Ont i fotknöl av kängor.

Jag hittade inte vilken forumdel som detta kan passa in i, moderator får gärna flytta den dit den ska ligga.


Jag får väldigt ont i höger, ytter fotknöl av mina nyinköpta Hanwag Tatra GTX. Det enda som verkar hjälpa lite är att snöra upp kängan maximalt så det inte blir något tryck på knölen, detta är inte en bra lösning.

Tidigare har jag i flera år använt mig av M90 kängor vinter, då har jag aldrig haft detta problem.

Någon som haft liknande problem av kängor och löst detta? Var bör jag vända mig för hjälp?
 
M90-kängorna har ju så mjukt läder så det vore konstigt att få tryckskador av dem.

Jag har haft motsvarande problem med skridskor. Då tog jag en bit liggunderlag (ca 7x7 cm) och gjorde ett hål i för fotknölen för att avlasta den.

Skridskorna använde jag 2x45 minuter åt gången så om det funkar en hel dagsvandring har jag lite svårt att bedöma.
 
Jag hittade inte vilken forumdel som detta kan passa in i, moderator får gärna flytta den dit den ska ligga.


Jag får väldigt ont i höger, ytter fotknöl av mina nyinköpta Hanwag Tatra GTX. Det enda som verkar hjälpa lite är att snöra upp kängan maximalt så det inte blir något tryck på knölen, detta är inte en bra lösning.

Tidigare har jag i flera år använt mig av M90 kängor vinter, då har jag aldrig haft detta problem.

Någon som haft liknande problem av kängor och löst detta? Var bör jag vända mig för hjälp?

Fyll kangorna med vatten och lat sta en timme eller sa i ljummet vatten. Stoppa ned fotterna och ut och ga en mil eller sa och du kommer att trycka ut ladret som trycker pa din knol. Lat sedan kangorna torka langsamt med tidningspapper i. Upprepa vid behov, men detta satt ar det absolut snabbaste att bli av med sadana problem
 
högre

Kanske lite bättre om du "kommer lite högre upp i kängan". ? prova lägg in nåt under hälen

"alla tips är bra utom de dåliga" *L*
 
Kanske lite bättre om du "kommer lite högre upp i kängan". ? prova lägg in nåt under hälen

"alla tips är bra utom de dåliga" *L*

Detta ska testas.


Att vattenfylla dessa kängor tror jag inte på, då de inte är ubbygda av skinn utan olika skumplaster o dylikt med ett goretex skal osv. ska fråga om åd av återförsäljare innan jag gör detta iaf.


En skumgummibit kan funka en kortare tid men är ingen långsiktig lösning.


Tack för alla svar än så länge!
 

avslutad210712

Gäst
Känner några som haft samma problem med kängor av ett annat fabrikat. Den kortsiktiga lösningen har varit att sätta på diverse kompresser över fotknölen och den långsiktiga lösningen har varit att använda kängorna mera hemmavid.
 
Nubucklädret kan ha fått ett veck inåt. Prova att trycka dit något som spänner ut högersidan där fotnölen tar i. Typ en liten bok ner i kängan och sedan ett bocciaklot som trycker ut skon där fotknölen är. Låt stå så någon, några veckor och se om det hjälper. Motsvarande hjälpte på ett par läderkängor för mig. Hjälper det inte, skaffa andra kängor eller skodon beroende på vad du ska göra och hur du ska göra det.

Raskesven
 
@Gamling

En skomakare kanske har kunskap om liknande problem, men jag är tveksam. Jag har en i närheten av där jag bor, ska gå ner med kängan o fråga, tack för tipset.


@seobserver

Nja, att gå i skor är inget alternativ då jag rör mig mest i skog, Jag vill kunna gå i pölar, lera sumpmark över stock o sten "obruten mark" osv. Utan att bli blöt om fötterna och vill ha nått regälare på fötterna då.


@Raskesven

Jag har kollat insidan av kängan utan att se eller känna något veck eller liknande.



