Fundering efter modifiering av tältlinor

Hallå forumet!

Har bytt ut mina tältlinor på mitt Bergans Compact Light 4p (http://catalog.bergans.eu/tents/Tunel/Compact-Light-4-Pers-Tent-Green-601402-p0000027818) från de ursprungliga mörka linorna (aka snubbeltrådarna) till en ljusare variant. Tältlinorna har dubbelfäste i tältet, alltså två fästpunkter, och mellan dessa sitter det en kort lina med en bricka där sedan linan ner till tältspiken är fäst.

Men min fundering är just angående brickan. Det är en bricka och inte en ring, vilket gör att det finns kanter på den. De är ju iofs orginalbrickor så det är väl säkert inget fel på dem så, men det skulle på nåt vis kännas bättre med en ring istället. Jag har försökt hitta en lämplig ringvariant men ej lyckats. Har bl a testat http://www.paracordshop.se/index.php?id_product=2024&controller=product men dessa har små hack/jack i skarven där dem är ihopsvetsade och då blir man ju nojig att tältduken skall fastna i dessa små hack och gå sönder när man knölar ner/sliter upp tältet ur tältpåsen.

Så finns det nån som har något tips på vad man kan används för ringar till sina tältlinor så emottages detta tacksamt.
 
ta lite paracord och knyt ihop till en ring, alternativt så sätter du på ett spänne på nåt liknande så du kan sätta fast stormlinorna vid nedmontering av tält också.
 
Jag har ett Bergans Compakt Winter och det var samma där, linorna var väldigt tunna och lösningen med brickan gillade jag inte. Så jag köpte Hilleberg 3 mm lina och linsträckare och bytte ut samtlig på tältet och fäste dessa som på HB tälten. Och tur var väl det kanske då det blev storm i fjällen.
 

Bilagor

  • IMG_1004.jpg
    IMG_1004.jpg
    23.5 KB · Visningar: 1,230
  • IMG_1053.jpg
    IMG_1053.jpg
    27.2 KB · Visningar: 1,287
Även Hilleberg har två fästen vid bågkanalerna för varje lina, och jag rekommenderar att du drar om på samma sätt men en kontinuerlig lina och två linsträckare (dvs skippar de ringar som på Bergans originallinor delar linan från markspiken i ett Y mot bågkanalerna). Hillebergs dragning (samma som xtrem rekommenderar ovan) gör det enklare att spänna linan mot varje bågkanal individuellt. Se bifogad bild av mitt Nammatj 2GT hur jag menar:
 

Bilagor

  • 10(2).jpg
    10(2).jpg
    79.9 KB · Visningar: 1,376
Även Hilleberg har två fästen vid bågkanalerna för varje lina, och jag rekommenderar att du drar om på samma sätt men en kontinuerlig lina och två linsträckare (dvs skippar de ringar som på Bergans originallinor delar linan från markspiken i ett Y mot bågkanalerna). Hillebergs dragning (samma som xtrem rekommenderar ovan) gör det enklare att spänna linan mot varje bågkanal individuellt. Se bifogad bild av mitt Nammatj 2GT hur jag menar:
Det där såg ju inte så dumt ut, undrar varför jag inte tänkte på det. Får bli att införskaffa lite linsträckare och göra om'et igen. Tack för alla svaren!
 
Senast ändrad:
Då så, då var ny tältlina och linsträckare beställda, tänkte köra en Hillebergslösning (fattar fortfarande inte riktigt varför jag inte tänkte på att kika på andras lösningar utan försökte uppfinna hjulet igen). Vad har ni för förslag på längd på linorna, så långa som möjligt eller finns det nån annan smart och optimal längd?
 
Undrar också om det finns någon optimal längd för tältlinor eller om man ska köra på originallängder från fabrikanten.

Tänkte modda om ett Fjellheimen från kortsnöre med ring till Hillebergslösningen enligt bilderna ovan och samtidigt byta ut original plåtpropellrar till de elegantare linlåsen av Clamcleat/Hillebergsmodell.

