Skippa köket, om ni vågar...

Var är dolda kameran?

Det är lätt att tro att det sitter en webbkamera från dolda kameran uppsatt bakom nacken...
Du kan ju bara inte vara sann!

Eftersom en kemibok antagligen inte ger dig något föreslår jag att du går till barnavdelningen på biblioteket och letar rätt på en "Så funkar det"...

Grattis, du har kommit underfund med att syre krävs för en "förbränning" (i vardagligt språk, det finns många exempel på ämnen som "brinner" utan medverkan av syre). En given kandidat till nästa års nobelpris i kemi!

Jag tror att den här diskussionen hör hemma under Kartor/GPS. Om en egenhändigt ritad karta och naturen inte stämmer så är det kartan som gäller - eller?
(BEVIS: Naturen kan ju ändra på sig, men det gör ju inte kartan - alltså stämmer den...)

PS. Du ska få en hemläxa att lösa med mamma & pappa. Vad händer när vätgas brinner i en syrerik miljö, vad kallas blandningen och reaktionen samt slutprodukten?
DS.

ÖVERKURS (svaret finns nog inte i "Så funkar det...")
Bestäm entalpiändringen för reaktionen ovan.

TILL SIST: Vad du än gör - pröva inte någon av de reaktioner som jag eller någon annan beskrivit tidigare i detta forum. Utan kunskap, och även då, är de LIVSFARLIGA.

Nu får den här diskussionen ta mig fa#%=?21 vara slut!
 
Eldlåda

Jag försöker oxå att elda spårlöst om inga eldstäder finns.
Jag har spanat in eldlådan som Moskoselkåtan säljer. Den lilla väger dryga kilot. Eftersom den står uppklossat blir det inga brännskador på marken och bränsleförbrukningen minskar med bra lufttillförsel.

Jag skall starta en ny tråd och fråga om någon har erfarenheter av denna.

Anders
 
vägvisning

Det finns en helt rätt utbildning för dig om du vill:
Sjöviks folkhögskola, "vägledare i naturligt friluftsliv" Har själv gått den, kolla, det kan vara något för dig. Det finns nog nån hemsida till skolan, sedan är det bara att klicka sig vidare...
Lycka till.
 
Förvisso intressant, men...

...jag passerar just nu 220 universitetspoäng, varav 150 p biologi, inriktning skogsekologi. Jag tyck' det räck' nu.
Jag har tidigare surfat in på Sjövik Folkhögskola. Det var några som byggde kanadensare där. Var du en av dem?

Lite of topic
Anders V
 
Visst brinner Al, men glas??

visst brinner aluminium. Energivärdet (kJ energi som frigörs per kg) vid förbränning är jämförbar med stenkol. Slutprodukten är aluminiumoxid, Al2O3 som är ett vitt pulver och är en vanlig beståndsdel i de flesta jordmaterial. Det bildas alltså ingen gas vid förbränningen.

Förbränningen beror på att Al gärna reagerar med luftens syre och på så sätt sänker sin sk fria energi.

Däremot bildar Al lätt en skyddande oxidhinna som är svår att bryta. Det är därför tjockare aluminiumgods är svårt att elda. Det blir gärna en rest kvar av en ölburk. Detta skräpar givetvis ner. Folie brukar gå att bränna om man har en varm eld och vispar runt resterna lite.

Men hur är det med glas? Glas är redan oxiderat och den kemiska formeln kan beskrivas som SiO2 (för kvartsglas, vanligt sodaglas är dessutom uppblandat med natriumkarbonat för att sänka smältpunkten på glassmältan).

Det finns alltså ingen förbränningsenergi att hämta, om man vill kan man säga att glaset redan brunnit, jämför med det vita pulver som bildas vid förbränning av aluminium. (En form av aluminiumoxid är safir, ett mycket hårt men sprött glas).

Däremot kan man förstås smälta glaset i en varm eld.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
utter Kan jag skippa vindskyddet? Kök och brännare 8
Livetiskuggan Använda Trangia X2 utan köket Kök och brännare 8
Orpon Bästa Multifuel-köket 2020 Kök och brännare 58
NaturBiten Efterlysning - känner du igen köket på bilden? Kök och brännare 6
Nyingen Bensin till köket Kök och brännare 19
Jones Gas till köket på Nya Zeeland Kök och brännare 5
Örnsätrarn Ny gasbrännare till det mindre Trangia-köket (1liter) Kök och brännare 3
JMel Under köket på vintern Kök och brännare 9
Jmhe "Bästa" köket för hög höjd Kök och brännare 27
aksello vindskydd till köket, vad använder ni? Kök och brännare 1
Lasse Be Vindskydd till köket Kök och brännare 4
coccozz Bränsleflaska av annat märke än köket? Kök och brännare 22
L.A. Någon risk för köket? Kök och brännare 4
avslutatmedlemskap160620 Någon som testat detta köket? Kök och brännare 6
Gaion Bästa bensin-köket? Kök och brännare 11
Staffan Andersson IKEA-köket Kök och brännare 24
avslutatmedlemskap1004 Bästa köket Kök och brännare 2
lumpi Någon som kan hjälpa med KAP köket? Kök och brännare 6
Staffan Andersson KAP-köket Kök och brännare 79
adventure_transport Kan man lämna kvar bränsle i köket? Kök och brännare 4
Broder Bob köket slocknar inte Kök och brännare 2
Nalla Var fins det Vedeldade köket Sierra? Kök och brännare 1

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...