Annorlunda träning för vegetarianer?

Lumpen vs. Vego

Jag gillar personligen inte den nya vego trenden var ungdommar slutar äta animaliskt utan att kontrollera att de får i sig en riktig och balanserad kost..

Till saken! Jag gjorde GU på FJS 90/91 som köttätare. 2-3 år senare beslutade jag mig att idrotta 1år som vegan för att utvärdera skillnaden i att träna på vegankost kontra vanlig kosthållning. Jag gjorde även under den perioden en mkt tuff repövning på FJS. Om man läser på i kosthållning och ser till att man har kosttillskott och proteinersättning med hemmifrån(kan anstränga ekonomin ordentligt hos en värnpliktig) så är det inga problem över huvudtaget att klara sig. Den skillnad jag märkte på träningen var att man förlorar lite "edge" i träningsmomentet, annars fungerade vegankost lika bra.. Men som jag sagt innan så måste man läsa på ordentligt om kosthållning och näringsfysiologi innan man utsätter sig för extrema prestationer på en vegankost.
 
Sojaprotein!

Hejsan,

Jag är själv vegan och gör i skrivande stund civilplikt som räddningsman(brandman) och tränar väldigt mycket styrka och kondition och gjorde det även innan civilplikten.

Utöver den goda, nyttiga och etiskt riktiga maten jag äter dricker jag sojaprotein efter varje styrkepass.
Käkar även Mitt-Val Sport(Man får betydligt mkt mer för pengarna jfm. med Vegetarian)

Budgetvarianten är att dricka sojamjöl blandat med vatten. Proteinhalten är där 39%. En påse om 250 gram kostar 10 kr.

Snäppet bättre är att köpa Naturells sojaprotein.
1 kg för cirka 100 kr.

(klipp från http://www.oresundsshopen.com)
----
Naturell Sojaprotein 1 kg.
Vegetabilisk Sojaprotein 73% protein, ett extra
protein- och näringstillskott för aktiva idrottare,
motionsidkare, kroppsbyggare och för den som
bryr sig om sin vikt. Sojaprotein ger: 73%
vegetabiliskt råprotein (beräknat som vattenfri
vara) med hög koncentration lättupptagbara
essentiella aminosyror, 11% sammansatta
kolhydrater, viktiga naturliga vitaminer och
proteinbundna mineraler. Av de fettsyror som
ingår är 60% linol- och linolensyra vilket ger ett
viktigt tillskott av just de nödvändiga
essentiella fettsyror som födan vanligtvis
innehåller för lite av. Sojaprotein är en ren
naturvara, helt vegetabilisk utan syntetiska
tillsatser. Sojaprotein är helt fri från kolesterol,
jäst, stärkelse och mjölkprodukt
----

På denna kost ökar iaf jag betydligt i styrka och muskelmassa.


Lycka till med träningen!

Mvh Per Wiklund, Umeå
 
Erik: Livsstil och bra utbildningar

Självklart skall du välja din egen livsstil själv! Jag har två nära vänner som är vegetarianer. En av dem har valt att även vara vegetarian när är lite besvärligare, typ sydamerika-semestrar. Den andre äter kött när det blir ordentligt jobbigt (typ Sarek-vandringar), men inte annars.

Väljer du dock tex en jägarutbildning ställer det som sagt krav. Du kommer att utsättas för hård fysisk ansträngning (förresten, mest psykisk) och detta i kombination med för lite mat och vatten (och sömn). Om inte utbildningen blivit snällare sedan Sovjet försvann, är syftet att bevisa för dig att du faktiskt kan fortsätta minst dubbelt så länge till, fastän du just då är helt säker på att du är totalt slut. Du kommer att bli driven tillräckligt hårt för att få fältkoma (hjärnan slutar fungera rationellt, tex genom att du inte tänder en eld fast du inser att du kan frysa ihjäl). Många upplever även hallucinationer.
Att under en sådan press välja bort att äta vissa saker är inte så smart.

