Avgaser.

Avgaser2

Lyfter denna tråden då jag sedan ett par månader tillbaka cyklar till jobbet och på allvar börjat fundera på att inhandla någon form av munskydd pga av mängden avgaser i centrala göteborg.

Alternativa cykelvägar och tider har jag redan utforskat och det hjälper till viss del ...

Är det någon som aktivt använder munskydd när ni cyklar? Isf vad för typ och var säljs det ?
 
Njae

Däremot såg jag något program om det där man mätte exponeringen mot avgaser under en cykeltur i rusningstrafik och konstaterade att hälsorisken är liten eftersom den tid man utsätts för höga koncentrationer är mycket kort.
Det var Bristol University vill jag minnas och sålunda var det också mätt i Bristol.
 
Däremot såg jag något program om det där man mätte exponeringen mot avgaser under en cykeltur i rusningstrafik och konstaterade att hälsorisken är liten eftersom den tid man utsätts för höga koncentrationer är mycket kort.

Varför var tiden "mycket kort"? För att det bara är "höga koncentrationer" de få gånger man råkar stå bredvid en lastbil vid ett rödljus? Eller för att deras hypotetiska scenario gick ut på att cykla 10 minuter till kompisen, istället för ta bilen och bli tvungen att köra hem på fyllan?
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.