Träning Cho Oyu/eller bara mkt bra form

Hej!
Om en månad bestiger jag för första gången Kilimanjaro! Vem vet, jag kanske inte klarar av höjden alls och då får jag väl lägga ner mina drömmar om att bestiga Cho Oyu.

Min fråga gäller, hur mycket behöver man egentligen träna för att bestiga ett 8000-meters berg? Är det någon som vet? Min tanke är ju att jag ska bestiga detta berg om kanske 1-2 år, så det är inte imorgon direkt...

Jag har alltid drömt om att komma i riktigt bra form. Bland vardagsmotionären anses jag vara sportig, men bland sportiga/aktiva är jag nog rätt klen (?).
 
Har du tankt att anvanda syrgas och eller guide/barare eller kora en typ solovariant? Det ar enormt stor skillnad i svarighetsgrad och behov av fysik.
 
Hej, Tack för ditt svar! :)
Hm, ja om man klarar utan syrgas vore det coolt, men det är troligen överkurs. Hade inte tänkt dra helt solo heller.

Har du bestigit Cho Oyu?
 
Steget från Kilimanjaro till Cho Oyu är mycket större än de bara de 2300 höjdmeter som skiljer dem åt. Det är givetvis så att man måste börja någonstans, men ibland verkar folk tro att det finns en konstant korrelation mellan höjd och ansträngning, när det i själva verket handlar om kvanthopp mellan två olika toppar, vilka inte skiljer sig så mycket i höjd.

Hur du väljer att göra det spelar också in. Att göra det kommersiellt med syrgas är ett kvanthopp från att göra det självständigt och utan syrgas.

Givetvis är det bra att man är vältränad, men faktum är att på så höga höjder som Cho Oyu handlar det mer om erfarenhet och genetiska förutsättningar. Har du det första men inte det andra, så kan syrgas vara nödvändigt.

Din tidsplan att göra Kili inom kort för att sedan göra Cho Oyu inom en-två år, känns lite väl tajt. Av vad jag förstår, så bör du bestiga lite fler berg innan du gör +8000. Det tar tid och kostar en hel del. Därmed inte sagt att det är ogörligt, det handlar om hur mycket du kan satsa av tid och pengar för att nå ditt mål. Är du ekonomiskt oberoende, så kan du lätt samla den erfarenhet som krävs ganska snabbt.

Några tankar från en som inte har bestigit Cho Oyu

Mvh /Joel
 
Nej jag har inte bestigit Cho Oyu. Men jag har varit upp till 7500 meter och har i alla fall lite erfarenhet.

Jag tycker att Joel fangar in det bra. Erfarenhet och taktik kommer att bli viktigare an fysiken. Det handlar mycket om att pricka acklimatiseringen och att halla sig frisk nar det bra vadret dyker upp och da givetvis vara pa ratt stalle pa berget.

Ju mer erfarenhet desto storre chans att lyckas och samtidigt ha en fin tid pa berget. Man kan klara det utan speciellt mycket erfarenhet ocksa men jag tycker det ar bra om man undviker att klara toppen och livet genom en stor portion tur. Alltsa man bor veta vad man pysslar med.

Men ater till grundfragan. Hur mycket maste man trana. Nu har ju jag inte varit over 8000 meter men for att klara 7500 meter rent fysiskt sa kravs det nog inte speciellt mycket. Solo och utan syrgas. Jag gor val 7 timmar pa vasaloppet. 11 timmar pa vatternrundan. 2,5 timma pa lidingoloppet om det nu kan vara en liten hint. Valdigt manga svenskar ar battre tranade an sa. Sen spelar val det genetiska in. Tror jag ar ganska normal dar. Har Du problem med hog hojd sa ar 8000 meter valdigt besvarligt.

Rent fysiskt med syrgas och extra allt tror jag inte det kravs nagra stordad. Utan syrgas solo sa visst, fysiken bor vara bra. Speciellt stark bor Du vara pa att ta Dig brant uppfor med tung packning. Men det andra ar som sagt viktigare.

Hur mycket Du maste trana for att uppna en viss fysik ar ju ocksa individuellt. Men ovan tider pa klassikergrenarna tror jag skulle racka for mig pa Cho Oyu om jag specialtranade backe med tung packning infor avresa. Men som sagt. Det ar vad jag tror. Jag har inte gjort det an.

//Magnus H.
 
