Personlig tränare på nätet ?

Har kommit till insikten att jag nog skulle behövt personlig tränare för att nå mina mål Island peak, mera peak å kanske cho oyu. Fick ett tipps om denna sida http://aetas.se/index.php är det någon som har någon erfarenhet av sidan/företaget eller som kan rekomendera någon bra tränare på nätet eller är det så att personlig tränare på nätet är meningslöst ?
 
Jag vill inte låta som någon dystergök, men jag tror att du bör fokusera mer på bergsbestigningserfarenhet än fysisk träning i detta skede. Visst måste man träna, men fysiken är sekundär till erfarenheten, t.ex. är inte din kropps förmåga att acklimatisera sig till hög höjd kopplad till hur tränad du är. Kanske har du rätt genetiska förutsättningar för hög höjd, kanske inte.

Nu skriver du inget om tidigare höghöjdserfarenheter, men eftersom du nämner Island Peak+din fråga om PT, gissar jag att du inte har så mycket erfarenhet sedan tidigare. Att ge sig på ett 8000+ berg, kräver en hel del kunnande.

Mvh /Joel
 
Får lite blandade uppfattning en del säger att antingen tål man hög höjd eller så gör man det inte å då tänkte ju jag att de enda man då råder över är ju konditionen tänkte att de vore ju tråkigt att komma dit å inte orka trasig upp på grund av konditionen men du har så rätt har ingen erfarenhet alls av högre höjd enda jag varit på er kebnekaise å de är ju merav en kulle :)
Varför jag tänker på en PT är därför jag aldrig har tränan seriöst förut å kan nog inte ens strecha har ingen aning om hur man lägger upp träningschema eller kost därav tänkte jag att hjälp vore bra.
Men vilken kondition krävs igentligen för att bestiga Island peak å mera peak ? Å vilken träning vore bäst inför något sådant.
 
Du har helt rätt i att du behöver träna och förbereda kroppen på den ansträngning som bergsbestigning innebär. Jag kan väl rekommendera tre grundläggande träningsformer, sedan kan du variera detta på många olika sätt. De tre formerna är: styrketräning (gym, crossfit osv.), konditionsträning (löpa, cykla, gympapass osv.) och slutligen vad jag kallar belastningsträning, dvs. att gå/vandra med vikt. Vandra med packning, gå i backe med packning, gå med packning och/eller släpa på stock/däck.

Om du är otränad, så börja försiktigt! Risken är att din kropp går sönder om du öka för snabbt i träningsmängd/belastning. Musklerna kan utvecklas snabbt, men det tar längre tid för fästen och leder.

Som jag skrev i tidigare inlägg så är erfarenhet viktigare än träningen. Att veta hur den egna kroppen fungerar vid hög höjd. Förlorar du aptit eller förmåga att sova? Har du kunnande och disciplin att få i dig rätt mängd vätska, t.ex. kan ett nybörjarfel vara att man undviker att dricka för att slippa gå upp mitt i natten att kissa. Man måste dricka, och kissandet får man stå ut med. Dock kan man göra det enklare genom kissflaska, så slipper man gå ut i smällkalla natten = erfarenhet.

Hur gör du för att kompensera förlorad aptit eller om du inte kan sova? Alla hittar sina egna metoder för att underlätta = erfarenhet.

På vilken höjd börjar du må dåligt? När måste du stanna på höjden, och när måste du gå ned? Om du följer en annan grupps schema, kanske den inte följer det mönster som passar dig. Du bör själv veta vad som fungerar för just dig = erfarenhet.

Vilket tempo, dvs. stegfrekvens, passar just din kropp? Många (speciellt yngre män) känner sig fysiskt starka, och pressar sig för snabbt uppåt, med höghöjdssjuka som resultat. Här gäller det att veta vad din kropp tål = erfarenhet.

Att äta, dricka, sova, gå i rätt tempo, att acklimatisera sig rätt osv. är grunden för en lyckad bestigning. Det spelar ingen roll hur vältränad du är om dessa delar inte fungerar. Fungerar inte dessa saker är risken stor för utmattning och/eller höghöjdssjukdom. Givetvis är det inte en nackdel att vara tränad, men jag hoppas att du förstår min poäng.

