Problem med illamående och huvudvärk efter intensiv träning

Jag har åkt på grym huvudvärk och illamående ett antal gånger efter bl.a. innebandy och mountainbike då puls och svettning ligger på topp för mig. Igår blev det så illa att jag bara kunde ligga hela kvällen och var sen tvungen att spy vid midnatt. Vaknade med så kraftig huvudvärk så jag fick jobba hemifrån på halvfart idag. På morgonen klarade jag bara 10 min åt gången pga. värken.

Någon som har liknande bekymmer och idéer på lösning? Ladda med Resorb före och i vattenflaskan? Det händer några gånger per år att det blir riktigt illa men ofta är jag ändå som en död sill med hyfsad huvudvärk resten av kvällen. Jag försöker att äta och dricka men det verkar inte riktigt hjälpa eller så kanske jag ska börja med mer än bara vatten. Tacksam för tips.
 
Låter som en blandning av överansträngning och för lite vatten. Dricker du nog mycket efter träning?
Jag är lite av en lättviktare men kunde lätt tappa ett kilo på ett träningspass. Dom som var mer normalbyggda tappade 2kg. Och drack jag inte nog efter träning kunde jag vakna med ångestattack mitt i natten, som försvann med lite vatten!
Kjell
 
Det kan vara så att jag får i mig för lite. Är lite knepigt då jag ibland blir så full i magen så man inte vet om det är pga. det eller vätskbrist jag börjar må illa. Kom just på att jag ju har Resorb hemma. Fortfarande ont i huvudet såhär 20 timmar efter träning.
 
Se över ditt dagliga vätskeintag som en första enkel åtgärd. Drick som du brukar och notera allt du dricker. Jag vet inte vad du väger men satsa sedan på någonstans runt 30 ml/kg/dag för en normalaktiv dag, mer vätska vid varmt väder och hård aktivitet. Vid de senare kan man tänka sig hamna >1,5 ml/kg/h.

Hur ser det ut med matintag överlag? Är du välladdad inför hårda pass? Lägger du någon energi på en rejäl återhämtning, både akut och på längre sikt? Det du beskriver låter ganska dramatiskt och det kan ju såklart ha med annat än mat och dryck att göra.
 
För mig händer precis samma sak när jag är otränad, och "otankad", och gör något som typ en intensiv MTB-tur, spinningpass, svettig innebandy eller lång vandringsdag. Tror att det för mig är just är kombon otränad och för dålig vätskereserv, jag dricker inte särskilt mycket i vanliga fall och ibland blir man kanske bara för dränerad.

Resorb förbättrar verkligen för mig, både under aktiviteten och efter. Jag kör inte mer än en tablett till en halvliter, det brukar räcka som "sportdryck" och blir inte för sött i min smak (även om det kanske smakar lite konstgjort, det är OK).
Och sen ju bättre tränad jag blir, eller har fyllt på med mer vätska i förväg, så försvinner problemen. Detta brukar för mig vara en "börja om-effekt", så för mig kunde nog lösningen vara att aldrig halka ner i sån otränad form...

Men precis, huvudvärk och illamående. Klockrent beskrivet i ditt första inlägg. Skönt att höra om någon med samma erfarenheter, även om det såklart inte är något man önskar någon annan.
http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=54121
 
Otränad tror jag vi kan plocka ur ekvationen. Som vardagsmotion cyklar jag mig svettig 2 x 30 minuter (2x45 på vintern) i träningskläder till och från jobbet varje vardag sedan ett drygt år. Utöver det MTB och lite innebandy. Dock ingen styrketräning som var det jag gjorde som vardagsmotion innan jag började cykla. Jag har haft lite problem med migränhuvudvärk som i princip försvunnit med cyklingen, försöker att trycka på ordentligt när jag sitter på cykeln, men det här händer någon gång per år. Kanske har lite sånt här fast i light-variant då och då. Ska kolla länk, tack.

Kan nämna att igår svettades jag klart mer än vanligt. Blev en timme cykel och sen en timme innebandy i en *väldigt* varm sporthall, andra klagade också på att det var bastu.
 
Hur är vilopulsen mot normalt då du blir dålig? Är det någon annan i familjen som upplevt samma sak? Vätska är bra men tanka även lite salter och kolhydrater. Hittar du ingen orsak så tycker jag du skall kontakta läkare.
 