Jag ska gå ut ikväll med extra sulor i och se om det hjälper att komma upp i kängan lite. Återkommer med rapport.
 
Mellan kängas huvudfoder och kragens foder brukar det vara en söm, som om man har osis, kan ligga och trycka mot just själva fotknölen.
 
Har själv haft samma problem många gånger, och att lägga i en hälkil har fungerat bra. Men gå till någon som är kunnig på området så du får den hjälpen du behöver.

/Swed
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
bittidude Ont i hälsenefästet av nya kängorna Kläder 12
Viktorious Ont under fötterna - hjälp Kläder 10
gusfallca Ont av Meindl-kängor Kläder 3
mrsonglife Ont i tårna av kängor. Kläder 4
Marcus_L Vandinrgskängor - ont i hälen Kläder 1
croby Öm ovanför utsida fotknöl av vinterskor Kläder 4
Kajsa111 Tips för att reparera kängor? (gummikant men inte hela sulan) Kläder 2
holetaker Kängor för stillastående Kläder 14
tango Norska försvaret vill inte ha gtx-kängor samt Extragurad-membran? Kläder 34
EvaR Kängor med bra grepp? Kläder 31
Franz Var köpa Meindel kängor Kläder 3
praame Haglöfs Forest Kängor Kläder 2
Blizspy Helt nya Läder-kängor med Gore Tex, impregnera hur? Kläder 24
Elvah Finmaskiga liners till höga kängor? Kläder 4
Elvah Akut: kängor istället för Jörn, höga med mjuk sula eller låga med hård? Kläder 21
KulvertTur "Förväntad" vatten-täthet i GoreTex-kängor? Kläder 5
Kängor Kängor, hjälp. Kläder 4
Cacan Ny "Krok" till kängor Kläder 6
lkn02001 Val av kängor Kläder 33
JohnWedin Testa jörnkängor Kläder 10
Jackiie Första paret enklare kängor till pojkvännen - XXL? Kläder 11
Still Alive Dålig kvalitet på Lundhags kängor? Kläder 45
holetaker Den eviga frågan - vilka kängor? Kläder 13
_Mirella_ Om nyare Lundhags kängor och krympning Kläder 48
JMel Garmont Lynx kängor Kläder 1
Bing-bong Kängor med bred läst? Kläder 6
MalinSa Har du vandrat i barfotaskor/kängor? -Erfarenheter efterfrågas Kläder 17
Tundraman Kängor för vardagsbruk.. Kläder 13
Elvah Vada med kängor, vandra med blöta fötter: hur hantera ev sårskador på fötterna? Kläder 32
Nyburgaren Tunna men stabila kängor. Vad finns? Kläder 39
freonet Kängor för vandring, tips? Kläder 3
statemachine Vinterskor/kängor Kläder 12
Kajsa-Warg Val av kängor Kläder 2
naturälskaren Kängor för känsliga fötter? Kläder 12
doffy_74 Hjälp med kängor utan GTX mm. Kläder 16
tobiasadler Halvhöga kängor i trailrunnertyp? Kläder 7
Hæstr Kommer cellgummi på kängor att mjukas upp med tiden? Kläder 8
bico Sulor till Lundhags-kängor Kläder 7
Fiskemannen87 Identifiera hanwag kängor Kläder 1
grodanbolle Hybridskor kängor vs trailrunners? Kläder 7
skyking Funderar om Lundhags-kängor Kläder 28
Tiran Lundhags kängor, storlek? Snabbt svar önskas!! Kläder 29
Ljung_dalen Kan kängor göra benen trötta? Kläder 21
JuanMP Abisko-Nikkaluokta. Kängor? Kläder 1
disgruntled Behöver tips på skor/kängor för vandring. Kläder 6
Cshogun Behöver få reda på modell namnet, Meindl kängor. Kläder 11
Gurkdjur Nya kängor samt fråga om vildmarksbyxor Kläder 5
Tobbe C smörja kängor med smör?! Kläder 14
storskogen GoreTex kängor som läcker Kläder 4
nisseni Badade med mina nya kängor Kläder 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.