Ditt senaste inköp "bilder"

Det är både och tydligen.
Masurbjörk (Betula pendula var. carelica) är en variant av växtarten vårtbjörk med en genetisk defekt som gör att trädet får vrilar på stammen med masur.
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Masurbjörk

Men jag erkänner. Jag trodde det var virket från hela masurbjörken som kallades masur. Men tydligen är det bara masurbjörkens vril som används - och inte vilken vril som helst alltså..
 
Vril - nu när det nämns så känner jag igen det. På finska heter det pahka men google vill inte översätta det.
Kuksa eller Guksi kommer från samiska och i åtminstone i norra Finland säger man kuksa men även bland engelskspråkiga frilufsare säger man kuksa så därför använder jag det ordet
Kåsa för mig är en plastmugg eller möjligtvis av vanligt trävirke (har årsringar)
Kuksa är av vril (inga årsringar) = kvalitet
 
Blir rörigt att navigera i den här "bildtråden" när det blir en massa diskussioner istället för bilder. Starta upp en Vriltråd istället eller vad ni nu vill kalla den.
 

clindh

Forumvärd
Ber att få påminna om den här forumtrådens inriktning:
”Lägg upp ditt senaste inköp med bilder..”
Så inga diskussioner.
 
Begagnade Peak Performance GoreTex byxor

Ett par gula Peak Performance GoreTex byxor Storlek XXL vilket är rätt mycket för stort för mina 167 cm och 65 kg, så jag ringde en kille (nog > 190 cm) i bekantskapskretsen för att höra om han var spekulant då priset var 50 % på 45 kronor, vilket blev avrundat till 23 kronor (Stadsmissionens loppis).

Nog ”äkta” Peak Performance så vitt jag kunde bedöma. Det finns en GoreTex lapp invändigt, tillverkade i Portugal 1995 och en lapp med Peak Performance serienummer.

Borde nog passa till någon om inte annat den korta stund när man tvättar bilen eller båten. Annars får väl någon lämna tillbaka dom till någon ideell loppis. 23 kronor har nog alla i min bekantskapskrets råd att ”förlora”.

Per
 

Bilagor

  • Peak Performance byxor beskuen P3087291.jpg
    Peak Performance byxor beskuen P3087291.jpg
    125.9 KB · Visningar: 1,501
Ett par gula Peak Performance GoreTex byxor Storlek XXL vilket är rätt mycket för stort för mina 167 cm och 65 kg, så jag ringde en kille (nog > 190 cm) i bekantskapskretsen för att höra om han var spekulant då priset var 50 % på 45 kronor, vilket blev avrundat till 23 kronor (Stadsmissionens loppis).

Nog ”äkta” Peak Performance så vitt jag kunde bedöma. Det finns en GoreTex lapp invändigt, tillverkade i Portugal 1995 och en lapp med Peak Performance serienummer.

Borde nog passa till någon om inte annat den korta stund när man tvättar bilen eller båten. Annars får väl någon lämna tillbaka dom till någon ideell loppis. 23 kronor har nog alla i min bekantskapskrets råd att ”förlora”.

Per

Riktigt bra fynd, på loppisar kan man verkligen fynda😀👍
 
Inte det senaste inköpet, men det senaste alstret som kommer få följa med på nästa tur. Luffarfiskespö med förvaring av krokar, sänken etc i skaftet.
 

Bilagor

  • 16C6087E-2BA5-4AF0-A053-5BE9D888C9EB.jpg
    16C6087E-2BA5-4AF0-A053-5BE9D888C9EB.jpg
    24.2 KB · Visningar: 1,188

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...