Som tack för all denna påfrestning kommer du efter utbildningen att ha växt som människa (och vara äckligt vältränad).

Du sade att du kommer att göra allt för att komma dit du vill. Om du vet var du vill har du mycket större chans att få komma dit! Så ta dig en funderare på vad du vill.
 
LOBO: Jag håller med dig

Visst kan du klara dig utmärkt även på vegankost, MEN då måste du vara jävligt noga med vad du stoppar i dig.

Det jag vill ha fram är att få är så noga med detta när de inte ens kan rita ett rakt streck med en penna, eller somnar när de går och inte vaknar fast de drösar i marken.
 
Yeehah!!

Vilken otrolig respons man har fått!
Många bra tips och tankeställare, jag ska utan tvekan prova en del av dem så snart som möjligt!!!

Apropå FJS-strapatser...
Baskerprovet för FJS:are går väl till ungefär så här:
De ska på 24 timmar gå 7 mil med limiterad mat- och vattentillgång med 23 (?) kilos packning, och de ska lösa olika uppgifter under vägen??

Som en jämförelse kan vi ta en av mina senare "strapatser":
Jag gick tillsammans med en god vän en sträcka på ca. 6,5 mil på 22 timmar, runt 20 kilos packning med bra tillgång till mat och vatten (vi hann även med en del förhållandevis långa raster)...

Inte så pjåkigt i alla fall, va?
Det var i vilket fall en upplevelse. Jag kan komma att lägga upp lite bilder från den gången, hoppas på att få tillbaka bilderna någorlunda bra framkallade.

Så här står det till med min mathållning:
Jag äter rejäla portioner med mat, ofta Quorn (svampprodukt med mycket protein). Jag älskar pasta och ris, potatis äter jag också ofta. Bönor och liknande äter jag mest i skolan, men jag äter alltid ordentligt även där. Dricker mycket mjölk.

Jag ska försöka hitta där "mjölk-vassle", "Mitt Val- Sport" och någon sorts soja-grejs.
Jag återkommer givetvis om jag kommer på något mer om något... Alltså vad som helst...

Än en gång, tack för all respons, fortsätt gärna tipsa!

Steverino; sa:
[/i]
Jag kan också rekommendera att du söker en längre utbildning, dvs som pb-elev eller motsvarande. Mer ansvar, och du lär dig mera.

Jopp, det är precis det jag har tänkt.
Eftersom jag gärna vill bli reservare tycker jag det vore en stor fördel att få en utbildning som befäl.


MVH
/
grästuggarn
 
Hejsan!
Jag har varit vegetarian (men äter nu kött igen) och under den perioden tränade jag som vanligt (dvs allsidigt). Äter man vegetarisk kost måste målet vara att få i sig lika mycket högvärdigt protein som när man äter kött och fisk tycker jag. Det går också med kunskap om hur man ska kombinera maten (det kan du säkert om du varit vegetarian i två år). Man ska inte behöva inskränka sin livsstil pga att man orkar mindre. I så fall äter man fel och ska åtgärda det istället för att ändra på träningen.
 
Orkar mindre?

cec; sa:
Hejsan!
Man ska inte behöva inskränka sin livsstil pga att man orkar mindre. I så fall äter man fel och ska åtgärda det istället för att ändra på träningen.

Anledningen till att jag postade inlägget här var inte att jag orkar mindre. Tvärtom, sedan jag började träna orkar jag givetvis mer, men jag vill gärna ha tips och råd med träningen, gärna också tips på kosttillskott för vegetarianer för att kunna förbättra styrkan och konditionen inför mönstringen och värnplikten.

MVH
erik
 
Ett litet tips är att man bör klara av att göra tio repetitioner av pullups, knäböj och bänkpress, vid knäböj och bänkpress ska man klara av sin egen kroppsvikt. Det ger ett litet mått om hur stark du är i förhållande till din egen vikt.

