Magrutor

När det gäller kost kan jag rekommendera LCHF dieten som är bra för oss som tränar mycket samt att den är hälsosam och man kan äta sig mätt hela tiden och kroppen ställer därför inte in sig på svält(minska ämnesomsättning), samtidigt som riskerna för sjukdomar minskar så som cancer och diabetes, följer denna diet själv året runt i stora drag.
.

Intressant! Kan du länka till artiklarna som visar detta?
 
2g protein per kilo låter mycket?

Som sagt detta är genetiskt, träna dina magmuskler mer så de växer. Att gå ner till 62kg och vara 1.88 är inte sunt men nu kanske inte du gjorde det med flit. Att bränna mycket fett utan att gå ner i vikt är i stort sett omöjligt. Att bränna fett betyder ju helt enkelt att du ligger på ett underskott. då kommer även en del av din muskelmassa att minska. Försök att få i dig mycket protein. ca 2g per kroppsvikt. Detta försvårar för kroppen att bränna muskler före fett. Stirra dig inte blind på magrutor det är bara okulärt. Se till att din kropp är frisk istället.

Jag har också problem med att gå upp vikt. Att bara äta fungerar inte för mig jag måste styrketräna 3-4 ggr i veckan. Då kommer kg. tycker din proteinfördelning där är bra sen är det ju bara att köra en proteindrink efter aktivitet (ca 30g) så är du i mål (dessa 2g per kroppskg. är altså till för aktiva). Att äta 7000kcal och inte gå upp i vikt så är något fel antingen så skiter du ut allt eller så har du något annat som stjäl din näring. Så mycket kcal ska du inte behöva om du inte är t.ex elitlöpare eller dylikt.
mvh

Vart har du fått dedär 2g protein per kilo kroppsvikt från?
Enligt livsmedelsverket så finns det indikationer på att ELITIDROTTARE kan behöva 1,4-1,8g per kilo. Är det inte lite att ta i och rekommendera 2g protein/kg då?

Här kan man läsa mer från livsmedelsverket.
http://www.slv.se/sv/Fragor--svar/F...hover-idrottande-ungdomar-extra-protein-----/
 
Vart har du fått dedär 2g protein per kilo kroppsvikt från?
Enligt livsmedelsverket så finns det indikationer på att ELITIDROTTARE kan behöva 1,4-1,8g per kilo. Är det inte lite att ta i och rekommendera 2g protein/kg då?

Här kan man läsa mer från livsmedelsverket.
http://www.slv.se/sv/Fragor--svar/F...hover-idrottande-ungdomar-extra-protein-----/

Som sagt en exakt siffra som passar alla finns inte. Själv så vill jag få ut så mycket som möjligt av min träning och har då konsulterat och läst på flera vetenskapliga artiklar, och även forum fast man får ju vara källkritisk. Jag utgår ifrån att om man vill ha magrutor så tränar man hårt. Och då behövs mycket protein det förklaras t.ex här http://traningslara.se/idrottarens-proteinbehov/ . Jag själv ligger nog något högre en 2g per kroppsvikt, men det är också för att det inte gör någonting om proteinet omvandlas till energi, för min del. Kan tillägga hur jag tränar:
3-4ggr i veckan styrketräning på gym ca 1h per gång.
Löpning vid tillfälle
Rask promenad med hund ca 2h om dagen
+ en massa aktiva intressen så som vandring i skogen m.m

Mvh
 
Kroppen är en fenomenal maskin och det som den inte kan nyttja åker ut. Behoven av C-vitaminer och protein brukar överskridas med råge, i andra änden vållar detta problem i reningsverken förutom väldigt dyra nr 1+2.
Lagom är klokt och ekonomiskt nu när nästan alla oroar sig för planeten och dess framtid.
 
Värt att notera är väl kanske ocksa att muskulär anabolism (och högt proteinintag, för den delen) inte är nagot som är direkt hälsosamt.
 