Hej
Lite sent svar från min sida, men när jag läste era svar förra året så tog jag verkligen till mig det.

Jag hade givetvis inte tänkt ta Cho Oyu som steg 2 efter Kilimanjaro, det är nog ingen skön idé. Behöver lite mer höjderfarenhet än så. =) Eftersom jag inte är miljonär så dröjer det nog några år innan Cho Oyu (kanske 4).

För att bestiga Cho Oyu behöver jag nog öva på att använda stegjärn och isyxa. Och jag tror att jag vill testa Aconcagua eller nåt (för höjden) och kanske även Mont Blanc (för isyxa) innan jag försöker Cho Oyu.

Angående syrgas eller inte på Cho Oyu så vore det ju coolt att klara utan, men för mig är toppen viktigare (och att ha hälsan och livet i behåll).

Men först vill jag komma i bättre form, både mentalt och fysiskt. :)
 
Steget från Kilimanjaro till Cho Oyu är mycket större än de bara de 2300 höjdmeter som skiljer dem åt. Det är givetvis så att man måste börja någonstans, men ibland verkar folk tro att det finns en konstant korrelation mellan höjd och ansträngning, när det i själva verket handlar om kvanthopp mellan två olika toppar, vilka inte skiljer sig så mycket i höjd....

Mvh /Joel


+1
En liten notis om höjderna. K2 är lägre än Everest men har ändå högre dödlighet.
 
Se mitt svar ovan (och under Joels) Mathilda.

Om toppen är viktigast kan du väl se till att bli buren upp eller flugen upp med helikopter. Det finns faktiskt specialhelikoptrar idag. Priset är ju en sak... :)

Varför är toppen viktigast egentligen? Det viktigaste vorde väl att delta, träna mentalt och fysiskt inför uppgiften. Toppen behöver inte ens vara målsättningen. Risken då är ju att det blir en katastrof om du enbart vill nå toppen. Kör en alpin-kurs i kebnekaise-området. I de svenska fjällen kan du få all erfarenhet du behöver från alpin klättring - ej höghöjdsträning.(vilket inte behövs på t ex mont blanc om du väljer gouter rutten). i svenska fjällen får du erfarenhet av kyla, väder och navigering. användning av redskap t ex kilar, isskruvar, yxor osv.. Att träna på utsatta situationer och att veta sina begränsningar är nog det viktigaste.

Ha istället som mål att besöka ett 8000+ berg, når du toppen är det ju bara plus i kanten.
 
Om toppen är viktigast kan du väl se till att bli buren upp eller flugen upp med helikopter. Det finns faktiskt specialhelikoptrar idag. Priset är ju en sak... :)

Varför är toppen viktigast egentligen? Det viktigaste vorde väl att delta, träna mentalt och fysiskt inför uppgiften. Toppen behöver inte ens vara målsättningen. Risken då är ju att det blir en katastrof om du enbart vill nå toppen. Kör en alpin-kurs i kebnekaise-området. I de svenska fjällen kan du få all erfarenhet du behöver från alpin klättring - ej höghöjdsträning.(vilket inte behövs på t ex mont blanc om du väljer gouter rutten). i svenska fjällen får du erfarenhet av kyla, väder och navigering. användning av redskap t ex kilar, isskruvar, yxor osv.. Att träna på utsatta situationer och att veta sina begränsningar är nog det viktigaste.

Ha istället som mål att besöka ett 8000+ berg, når du toppen är det ju bara plus i kanten.

Men gud vad alla drar slutsatser utifrån det jag skrev haha! När jag skrev att toppen var viktigare menade jag att om jag står i valet och kvalet med att riskera mitt liv för att försöka nå toppen utan syrgas, så ser jag inga prestige-förluster att använda mig av syrgas in the death zone. Givetvis är helhetsupplevelsen viktigast. Jag har gjort kalkylerade val att vända när jag varit mycket nära toppen på t ex Aconcagua, men helhetsupplevelsen var ändå det jag har i mitt minne. Och mina fingrar är ej förfrusna.

Sedan att jag har toppen som mål, ja vem har inte det vid en bergsbestigning? Det är väl klart att man siktar mot toppen! ;-) Når jag inte toppen så är det så, då har jag helhetsupplevelsen i mitt hjärta. Naturupplevelser är jättecoola.

Keep it real, hälsar mario!