Mvh /Joel
 
Senast ändrad:
Polarnatts råd om hur man kommer igång med träning tycker jag är bra. Diskussionen om hur man tål/vänjer sig vid hög höjd är långt över mitt huvud, sas...
Men gällande "PT" på nätet så beror det väl lite på vad man vill ha ut av det om det funkar alls. Sen beror det lite på hur man är som person.
Vill du ha hjälp att lägga upp ett träningsprogram men har kunskap och disciplin att genomföra det själv? Ja, då kanske det funkar. Du skriver dock att du aldrig tränat seriöst förut.
Då tror jag det kan vara svårt. Kolla runt bland gymen där du bor. De flesta brukar ha erbjudanden där viss tid med PT ingår om man köper medlemskap under tex ett år.
Då får du hjälp med ett program, instruktioner om hur du ska genomföra programmet och kanske lite uppföljning.
 
Tack för att ni tar er tid med mina funderingar :)
Ja då börjar jag förstå hur du tänker men vad ska man börja med för att få erfarenhet ? Vilka delmål vore lämpliga ? Vart kan man fara finns det några bra kurser/ utbildningar ? Å hur mycke erfarenhet bör man ha innan man bokar resan ?

När det gäller träningen så är jag inne på tredje försöket provade förra hösten å i vinter med löpträning men fick avbryta pga dåliga knän å lite väl tung kropp. I sommar har jag istället börjat cykla men är lite osäker över resultaten då vikten fortfarande ligger just under 100 strecket å verkar vägra att gå ner. Har tränat ca tre månader tränar varannan dag. För att testa konditionen var jag först i fjällen å provade klarade av 638 höjdmeter i timmen andra halvan av provet då det var nog brant så jag inte förlorade så mycke på att inte kunna springa berget på 950 höjdmeter tog ca 1:30 min kunde kanske kapat tiden 10 min till om jag vetat att det skulle gå fortare då de blev brantare. Test nr två provade jag nu på jobbveckan cyklade mellan 4,5-8 mil efter jobbet varanan dag för att se om kroppen skulle återhämta sig på en dag å tiden inte skulle bli längre å det verkar fungera blev just över 27 mil på 4 cykelrundor varav den sissta va 8 mil å bara den första va kort 4,5 mil 8 mils turen tog just över tre timmar. Då till problemet har ingen aning om detta är bra eller dåligt eller hur jag ska fortsätta härifrån. Ett gymkort vore väl kanske en bra ide. Men skulle behöv hjälp med vad man ska träna å vad som är viktigt å även vad som är lämpligt å vad jag kommer behöva.
Är nog väldigt tjurig eftersom jag började springa en mil om dagen trotts att vågen låg på närmare 120kg men som sakt har inget begrepp om vad som är lämpligt och är dessutom väldigt dålig på att lyssna på kroppen kanske inte en av dom bästa kombinationerna men är sammtidigt imponerad över vad som går om man bara vill.
Har en del problem med läsa mig till saker mm så därför verkar jag nog lite trög och är även därför jag har svårt att skaffa en uppfattning om vad jag borde skaffa mig för erfarenhet mm blir lite kaos i snigeljärnan när jag ska försöka överblicka något som detta så skulle nog igentligen behöva hjälp med all planering inte bara då det gäller träning men de va ju en annan sak :) Så tack för hjälpen :)
 
Kul att höra att du har kommit så pass långt med din träning! :) Var bara försiktig med att du inte övertränar dig.

Nu har jag inte varit på t.ex. Island Peak, men av det jag förstår så är det bara en trekking peak. Alltså en tekniskt lätt topp. Om du går med en arrangerad grupp, så är det en ganska bra start att få erfarenhet för hög höjd. Det man kanske inte lär sig då är att sköta allt bestyr med vintercamping, dvs. ordna läger, smälta vatten, laga mat osv. Man bor ju i stugor ända upp till 5000m, och sedan är själva bestigningen bara en enda lång toppdag. Ger alltså inte erfarenhet för längre tids vistelse på berg, vilket du bör ha om du planerar för Cho Oyu. Höjderfarenhet får du dock av Island Peak.

Island Peak är väl ett helt okej berg att börja på, men varför inte åka till Alperna bara för att få känna på detta med att vara över 4000? Gå gärna en alpin kurs när du ändå är där. Du får lära dig hantera isyxa, rep, sele, stegjärn och annan utrustning. Det är nog första steget i fråga om att skaffa sig erfarenhet. Träning kan du absolut hålla på med parallellt.

Mvh /Joel
 
Då till problemet har ingen aning om detta är bra eller dåligt eller hur jag ska fortsätta härifrån. Ett gymkort vore väl kanske en bra ide. Men skulle behöv hjälp med vad man ska träna å vad som är viktigt å även vad som är lämpligt å vad jag kommer behöva.

