Äventyrare och doping?

Hejsan

Sitter och tittar på OS och funderar på vad årets skandaler skall bli? En vild gissning är doping och dommare i konståkning och half-pipe. Tanken slog mig då att jag aldrig hört diskussion om äventyrare använder doping.

Vad som är doping är ju inte alltid solklart. Men ändå, det är en intressant tanke tycker jag.

Jag lämnar fältet öppet för kommentarer.
 
Diamox

Hur vanligt är det att man använder Diamox när man bestiger berg som Everest och K2 osv?

Diamox är doping-klassat har jag hört, men inte för sina egenskaper mot höjdsjuka utan för sina egenskaper att dölja andra dopingpreparat.

Men är det inte lite fusk ändå?

När vi gick upp för Kilimanjaro var det väldigt många i de andra grupperna som hade tagit Diamox, och det verkade vara en väldig stor skillnad på hur de upplevde toppförsöket jämfört med de som inte hade tagit något.

[Ändrat av nemd 2002-02-14 kl 22:40]
 
Vad är en äventyrare?

Vid sidan av Diamox mot höjdsjuka borde väl även nyttjandet av syrgas vid bergsbestigning vara 'lite fusk'? Men frågan är då hur man ska definiera en äventyrare? Är det ett proffs som försörjer sig helt och hållet på sitt intresse och får fler sponsorer för att han eller hon maximerar riskmomenten i sitt äventyrande? Eller är det en glad amatör som alltid har drömt om att stå på toppen av ett speciellt berg - trots att detta innebär 'fusk' i form av t. ex Diamox och syrgas? Med förhoppning om att någon reder ut begreppet äventyrare för mig.

...Petra
 
Shit också! Betablockerare... en form av doping!

Misstänker att det konsumeras en del "shit" ute i de franske "gitês", bland di franske och utländska skidåkarna... Helt enkelt med syftet att uppnå effekten av en BETABLOCKERARE.

En form av doping bland äventyrare?

Har själv varit med om en incident när jag under studenttiden i det baguetteätande landet, hos en utav Lyons mer kända friåkande skidhandlare (inga namn), fick hjälp med kontakter i "shit"-branchen när syftet var att få tag på en billig "gitê" i La Grave...

La Grave, est-ce que dur trouver les "gitês" là?
Så fel det kan gå!

;-)

Jmlove
 
Allt som syftar till att hjälpa mig utöver vad min kropp klarar är någon typ av "doping" enligt min mening. Det innebär att Diamox, syrgas, koffeinpiller, flygmaskiner och bärare är "doping". Lättviktsutrustning är det inte, och inte heller kaffe i de mängder du normalt dricker.

Att däremot avstå från Diamox, om du verkligen lider av hälsofarlig höjdsjuka, i syfte att ha bestigit "rent" är bara korkat. Men det är klart att det du i det läget måste acceptera att inte fortsätta mot toppen innan medlets effekter klingat av, om det skall anses helt rent.

Men för många är det naturligtvis viktigare att ha nått toppen, än att det är helt rent. Då tycker jag det är dags att fundera över syftet. Är det för att visa för dig själv och/eller andra vad du klarar, drar det naturligtvis ned prestationen. Är det däremot för att ha upplevt känslan att ha varit på en viss plats, dvs utan prestationskrav, så spelar det ju ingen roll.

Äventyrare; Jag tror det finns en tråd om det någonstans. Men för mig är det att gå utanför de "vanliga" gränserna. Vill man bli sedd som äventyrare i andras ögon, så är det de som ställer kraven. Är det bara i sina egna ögon som gäller, så är det ju vad som för just dig som är utanför dina bekvämlighetsgränser.

Själv tycker jag att det är tveksamt om jag kan kallas äventyrare. Jag ägnar mig ju bara åt lite utmanande saker på fritiden och semestern. Men i Svenssons ögon är jag en solklar äventyrare, så det fick bli min listning här på Utsidan.
 
Vad är äventyrare?

Vad är en äventyrare. JA den frågan lämnade jag lika öppen som den om vad "doping" är.
Men kanske man kan säga såna som utforskar sig själv och sin omgivning.

Kanske det även finns innre (i kropp och själ) äventyr?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
KLAGER 73 åring fast för doping - Rekordgammal? Träning och hälsa 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.