P.S. Ang specialhelikoptrar så fungerar inte helikoptrar på så hög höjd och man skulle dö efter några minuter på +8000 m höjd om man direkt klev ur en helikopter.
 
Såg en serie som heter Everest - Beyond the limit häromdagen. En tränad och erfaren alpinist berättade om sina förberedelser inför bestigningen, och jag blev väldigt överraskad av vilka enorma vikter han släpade på. Han gick ca 1,6mil varje dag med drygt 70KG vatten i ryggsäcken. Vad säger ni om det? Jag tycker det verkar lite tungt och frågan är om det är den optimala träningen för en sådan bergsbestigning? Tänker främst på skaderisken i att bära så tungt varje dag, så lång sträcka. Jag gör mig inga illusioner om att veta bästa träningssättet för liknande expeditioner, är bara nyfiken vad ni erfarna killar/tjejer säger om en sån här belastning?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
såg Träning för fjällen. Träning och hälsa 31
tango Curlstång - undvika att viktmutter gängar loss under träning? Träning och hälsa 18
Cbooo Knöl på tån efter träning Träning och hälsa 2
MonicaKa Blodtryck, maxpuls, träning? Träning och hälsa 8
Ralph4info Tränar för Alpin klättring +6.000m inom 6mån och loggar träning i Endomondo ? Träning och hälsa 1
Naturliv Träning och friluftsliv med diabetes - hur göra? Träning och hälsa 10
jpma Sjuk efter träning, dålig allmän hälsa. Träning och hälsa 27
niklaz Problem med illamående och huvudvärk efter intensiv träning Träning och hälsa 39
hannulan Träning vid korsbandsskada Träning och hälsa 9
Pellepax Pulka träning, dra bildäck? Träning och hälsa 3
tango Stretcha - hur långt efter träning? Träning och hälsa 1
kalalokki Litteratur om träning Träning och hälsa 3
Veterinari Träning för klättring Träning och hälsa 9
kalalokki Bättre träning...... Träning och hälsa 10
MalamuteFrida Träning inför skidåkning? Träning och hälsa 6
jossanw83 Gratis prova på träning Multisport STHLM Träning och hälsa 0
kjpil Är träning en social aktivitet? Träning och hälsa 22
Yakherden Träning för klättrare Träning och hälsa 3
Newlin Vad lyssnar du/ni på vid träning... Träning och hälsa 17
camoscio träning under tur Träning och hälsa 3
ctve8n Träning inför inryck - Lumpen Träning och hälsa 4
Staffan Andersson Vasaloppet... Träning och hälsa 10
plaskdaja Träning på hög höjd Träning och hälsa 5
bullpop Frågor om min träning. Träning och hälsa 2
lurifix Träning och Bastu?? Träning och hälsa 14
camoscio träning efter olycka, tips och erfarenheter Träning och hälsa 19
e_strom83 Hjälp med träning för klassikern Träning och hälsa 4
BENmeister Träning + halsont Träning och hälsa 11
mike79 Träning för topptur ? Träning och hälsa 7
pagren Blodgivare - Träning Träning och hälsa 9
Linus_S Träning För Toppturer Träning och hälsa 3
millimeter Blodprov/träning Träning och hälsa 8
lutzen Får halsont vid träning Träning och hälsa 16
ekis MP3-spelare för träning Träning och hälsa 4
blotrese Ökad puls efter träning Träning och hälsa 2
cyklajämt illamående vid träning Träning och hälsa 16
Sunkan_85 Styrke träning Träning och hälsa 4
kattenihatten Träning efter graviditet Träning och hälsa 5
PerHenrik Läkemedel och träning Träning och hälsa 8
Almquist Träning och halsont? Träning och hälsa 6
evangelist Träning i Stockholm inför Lidingöloppet Träning och hälsa 1
Polymeras Träning inför höghöjdsbestigningar? Träning och hälsa 8
klask Pulsbaserad träning? Träning och hälsa 2
Paddy_boy natt jobb, mat och träning ? Träning och hälsa 3
henkealf Inlines, eller annan alternativ träning? Träning och hälsa 4
johlju diabetes, insulin och hård träning Träning och hälsa 2
stefanhum Alternativ höghöjds-träning? Träning och hälsa 10
Performance Träning inför Mount Blanc Träning och hälsa 2
Staffan Andersson alternativ träning? Träning och hälsa 4
Gaion Träning inför Vasaloppet Träning och hälsa 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.