För lite hårdare tjänster ska du klara av att springa milen under 48 minuter och tre km under 12 minuter.

Det brukar dock inte vara dessa krav som gör att man inte klarar av en tjänst, det ligger snarare på det
mentala planet. (vilja kan förflytta berg...:) )

Må väl

Stefan
 
Re: Sojaprotein!

Luffarn; sa:
...Utöver den goda, nyttiga och etiskt riktiga maten jag äter dricker jag sojaprotein efter varje styrkepass.....

Soja är en av de produkter som det manipuleras mest med när det gäller arvsmassan. Är det etiskt riktigt? Då är det kanske bättre att äta en "riktig" köttprodukt än en växt där de kanske plockat in lite "köttgener" (beroende på vilka egenskaper som söks) och skapat en produkt som producenterna inte har riktig kontroll på. Kan eventuellt ställa till stora problem i framtiden...

Var tvungen att vända lite på "steken"...sällan något är svart eller vitt...:)
 
Re: Re: Sojaprotein!

Jag kan inte riktigt hålla med om att det är oetiskt gentemot växter eftersom de inte har något medvetande. Men visst är det fel att rubba på ex. sojabönors naturliga sammansättning. Däremot är det jävligt dålig stil att genmanipulera växter, och även djur som ska bli till mat. Särskilt eftersom de ytterst sällan framgår på förpackningen när man köper en vara.

Men jag äter då hellre lite manipulerade grödor är manipulerade djurdelar. Nästan allt fabriksproducerat kött är juh manipulerat på så vis att många djur får antibiotika, hormoner och annat shit. Ska man äta "rent" kött ska det nog vara från vilda djur.

Var har du läst att soja ofta manipuleras? Genmanipulering måste juh inte automatiskt vara skadligt och inte heller preppade med gener från djur.


/Per

qz47; sa:
Luffarn; sa:
...Utöver den goda, nyttiga och etiskt riktiga maten jag äter dricker jag sojaprotein efter varje styrkepass.....

Soja är en av de produkter som det manipuleras mest med när det gäller arvsmassan. Är det etiskt riktigt? Då är det kanske bättre att äta en "riktig" köttprodukt än en växt där de kanske plockat in lite "köttgener" (beroende på vilka egenskaper som söks) och skapat en produkt som producenterna inte har riktig kontroll på. Kan eventuellt ställa till stora problem i framtiden...

Var tvungen att vända lite på "steken"...sällan något är svart eller vitt...:)
 
Vi männsikor har genetiskt manipulerat grödor och boskap i 10-tusentals år. Det är bara frågan om vilken typ av verktyg man använder. Tycker man att moderna verktyg är oetiska så bör ju också traktor och plog vara oetiska.
 
Detta ämne håller på att gå ifrån det ursprungliga och för att inte sabotera denna tråden så är detta mitt sista inlägg här och nu om detta:

Jag ifrågasätter allt jag stoppar i mig. Nästan all frukt & grönt jag köper är kravmärk (får ej vara gen.modifierad), kött är producerat i Sverige (har minskat min köttkonsumtion), fisk äter jag knappt på grund av den behandling haven utsätts för.
Det finns mycket argument både för och emot vegetabilisk kosthållning.
Det jag idag tycker är viktigast är HUR maten produceras.

Luffarn>>>VAR jag har läst det kommer jag inte ihåg just nu. I den artikel stod det att majs & soja var de mest manipulerade produkterna. Nordamerika går i spetsen för denna beklagliga utveckling, så grödor som produceras där är jag misstänksam mot. I etiken lägger jag även in värderingar att ev. kan hela ekosystem slås omkull. Det ser jag som något värre än att jag äter en köttbit.
http://www.raddamangfalden.nu/

