Bästa fotogenen?

Tänkte ladda upp med en femliters dunk inför vinter/vår sässongen.
När jag var ute i helgen så började jag fundera på om inte olika sorters/märken av fotogen luktar olika. Så, hur ligger det till?

Finns det olika kvaliteter?

Luktar de olika (vid förbränning)?

Vilken är bäst?

Literpris är ju inte så viktigt när man inte gör av med mer än en dunk om året. Köket är ett KAP. // Jens Larsen
 
Statoil Blå...

...säger alla jag känner som använder fotogenkök av typen Kap eller Explorer.

Enligt Gunnar Finn ska även miljödiesel duga (GF gör Kap-köket).

/J.
 
Blått är vitt!

Statoil Blå är inte blåfärgad längre. Jag höll på att leta mig fördärvad på macken sist :)

Per
 
Statåjlblå

Jag har testat lite olika bränslen genom åren - min sammanfattning:

Statoil blå funkar alltid bra. Minimal lukt av utspillt bränsle eller läckage. Relativt dyrt. Jag brukar alltid använda detta när jag eldar i tält.

OK motorfotogen funkade bra men utspillt bränle luktar pyton. Billigt eftersom jag köpte från pump. Jag vet inte om detta finns längre...Diesel verkar bättre se nedan.

MK 1 diesel luktar faktiskt mindre än OK motorfotogen, egentligen helt OK bränsle. Enligt spec. så får bränslet innehålla max 5% aromater och 10 ppm svavel (tror jag). Funkar bra men jag har ej testat det i kyla. Jag vet att man tillsätter tändförbättrare vilken innehåller kväve. Jag är osäker på huruvida detta kan bidra till bildning av kväveoxid. Billigt bränsle.

RME (så kallad biodiesel) består av förestrad rapsolja. Fungerar. Kan möjligen orsaka beläggningar i brännaren. Utspillt bränsle härdar långsamt genom luftens inverkan och kan vara svårt att tvätta bort. Luktar dock ingenting. Miljövänligt och billigt om man köper det från pump. Finns på en del OK-mackar.
 
Statoil Blå, bra grejor till rätt pris

Tack för era kommentarer.
Jo, jag är enig, Statoil Blå luktar mindre både vid spill, misslyckad tändning och drift. Priset är det inte så mycket att säga om. Bra pris på en produkt som fungerar.

Däremot fick jag ner lukten vid uppstart en hel del genom att dra åt packningen vid reglerspindeln.

// Jens
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...