Bensin eller gas, primus eller Msr eller ?

Det blir nog KAP eller Nova!!!

när jag har kollat på resensionsbanken så har jag fastnat för KAp och Nova. Alla säger bra saker om båda. En bra sak är att man kan andvänad Kap i trangia. Man kan nog göra det med Nova också tror jag.
Det är bra att man kan köra kap på bensin om man köper den där saken.
Om man sen sak köra köket igen på fotogen som den går best på ska man byta den där saken då??
 
Vad är det för fel med att elda?
Det är mycket mysigare, billigare och packningen blir mycket lättare. Sköter man det snyggt så lämnar man inga spår efter sig.
Men jag kan hålla med om att det känns lite jobbigare vintertid på kalfjället, men i övrigt ser jag inga problem, fast det är en vanesak.
Prylbögshysterin har slagit till på bred front, det är bara extrema expeditioner och de som är ute mycket på kalfjället vintertid som behöver kök.
Mvh Rickard
 
Ehhh, har jag inte hört den här förut...

Visst, det är jättemysigt att laga mat över öppen eld. Men jag vill ändå ha ett kök, dels för att jag är bekväm av mig och dels för att jag, och många med mig, inte är tillräckligt proffsiga för att elda utan åverkan på naturen.
Jag är glad att folk är så intresserade av kök och brännare för det betyder några färre eldar.

Ja, jag vet att jag låter som "Tänk om alla skulle göra på det viset" men jag undrar faktiskt hur bra det hade funkat med så många friluftsintresserade om det inte funnits kök.

Visserligen har det väl hävdats att antalet skogsbränder nu för tiden är för få och dessa siffror skulle väl onekligen hjälpas upp...

Snart hamnar vi i det snarlika "Skippa köket om ni vågar"-mönstret, en tråd längre ner (som du kanske missat) och det var väl inte det som var meningen så jag slutar nu. ;)

/H
 
Elda

Tjena.
Vedeldning är inte så märkvärdigt som det låter, det finns eldstäder vid nästan varje fiskevatten, elda i dem så blir det inga nya spår.
På kalfjället använder jag ett vedeldningskök som jag pallar upp med sten en bit ovanför marken, det blir inte ett märke på marken. (Använder det ofta i skogslandet också). Vedeldningsköket är hemmagjort i aluminium, väger ca 400 gr och tar mycket liten plats ihoppackat. Det går åt mycket litet ved, de flesta blir förvånad över hur lite pinnar det går åt till matlagningen.
Mycket handlar om vad man vill ha ut av sin fjälltur, en del är mycket effektiva, stressar sina 2,8 mil per dag som om de vore kvar i betongdjungeln.
Jag föredrar lugn och ro i så orörd terräng som möjligt, fixa ved och sitta och elda är mycket rogivande från vardagen.
Mvh Rickard.
 
Som sagt "Skippa köket om ni..."

...och det tänkte i alla fall inte jag göra.
I tex Yosemite, Zion N.P. mfl ställen i USA är det helt uteslutet att snaska ner med en eldstad. Och vid tex alpina turer (>3000m) får man bära veden LÅNGT... för att inte tala om hur kul det är att elda i tältet.
...fast det här ämnet har ju som sagt redan avhandlats mer än tillräckligt...

/M
 
För att svara på grundfrågan, jag har ett bensinkök, ett coleman. Fungerar utmärkt, det behövs ingen förvärmning och man kör på vanlig blyfri 95, enkelt och billigt. En tank för 5 spänn räcker ca en vecka.
Men det är själsdödande så jag gick över till eldning för några år sedan, använder det dock ibland på vintern.
Jag tycker att prylhysterin är lite överdriven, men det är inte så konstigt, tidningar mm svämmmar över av "måste ha utrustning" jag har själv varit prylbög, men det prisvärdaste köket jag har är snuskburken för 10 kr.
Jag vill gärna ha tips på bra "gör det själv" sajter.
Mvh Rickard
 
Det är Optimus Nova du ska ha... Perfekt för att sätta in i ett trangia, det är som gjort för det. Det du behöver är en liten adapter för 49kr. Det funkar på de flesta bränslen även om alkylatbensin för 4-takt funkar bäst. Förvärmningen är bland det snabbaste på marknaden. Inget byte av munstycke mellan bränslebyten. Inbyggd rensnål, vänd den uppochned och skacka vertikalt. Väldigt lätt, enda nackdelen är att det låter men det gör nästan alla utom... Det är mycket lätt att använda tom lättare än MSR...
 
Bensin/fotogen!

Vad prioriterar du? Pris, vikt, storlek är bra och veta när man väljer men kolla in mitt inlägg om billiga Optimus-kök hos FOGAS(klicka ovan på andra inlägg)! Har du gott om pengar: Optimus Nova!
 
NOVA

Jag har ägt ett KAP i sex år och kört det både sommar och vinter, lågland och fjäll. Explorer har jag kört en vecka vintertid.
Köpte för fyra månader sedan ett Nova för att få något att jämföra med.

Hittills (tre veckoslut) har Novat fungerat utmärkt och det är framförallt förvärmningstiden som är imponerande kort.
Igår lånade jag ut mitt KAP på obestämmd tid, jag lär nog aldrig använda det fler gånger...