Kroppen är en fenomenal maskin och det som den inte kan nyttja åker ut. Behoven av C-vitaminer och protein brukar överskridas med råge, i andra änden vållar detta problem i reningsverken förutom väldigt dyra nr 1+2.
Lagom är klokt och ekonomiskt nu när nästan alla oroar sig för planeten och dess framtid.

Det krävs väldigt, väldigt stora mängder protein för att vålla skada, och man urinerar inte ut "överskottsprotein" om inte något står väldigt illa till i kroppen.

Värt att notera är väl kanske ocksa att muskulär anabolism (och högt proteinintag, för den delen) inte är nagot som är direkt hälsosamt.

Nu förstår jag inte vad du menar riktigt. Skulle muskulär anabolism vara ohälsosamt? Syftar du på muskelproteinsyntes? Det är ju en förutsättning för att man ska överleva.
 
Nu förstår jag inte vad du menar riktigt. Skulle muskulär anabolism vara ohälsosamt? Syftar du på muskelproteinsyntes? Det är ju en förutsättning för att man ska överleva.
Uttryckte mig klumpigt. Menade förstås att försök att maximera anabolismen är ohälsosamt (för friska individer) i längden.
 
På vilket sätt menar du? Utveckla gärna och länka till studier.

Kroniskt höga doser av protein är inte bra för njurarna, bland annat. Vill man maximera sin muskeltillväxt (eller ha en muskeltillväxt över huvud taget) maste man även ligga pa ett kaloriöverskott, vilket i sig inte är nyttigt.

För äldre som lider av muskulär hypotrofi är det givetvis en annan situation.
 
Det krävs väldigt, väldigt stora mängder protein för att vålla skada, och man urinerar inte ut "överskottsprotein" om inte något står väldigt illa till i kroppen.

Nu vardet ju så att du ser problemet på individnivå medan jag ser det på samhällsninivå samt med en viss omsorg om den enskildes ekonomi, det kroppen inte kan tillgodogöra sig åker ut som nr 1+2 och det blir dyr p-ss och sk-t.
Vid reningsverken vållar det vidare processproblem och mer kostnader.

Att behöva slakta mindre antal fisk, fågel och nöt kräver mindre foder och transporter, så att uppmana till att slösa i förbrukarledet leder till vida större konsekvenser. Men att tänka i vidare banor är kanske nytt för dig, ditt svar tyder ju på det.

go tur
 
Kroniskt höga doser av protein är inte bra för njurarna, bland annat. Vill man maximera sin muskeltillväxt (eller ha en muskeltillväxt över huvud taget) maste man även ligga pa ett kaloriöverskott, vilket i sig inte är nyttigt.

För äldre som lider av muskulär hypotrofi är det givetvis en annan situation.

Enligt det jag har läst så är inte 2g/kg skadligt för njurarna men visst man ska inte konsumera för mycket. Att ligga på ett stort kaloriöverskott hela livet är ju ingen höjdare. Att ligga på ett litet kaloriöverskott är inget problem om man inte är överviktig förstås. Men detta är ju individuellt vad man vill uppnå. En del vill ha muskler andra inte. Men det stämmer som du säger det är istort sett omöjligt att bygga muskler på underskott.
 
Nu vardet ju så att du ser problemet på individnivå medan jag ser det på samhällsninivå samt med en viss omsorg om den enskildes ekonomi, det kroppen inte kan tillgodogöra sig åker ut som nr 1+2 och det blir dyr p-ss och sk-t.
Vid reningsverken vållar det vidare processproblem och mer kostnader.

Att behöva slakta mindre antal fisk, fågel och nöt kräver mindre foder och transporter, så att uppmana till att slösa i förbrukarledet leder till vida större konsekvenser. Men att tänka i vidare banor är kanske nytt för dig, ditt svar tyder ju på det.

go tur

I detta kan jag bara hålla med. Folk äter överlag alldeles för mycket!
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.