jag bor ju i skåne förstås. Men fjällräven tycker tydligen att det är en sommarjacka? När det blir kallare på vintern har jag en annan ofodrad fjällrävenjacka (Skog jacket) i tjockare g1000, men utan värmefoder. Jag tycker varken Skog eller Skogsö är nåt man har på vår eller sommar förutom om man är i fjällen då. Men Fjällräven är väl tänkt för allmänt friluftsliv, så det är lite märkligt att de slutar tillverka sina tunnare jackor för att det blir höst.
 
Men så fungerar hela klädesindustrin. OM du när första varma sommardagen kommer säger "åh jag behöver nya shorts" så kan du köpa dem på rea, för sommarkollektionen reas ut för att få plats med höstkläderna. Hela industrin ligger ju nästan en säsong före verkligheten. Vet inte varför, men det är inte fjällrävenspecifikt såvitt jag kan se.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Dalla Vilken jacka från Fjällräven? Kläder 3
museo12 Tjockare alternativ till Fjällräven high coast-byxor? Kläder 0
Valpish Hjälp med att identifiera fjällräven fleece Kläder 0
RolandF skillnad mellan Yupik resp Nuuk parkas från fjällräven? Kläder 3
evinrude Byxor för vandring, fjällräven lundhags el annat, tips? Kläder 19
Nåman Bristande kvalitet Fjällräven G-100 Kläder 47
Ante50 Fjällräven Eco Shell Kvalitet Kläder 3
jjohan Bättre byxor än Fjällräven KEB? Kläder 19
axed Fjällräven Övik Eco-Shell Jacket Kläder 0
triptrapp Fjällräven keb expedition down jacket Kläder 0
triptrapp Fjällräven keb touring padded trousers Kläder 0
triptrapp Fjällräven bergtagen underställ Kläder 3
Ldf Fjällräven Vidda Pro Jacket Kläder 2
Ldf Såg för tur/camping. Gärna kompatibel med yx-fickan på fjällräven vidda pro. Kläder 1
kungjohan Friluftsbyxor billiga eller fjällräven/lundhags? Kläder 3
m490c Fjällräven Bergtagen Eco shell Kläder 9
FruNalleman Fjällräven Keb byxor - hållbarhet? Kläder 13
godzilla43 Vintage herrar Fjällräven läderjacka Kläder 6
oloeve Fjällräven Gaiter trousers no.1, erfarenheter? Kläder 7
Schneeberger Fjällräven Bergtagen EcoShell? Kläder 0
J-r Fjällräven keb byxor Kläder 9
haiwa fjällräven keb trousers Kläder 3
lollol Vilken jacka är detta (fjällräven)? Kläder 9
Smogz Fjällräven trecking tights Kläder 3
andersmossing Alternativ till Fjällräven Greenland Kläder 43
Davva2 Hur avgöra om en Fjällräven Expedition är en kopia Kläder 6
plutosmoon Skaljacka eller fjällräven keb jacka? Kläder 5
fredrik.jansson89_gmail.com Fjällräven Keb eco-shell Kläder 12
nicko_ Softshell Tierra Off-course pants eller Fjällräven Keb trousers? Kläder 6
Mambz Fjällräven Keb Kläder 15
AXLSN Fjällräven keb eco-shell trousers Kläder 0
vandrafjäll Vilken fjällräven jacka är det ? Kläder 8
Rejk Fjällräven Eco Trail dragkedje problem. Kläder 1
85662 Pris för lagning av kläder hos Fjällräven? Kläder 2
marr Fjällräven byxor med rålängd? Kläder 4
erephus Motsatt alternativ till Fjällräven Vidda - G1000 Kläder 9
Micro553 Arcteryx Alpha Fl, Beta ZT eller Lyngen eller Fjällräven Kläder 6
Gråbuse Fjällräven Hydratic-material? Något att ha? Kläder 2
Micro553 Fjällräven ECO Shell Jacket eller andra alternativ Kläder 4
rJohansson Lundhags Traverse Pant eller Fjällräven? Kläder 22
Riddleo Fjällräven Keb Jacket Kläder 2
fjording Fjällräven Keb Gaiter Trousers? Kläder 13
Hutterstrom Fjällräven Greenland Winter på sommaren? Kläder 15
fjording Vinterparka: Fjällräven Kyl (eller Canada Goose) Kläder 1
Topi Fjällräven Älv knickers – svarta stl 48 Kläder 16
Lumberjack92 Skaljacka, Fjällräven Eco Trail? Kläder 7
Schneeberger Fjällräven Keb jacka Kläder 8
Karolina P Fjällräven Greenland Parka (w) Kläder 4
niklas_axelsson Fjällräven Numbers Kläder 19
grodanbolle Byxor i stretsch (fjällräven kalfjäll) Kläder 7

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...