Har själv liknande problem, huvudvärk och illamående framför allt på morgonen efter ett träningspass. Behöver inte ens vara speciellt intensiv träning, normaltung styrketräning räcker. Har provat att dricka ordentligt, tanka kolhydrater, resorb etc utan effekt. Har pratat både med läkare, sjukgymnaster och PT utan att få ett riktigt bra svar. Tror själv att jag helt enkelt får migrän, möjligen utlöst av spänningar i nacken. Men testa med ordentligt med vätska och resorb, det är ju enkelt.
 
Jag har inte tänkt på det där med puls nämnvärt men när jag hade så jäkla ont i torsdags tror jag den var högre. Var ute på 5,5 timmar MTB idag (inkl. pauser osv). Vägde mig i morse och hade morgonvikt på 85,1. Trots att jag ätit och druckit rejält hela dagen så stod det 84,0 på min hyfsat exakta våg nyss. Brukar annars ha kvällsvikt som är +1 kg sisådär. Hade huvudvärk mot slutet av rundan men det gick över när jag fick i mig mat och en halvliter Cola.

@DrJ: Jag har inte konstaterad migrän men det har hänt 2 ggr att jag fått spontanont i huvudet så pass att jag måste spy, en gång på förmiddagen när jag jobbat ett par timmar. Några andra gånger mindre kraftigt. Har käkat Eeze-tabletter för det och det hjälper så jag har nog tendens att åka på migrän i bakgrunden.
 
Nu hände det igen i samband med tuffare MTB-cykling. Började med en mil teknisk och jobbig cykling på NICK-spåret i Solna (s.k. single track = smal stig i skogen över rötter och sten). Svettades som en tok och började få huvudvärk redan efter en dryg timme. Kör med vätskesystem i ryggan så jag drack under tiden och och stoppade i mig lite Snickers. Körde vidare och ca 3,5 tim efter start och en jättteräkmacka började det gå utför. Mer och mer ont så istället för riktigt långpass så blev det bara att klara sig hem. Spydde direkt jag kom innanför dörren, tog Voltaren (rätt substans för migränhuvudvärk) och vatten men det kom snabbt upp. Nu flera timmar senare är jag helt slutkörd men i bättre form.

Jäkla knepigt. Jag tog en motsvarande Resorb på morgonen, gröttallrik, ägg och smörgås, kaffe och över en halvliter vatten. Känns inte lovande med tanke på 65 km MTB-lopp nästa söndag. Räknar med 4-5 timmar beroende på hur benen hänger med. De riktigt snabba kör på 3-3,5 timmar. Noterade att jag låg -2,1 kg på vågen, morgonvikt jmf med när jag kom hem.
 
http://happymtb.org/forum/read.php/1/1043885

Dom flesta resonemang går ju runt salt- och vätskebalans samt spänningsmigrän.. Som jag förstår av dina inlägg så får du dessa smärtor när du tar i mer än vanligt.

Vattendelen är ju bara att förhålla sig till genom att trycka i sig mer än vad man tror sig behöva och se om du får problem ändå.

Spänningsmigrän kan ju tänkas komma av att du spänner dig mer i hela kroppen när du tar i mer än vanligt varav nacken känns mest relevant att fundera på. Det vore därför en idé att fundera över hur du arbetar med kroppen när du tar i mer under cyklingen för att bli medveten om eventuella spänningar i nacke och axlar.
Du kan ju också prova någon annan aktivitet under hård belastning för att eventuellt isolera problemet till cykling vilket i sin tur utesluter vätskeproblem och inte helt otroligt pekar på någonting som har med sittställning vid cykling att göra,
t.ex: får du dessa symptom om du tar ut dig vid löpning?
För att kunna utesluta någonting så krävs det ändå en medvetenhet av dig i hur du arbetar med nacken vid hård ansträngning för att inte feldiagnostisera de fall den eventuella spänningen är ett symptom av en reaktion på hård ansträngning i allmänhet.
Andra faktorer som stress i vardagen kan ju tänkas påverka hur spänd du är i nacke och axlar som i sin tur skulle påverka hur långt du har till det eventuella migränanfallet.

Jag har inga som helst kunskaper på området men tyckte ändå att det var ett intressant fall.
Håll oss gärna uppdaterade med slutsatser och lärdomar!
 
Senast ändrad:
Yes, jag ska testa med mera vätska av bra sort före passen. Tycker att jag dricker det jag hinner och orkar ur vätskeblåsan på rundorna. Blir för stinn/mätt i magen om jag försöker trycka i mig alltför mycket under passet. Ska testa ~2 timmar imorgon och laddar med resorb, sportdryck och ordentlig frukost. Vill inte grylla med sportdryckspulver i vätskesystemet dock. Har också handlat Eeze Neo migräntabletter för nödfall. Tack för Happy-tråden, hänger där själv.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.