Det är frågor som en PT svarar på och hjälper dig med.


Har en del problem med läsa mig till saker mm så därför verkar jag nog lite trög och är även därför jag har svårt att skaffa en uppfattning om vad jag borde skaffa mig för erfarenhet mm blir lite kaos i snigeljärnan när jag ska försöka överblicka något som detta så skulle nog igentligen behöva hjälp med all planering inte bara då det gäller träning men de va ju en annan sak :) Så tack för hjälpen :)

Baserat på det du skriver så är väl inte en "PT" på nätet, där all kommunikation sker i text det bästa kanske?

Lycka till med träningen och framför allt dina större mål!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
camoscio Jakten på en personlig tränare Träning och hälsa 0
lactlab Söker en utbildad tränare Träning och hälsa 0
bjornlilja Värk baksida lår när jag sitter (tips på duktig person?) Träning och hälsa 13
tango Vad tänka på vid köp av simglasögon? Träning och hälsa 3
olaab Tips på bra enkel tränings klocka till frun i huset :-) Träning och hälsa 30
Cbooo Knöl på tån efter träning Träning och hälsa 2
Xfinger Vad heter dessa övningar på engelska?? Träning och hälsa 1
tango Kvalitet och precision: Garmins pulsmätning på handleden? Träning och hälsa 9
salvion Hälsporre under fotsulan fram på foten? Träning och hälsa 7
arjemma Mäta kalorier på ett ungefär Träning och hälsa 21
fiint träna på vintern. Träning och hälsa 15
vojma Träna för 12-milatur på sex månader Träning och hälsa 18
Vildstjärna Tips på pulsband som inte glider ner Träning och hälsa 13
super mario Hur lär man sig lyssna på kroppen? Träning och hälsa 7
zzeezz Intervall på motioncykel? Träning och hälsa 4
jossanw83 Gratis prova på träning Multisport STHLM Träning och hälsa 0
xyz123 Träningsprogram på iPhone Träning och hälsa 2
Newlin Vad lyssnar du/ni på vid träning... Träning och hälsa 17
såg finns det trevliga sett att träna på. Träning och hälsa 4
plaskdaja Träning på hög höjd Träning och hälsa 5
srpp "Husmorstips" om imma på simglasögon? Träning och hälsa 21
johan_e Tips på hemsida! Träning och hälsa 0
Teddymannen Att träna på rätt sätt, och att komma igång?? Träning och hälsa 6
Erik_Strid Tips på tränings schema? Träning och hälsa 3
Flipper Förhårdnader på stortåns insida, barn Träning och hälsa 0
museo12 Tips på roddmaskin!? Träning och hälsa 12
RN Haparanda - Ystad på enhjuling på 23 dagar Träning och hälsa 1
mellgren Dags att testa på multisport! Träning och hälsa 0
ekis Knäträning på balansplatta Träning och hälsa 10
DaCiss Vad skall pulsen ligga på för bäst fettförbränning? Träning och hälsa 26
arbetslos500 Vill ha tipps på hur man ökar sin uthållighet, löpning Träning och hälsa 13
PerHenrik Tips på proteindrink Träning och hälsa 4
Albertsson Träna på morgonen ? Träning och hälsa 9
GustavOh Ont på insidan av knät Träning och hälsa 10
madir Kärlek på träningen? Träning och hälsa 12
pagren Träna på baksmällan? Träning och hälsa 40
A.S. ECCO ger sig in på löpmarknaden! Träning och hälsa 0
Roffis Vandringens effekt på löpträningen Träning och hälsa 0
d.a.n.i.e.l Springa på Långholmen & Reimersholme Träning och hälsa 6
grodanbolle Ont på framsidan av vaden vid löpträning. Träning och hälsa 19
abel Tips på träninsslinga i Stockholm Träning och hälsa 9
plp Ont i ben i på ovansidan av foten vid löpning. Hjälp Träning och hälsa 3
Nissan Lägga på mig mer kilo-Hur göra?? Träning och hälsa 25
bigfoot Löpning på vintern Träning och hälsa 24
peppe_malmqvist Höjden på Hammarbybacken? Träning och hälsa 3
bash Klassiker på G Träning och hälsa 8
JET Tips på träning inför skidsäsongen Träning och hälsa 12
Hibernate Tips på böcker kring triatlon sökes! Träning och hälsa 2
8185 Måste smärtan sitta på utsidan knät? Träning och hälsa 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.