Vassa iskanter och tunna rep

men det var ju inte det frågan gällde...

Nej, det var inte det frågan gällde. Men tyckte det var mer relevant och kanske aktuellt eftersom BD sina skruvar är de allra mest använda idag. Har sett klättrare som struntat i att vika tillbaka den dödliga veven, inte bra. Därav linken.

Men hursom, väntar spännt på svaret från mammut. Dock tror jag på lyckegårds teori. Dels för att jag tror isen går sönder innan repet och dels för att jag har svårt att se hur en vass nog iskant kan uppstå som repet kan löpa över. Ända senariot jag kan se för mig är om man slår hål i en gardin klättrar igenom hålet man gjort och gör ett nytt hål en bit bort och klättrar ut igen (som säkring) och sen faller ett par höjdmeter senare. Osannolikt senario? Skulle tro det..;)
 
Jag tror att mörkertalet här ändå är rätt stort. De flesta kör ju dubbelrep på is och struntar nog då i att rapportera in nåt tillbud om bara ena repet går av.

Om frågan, som rubriken ändå antyder, är huruvida tunna rep är sämre än tjocka på vassa iskanter i verkliga fall tror jag bara konstruerade tester kan svara på. Jämförelsen med abalakov kändes ändå relevant, vinkel är kanske inte jättevass men å andra sidan finns det ingen rörelse på repsnöret utan trycket verkar mot samma punkt hela tiden.
 
Inget svar från Mammut

Återkommer i frågan som utlovat, tyvärr har inte Mammut reagerat överhuvud taget så inget besked därifrån angående vassa iskanter och tunna rep.

Ciao!

Uffe
 
Återkommer i frågan som utlovat, tyvärr har inte Mammut reagerat överhuvud taget så inget besked därifrån angående vassa iskanter och tunna rep.

Ciao!

Uffe

Jag har varit i kontakt med mammut två gånger angående deras produkter. Det tog väl ~2 månader att få svar i båda fallen, men svar kom. Så håll ut!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Niblet Tunna, billiga handskar för isklättring Isklättring 12
mo9jan Vilken repbroms till tunna rep? Isklättring 10

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...