Frågan är bara vilket sätt att dra linorna som är bäst för de sk dubbelfästena:
Ska linorna dras en och en med varsin egen linspännare från bågfästena till pinnen eller knyter man linan i ena bågfästet och drar linan löpande runt pinnen och upp till nästa bågfäste och har en linspännare där?
 
Tack

Även Hilleberg har två fästen vid bågkanalerna för varje lina, och jag rekommenderar att du drar om på samma sätt men en kontinuerlig lina och två linsträckare (dvs skippar de ringar som på Bergans originallinor delar linan från markspiken i ett Y mot bågkanalerna). Hillebergs dragning (samma som xtrem rekommenderar ovan) gör det enklare att spänna linan mot varje bågkanal individuellt. Se bifogad bild av mitt Nammatj 2GT hur jag menar:

Strunt i texten, jag satt länge och njöt av din underbara bild, inget går upp mot en tältnatt!!!! Tid ute räknas!!!
 
Strunt i texten, jag satt länge och njöt av din underbara bild, inget går upp mot en tältnatt!!!! Tid ute räknas!!!

Tack! Bilden är tagen på en hylla invid Tjuoldagårrså på morgonen 5/8 förra året. Vi var på väg från Njoatsosvagge mot slutmålet Kvikkjokk, och skulle korsa Tjouldvagge den dagen. I den varma sydliga vinden denna morgon fanns en svag doft av brandrök som jag inte kunde hitta någon förklaring till. Efter en dryg vecka borta från alla nyheter och kommunikationer hade vi ingen aning om den stora skogsbranden i Västmanland och att vi kunde känna brandröken ända upp till gränsen mot Sarek!
 
Väderkorn

Tack! Bilden är tagen på en hylla invid Tjuoldagårrså på morgonen 5/8 förra året. Vi var på väg från Njoatsosvagge mot slutmålet Kvikkjokk, och skulle korsa Tjouldvagge den dagen. I den varma sydliga vinden denna morgon fanns en svag doft av brandrök som jag inte kunde hitta någon förklaring till. Efter en dryg vecka borta från alla nyheter och kommunikationer hade vi ingen aning om den stora skogsbranden i Västmanland och att vi kunde känna brandröken ända upp till gränsen mot Sarek!

Häftigt att röken kändes så långt, då har ju ändå vi människor taskigt väderkorn jämfört med tex jyckar. Trevlig sommar!
 
Jaha, då har man varit ute och testat de nya tältlinorna med den nya spänn-metoden, det funkade prima! :) Har dock två små-funderingar kring tältet som nån vänlig själ kanske kan hjälpa till med:

  1. Förstärkningsdelen av tältbåge-kanalen
    Det händer ofta att när man trär i tältbågarna att den bortre änden inte hamnar ända ner i den förstärkta delen. Finns det nåt sätt att förstärka den delen eller på nåt sätt underlätta så att tältbågen hamnar rätt utan att man behöver vara orolig för att spräcka tältduken när man trär in tältbågen och spänner åt? Nu blir det ju nästan ett tvåpersoners-jobb att trä i tältbågarna.
  2. Torklina i absid-delen
    Finns det nåt klurigt sätt att få till nån form av tork-/hänglina i absiden? Inuti sovdelen finns det ju öglor att nyttja, men det vore ju nice att kunna hänga saker även i absiden...
 
Fråga 1 är ju ett känt problem som gäller många tält av samma konstruktion. Oftast är vi två personer som hjälps åt att resa tältet vilket underlättar. När jag reser tältet ensam brukar det bli något varv kring tältet för att kolla att stängerna bottnat korrekt i bortre ändhyslan innan jag spänner upp dem.

Vad gäller fråga 2 borde det gå fint att försiktigt sy nägra öglor till en torklina om du väljer fästpunkter där väven är förstärkt eller dubblad. Själva brukar vi breda ut ev blöta kläder på ryggsäckarna i absiden så torkar det så gott som möjligt.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...