KLAGER; sa:
Vi männsikor har genetiskt manipulerat grödor och boskap i 10-tusentals år. Det är bara frågan om vilken typ av verktyg man använder. Tycker man att moderna verktyg är oetiska så bör ju också traktor och plog vara oetiska.
Håller inte med. För mig är det mycket stor skillnad på växförädling & genetisk manipulation.
Läs mera här:
http://www.greenpeace.se/9camp/6GMO/GMO_manupilation.htm?lang=16


Må väl!
Klart slut!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
såg Träning för fjällen. Träning och hälsa 31
tango Curlstång - undvika att viktmutter gängar loss under träning? Träning och hälsa 18
Cbooo Knöl på tån efter träning Träning och hälsa 2
MonicaKa Blodtryck, maxpuls, träning? Träning och hälsa 8
Ralph4info Tränar för Alpin klättring +6.000m inom 6mån och loggar träning i Endomondo ? Träning och hälsa 1
Naturliv Träning och friluftsliv med diabetes - hur göra? Träning och hälsa 10
jpma Sjuk efter träning, dålig allmän hälsa. Träning och hälsa 27
niklaz Problem med illamående och huvudvärk efter intensiv träning Träning och hälsa 39
super mario Träning Cho Oyu/eller bara mkt bra form Träning och hälsa 11
hannulan Träning vid korsbandsskada Träning och hälsa 9
Pellepax Pulka träning, dra bildäck? Träning och hälsa 3
tango Stretcha - hur långt efter träning? Träning och hälsa 1
kalalokki Litteratur om träning Träning och hälsa 3
Veterinari Träning för klättring Träning och hälsa 9
kalalokki Bättre träning...... Träning och hälsa 10
MalamuteFrida Träning inför skidåkning? Träning och hälsa 6
jossanw83 Gratis prova på träning Multisport STHLM Träning och hälsa 0
kjpil Är träning en social aktivitet? Träning och hälsa 22
Yakherden Träning för klättrare Träning och hälsa 3
Newlin Vad lyssnar du/ni på vid träning... Träning och hälsa 17
camoscio träning under tur Träning och hälsa 3
ctve8n Träning inför inryck - Lumpen Träning och hälsa 4
Staffan Andersson Vasaloppet... Träning och hälsa 10
plaskdaja Träning på hög höjd Träning och hälsa 5
bullpop Frågor om min träning. Träning och hälsa 2
lurifix Träning och Bastu?? Träning och hälsa 14
camoscio träning efter olycka, tips och erfarenheter Träning och hälsa 19
e_strom83 Hjälp med träning för klassikern Träning och hälsa 4
BENmeister Träning + halsont Träning och hälsa 11
mike79 Träning för topptur ? Träning och hälsa 7
pagren Blodgivare - Träning Träning och hälsa 9
Linus_S Träning För Toppturer Träning och hälsa 3
millimeter Blodprov/träning Träning och hälsa 8
lutzen Får halsont vid träning Träning och hälsa 16
ekis MP3-spelare för träning Träning och hälsa 4
blotrese Ökad puls efter träning Träning och hälsa 2
cyklajämt illamående vid träning Träning och hälsa 16
Sunkan_85 Styrke träning Träning och hälsa 4
kattenihatten Träning efter graviditet Träning och hälsa 5
PerHenrik Läkemedel och träning Träning och hälsa 8
Almquist Träning och halsont? Träning och hälsa 6
evangelist Träning i Stockholm inför Lidingöloppet Träning och hälsa 1
Polymeras Träning inför höghöjdsbestigningar? Träning och hälsa 8
klask Pulsbaserad träning? Träning och hälsa 2
Paddy_boy natt jobb, mat och träning ? Träning och hälsa 3
henkealf Inlines, eller annan alternativ träning? Träning och hälsa 4
johlju diabetes, insulin och hård träning Träning och hälsa 2
stefanhum Alternativ höghöjds-träning? Träning och hälsa 10
Performance Träning inför Mount Blanc Träning och hälsa 2
Staffan Andersson alternativ träning? Träning och hälsa 4

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...