En sak finns dock att förbättra, det går inte att låsa pumpkolven i nedskjutet läge, vilket går på KAP-pumpen.

Trots att jag bara kört köket ett fåtal gånger rekommenderar jag det före både KAP och Explorer.

/Benny
 
Kap/Nova?

Hej, en fråga till föregående skribent,

jag använder Kap och Explorer sedan några år men är nyfiken på Nova. Vad får dig att gilla Nova framför Kap (förutom vikten :) ?

F ö kan du lätt flytta över pumpstången från Kap till Optimus pumpkonstruktion, jag gjorde det med mitt Explorer (köpte extra pumpstång till Kap: en). Funkar förstås bara om pumpen till Nova är likadan som till Explorerköket...

Den ursprungliga frågan i denna "tråd": Kap är mycket driftsäker och har också snabb förvärmning men inte lika snabb som Nova vad jag har förstått. Kap är också (liksom Explorer) mycket tyst. Den främsta nackdelen med Kap är väl egentligen tyngden (Trangia väger en del).

/J.
 
varför Nova

Den främsta anledningen till att jag föll för Nova är förvärmningstiden. Den går på ca 10 s vid 10 grader C och bensin.
Jag upplever också hela proceduren med förvärmning och återtändning som säkrare och smidigare jänfört med KAP.
Det bör dock tilläggas att jag bara kört mitt KAP på fotogen.

Det är också smidigt att kunna köra utan trangiat om man vill. Man slipper glömma reglerratten efter som den är fast (det är jobbigt att köra utan).

Jag har inte använt det så mycket ännu att jag vill prisa det allt för mycket men det ser lovande ut!

/Benny
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Mullemek Fotogen eller bensin Kök och brännare 24
kalleka grön eller ren bensin för MSR-kök? Kök och brännare 6
Hoffmeister Bensin i gasbrännaren Kök och brännare 15
Snödrivan Bensinpris kemisk ren bensin i dag Kök och brännare 0
chala Fotogen vs Bensin vs Sprit till multikök Kök och brännare 37
Nordiska Motorcyklister Europaresa - Gas, alkohol el. bensin? Kök och brännare 9
Kotten Omnia fritidsugn på bensin/fotogenkök Kök och brännare 17
m490c Är fotogen tystare än bensin i multikök? Kök och brännare 11
Nyingen Bensin till köket Kök och brännare 19
Ulcus Pedes BRS-29/BRS-8B (Kinakök, bensin) Kök och brännare 23
insco Optimus brännare 207 samt 9007 på bensin? Kök och brännare 15
xtrem Bensin vs Lysfotogen Kök och brännare 73
Gohan Fungerar bensin till följande Primus kök? Kök och brännare 6
Ivara Hur mycket bensin krävs Kök och brännare 2
limosa Billig kemisk ren bensin? Kök och brännare 37
Vägslav primus onmifuel bensin problem Kök och brännare 18
Kulin Varför inte vanlig bensin? Kök och brännare 14
patrix Transportera bensin i flaska med pump? Kök och brännare 17
sachsaren Bränsleåtgång (bensin) på vintern. Kök och brännare 11
koskenkorva kemisk ren bensin Kök och brännare 16
sts Bensin till kök? Kök och brännare 36
peterparnes Primus EtaPower MF och bensin problem Kök och brännare 35
BJK Vart köpa kemisk ren bensin? Kök och brännare 57
2004-06-16 Mix fotogen och bensin Kök och brännare 3
Gaion Bästa bensin-köket? Kök och brännare 11
prylManne Guide? hur starta brännare med bensin? Kök och brännare 26
henkywallmark Dum fråga.....bensin och kök Kök och brännare 22
brandmansmicke Lim/klister som tål bensin mm? Kök och brännare 10
nils73 Bensin/diesel køk inne i tältet Kök och brännare 0
todelod Varför bensin/petroliumvätska istället för gas? Kök och brännare 4
Bensin respektive bränsleflaska Kök och brännare 1
Anders.T Skillnad på bensin? Kök och brännare 9
Storfot Är förvärmning nödvändig när bensin är bränslet? Kök och brännare 6
mohsart Hur mycket bensin går det åt? Kök och brännare 19
jobogg Effekten är viktig; Bensin vs gas vs fotogen Kök och brännare 4
Dahlin Bensin/Gasol Kök och brännare 14
raderad04 Bensin for ever! Kök och brännare 37
Harald Nyberg Varför bensin? Kök och brännare 28
Northstar Renad bensin i Triangia Kök och brännare 14
adventure_transport Kök i Afrika (Diesel/bensin)? Kök och brännare 7
fuxen Bensin = fotogen? Kök och brännare 6
duvillno Bensin kök, sotar de??? Kök och brännare 2
tommyk KAP Arctic med bensin Kök och brännare 13
Light Bringer Rysk bensin armé kök Kök och brännare 0
Avslut090305 Konverterat spritkök till bensin! Kök och brännare 0
trickler gammal bensin! Kök och brännare 2
Avslut090305 Bensin driven lampa? Kök och brännare 10
Avslut090305 Bensin kök nästan gratis!!! Kök och brännare 41
henrikbjorck Problem med vanlig bensin? Skadligt? Kök och brännare 14
engstrom Bensin Kök och brännare 11

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...