Spänn magen!?

Jag har börjat hos en ny PT. Han har gett mig en hel del värdefullt; t ex bad jag honom kolla min löpteknik i hastigheter från 10 till 14 km/h och ge synpunkter. Jag fick bekräftat mina styrkor och svagheter.

Han ska också hjälpa mig med armar, axlar och rygg. Bl a är min högra axel mycket svag efter en olycka i höstas - axeln ur led (rekommenderas INTE!) och fraktur i tuberculum majus.
Rörligheten är också nedsatt.

Av bara farten har han bidragit en del när det gäller buken (min ena styrka)
och benen (min andra) - han har t o m fått mig att pröva på plankan och experimentera lite med den.

Vidare har han föreslagit en vässning av min gamla övning att resa mig på ett ben från sittande (40, 35, 30 cm över golvet). På 40 (och kanske 45) ska jag sträva efter att bara snudda med rumpan vid psoaskudden och resa mig igen. Det är en utmaning på 40, eftersom jag har balansproblem,
och, vad jag kan se, omöjligt på 35 (30 cm + tjock bok).

I samband med olika övningar har han uppmanat mig att "spänna magen". Jag måste vara dum, ty jag begriper inte vad jag ska göra. Jag kan inte föreställa mig detta , lika lite som att vifta med öronen. Kanske det finns en rörelse eller åtbörd som automatiskt har den effekten. Tips, någon???

Jag ska förvisso träffa honom igen om två veckor, men det vore bra med klarhet innan dess,
så jag får mer gjort.

(Det är många övnignar han öst över mig (så är det alltid) och en del är så krångliga att jag inte kunde komma ihåg dem efteråt, Turkish Get-up och Rodd, så vi har en del att göra.)
 
Hej Peter!

Jag drabbades för ungefär ett år sedan av ett diskbråck och började efter ett tag gå hos sjukgymnast. Där fick jag tips om vad jag skulle passa mig för etc och även övningar för att träna upp mina core muskler (mage och rygg). I stort sätt alla övningar skulle jag "spänna magen".
Till en början förstod jag inte helt vad hon menade och började spänna magen "utåt", som jag kallar det, alltså enbart spänna magmusklerna allt vad jag hade.
Efter ett par övningar och lite skäll från sjukgymnasten insåg jag att det var helt fel sätt att spänna magen på. Istället för att spänna musklerna skulle jag bara "dra in magen" och spänna.
Detta ska alltså vara det korrekta sättet att "spänna magen" vid träning, tunga lyft etc.
Jag kände mig dum, rent ut korkad då jag i hela mitt liv lyft med magen "utåt"-spänd, Vilket tydligen är helt inkorrekt :)

Hoppas du förstår vad jag menar!

Mvh
Victor
 
Ja, det gör jag, och nästan vilket uttryck som helst vore bättre, t ex dra in magen. Men formueringen är standard i mängder av dokument

En beskrivning är också som att avbryta sig när man pinkar.
 
Sk Pilates-träning som är hyfsat trendig nuförtiden använder också "spänd mage" genomgående i de flesta övningarna.
Där brukar beskrivningen vara att man ska tänka sig att man "drar in naveln mot ryggraden". Vilket väl i sig gör att man tänker på hållningen och stabiliteten lite extra.
 
Ett sätt att spänna magmusklerna medvetet är om du andas ut helt, så känner du hur magen arbetar. Denna övning kan göra att det är enklare för dig att isolera och få kontroll över magmusklerna.

Mvh /Joel
 
Ja, det gör jag, och nästan vilket uttryck som helst vore bättre, t ex dra in magen. Men formueringen är standard i mängder av dokument

En beskrivning är också som att avbryta sig när man pinkar.

:) precis, man stabiliserar magmusklerna men det ska fortfarande gå att andas avslappnat.

//J
 
tack för all input; blotta detta faktum gör nog att jag är uppmärksammare på den saken i fortsättningen. Och f ö klarar jag numera 35 cm, med armarna hängande framför mig.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.