Tränar jag rätt?

Hejsan!

Jag har för ungefär 3 månader sedan jag börjat träna, nu under den långa härliga vintern så var jag ute på sjöarna och skejtade minst 8km per dag och varanan dag vart det 15 km. Jag kör även 3 ggr i veckan med kettlebell 14kg tung som jag börjar märka är lite lätt för mig, men de kostar så jag får fortsätta använda tills jag har råd att köpa annan. Nu när snön är borta så kör jag inlines 10 km per dag och 14 km lite då och då. Det jag vill uppnå med träningen är väl att minska i vikt få definition på kroppen och må bra i allmänhet. Men jag vill höra från er om jag borde variera min träning med andra saker, jag vill inte bli jätte biffig och jag tycker det är tråkigt att vara på gym. Dock börjar jag fundera på att bita ihop och faktiskt gå till gymmet en gång i veckan och köra deadlifts, squats och bänk. Jag vill hoppas få stark core muskulatur, som även målet av inlines skidor och kettlebells är.

Så nå, är min träning bra eller dålig?

MVH

Simon
 
Låter som härlig träning :) Visst hade säkert lite basövningar på gymmet hjälp dig på traven en hel del.
Jag skulle nog också vilja säga att kosten är minst lika viktig, om inte viktigare för att skapa en hård kropp.
Måltidsrytmen är helt grundläggande i ett sunt kosthåll men samtidigt det som flest slarvar med enligt min erfarenhet. Tränar man också 3 ggr i veckan eller oftare så gäller det att tajma in måltider så att det passar träningen och samtidigt ger en optimerad återhämtning för maximal prestation. Tränar man ofta kan också faktiskt Gainer pulver och liknande vara användbart. Självklart funkar det med riktig mat men du har ett litet fönster i tiden efter avslutad träning (ca 30 min) där det är extra gynnsamt energiupptag i muskelcellerna, och många tycker då det är enklare att hälla i sig en gainer.
Det sunda ska dominera och energibalans råda, då får du en hård kropp efter ett par månader...ha tålamod. Det har säkert redan börjat hända saker med din kropp men att få till de förändringar som du vill ha så kan det säkert ta ett helt år om man samtidigt ska lära sig och finna ut processen...
 
Har du kul när du tränar? Det är enligt min åsikt viktigare än att du tränar helt optimalt. Träning ska ju inte vara självplågeri och du behöver få ett långsiktigt tänk: Din träning ska fungera året runt resten av livet ungefär. Du ska inte tro att du kan träna dig till en friskare kropp och sen behålla den om du slutar träna. Det ska alltså vara själva träningen som är målet, inte den kropp du vill uppnå.

Jag är ingen expert, men man får ju skilja lite på olika former av träning. För styrketräning så bör man ju låta musklerna vila mellan passen. Många kör t.ex. överkropp en dag och underkropp en annan för att kunna träna 4-5 gånger i veckan. För mig känns det helt puckat, om man nu ändå tränar kan man väl då istället köra hela kroppen 2-3 gånger i veckan? Varje träningstillfälle ger ju en massa "overhead" i form av ombyte, dusch, ev. resa till gymmet om man inte tränar hemma etc.

(Nu kommer säkert en massa folk att säga att träningen blir effektivare om man delar upp det i flera pass, men för mig är det som sagt var tidsåtgången det handlar om. Mitt mål är ju regelbundenhet, med jobb, familj och andra fritidsintressen finns helt enkelt inte tiden att träna 4-5 gånger i veckan. Tycker man det är kul att bo på gymmet får man väl köra så om man vill, men det passar absolut inte mig.)

Men sen om du vill gå ner i vikt så ska du ju även ha in en massa kalorförbrännande aktiviteter. Där tycker jag det är viktigare att få regelbundenhet. En halvtimmes rask promenad om dagen blir ju faktiskt 3,5 timme i veckan. Jag får in 40 minuters promenad varje vardag på väg till/från jobbet genom att skippa lite bussåkande.
 
Ja de former av träning som jag väljer tycker jag är enormt roliga. Annars skulle jag inte vara ute så mycket som jag är. Ja det är inget som jag inte skulle vilja göra resten av livet, skidor har jag kört mycket i mitt liv och gör det så ofta som jag får tillfälle och samma med inlines. Kettlebell är en någorlunda ny grej för mig men bara jag skaffar större vikter så kommer jag också att fortsätta med.

Tack för tipsen med kosthållning, jag har börjat laga min egen mat då jag har ett nyvunnet matlagnings intresse, innan vart det mest lat mat, det vill säga färdigrätter eller halv fabrikat vilket inte är en komplimang för någon.

Jag var just ute på inlines och hade gps igång under tiden och ahha jag måste hitta en längre sträcka, en mil går på en halv timme och jag skulle nog vilja ha 2 mil i sådana fall så att jag är ute en timme iallafall. Vad tror ni om Inlines med stavar som konditions/fettförbränings träning?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
stea Hur tränar jag ryggen Träning och hälsa 26
Ralph4info Tränar för Alpin klättring +6.000m inom 6mån och loggar träning i Endomondo ? Träning och hälsa 1
vid Trött i huvudet trots att det är kroppen som tränar, näringslära? Träning och hälsa 8
Hobbes73 CrossFIT någon som tränar det? Träning och hälsa 0
brigas Varför tränar du? Träning och hälsa 19
Erik_Strid Vilka muskler tränar de här? Träning och hälsa 5
kalkylia Hur tränar man vid 12timmars nattjobb? Träning och hälsa 2
bjornlilja Värk baksida lår när jag sitter (tips på duktig person?) Träning och hälsa 13
Golfvandrare Onda ryggmuskler när jag bär.. Träning och hälsa 14
Polarnatt Får jag äta chips? ;) Träning och hälsa 15
Polarnatt Varför är jag så stel? Träning och hälsa 2
Glännman Starkare underarmar och händer med fjädrar, gör jag rätt ? Träning och hälsa 5
vonheden Strålar i ryggen när jag springer Träning och hälsa 2
Onedge 5v - hur ska jag träna? Träning och hälsa 18
Jonas P Hur övertalar jag kroppen att träna mer? Träning och hälsa 14
adventure_transport Jag har konstig löpstil... Träning och hälsa 7
Adventure-Cilla Hjälp jag är övertränad!!!... Träning och hälsa 4
fastik Hur mycket ska jag träna?? Träning och hälsa 5
Roypeter ont/trött i ryggen när jag springer! Träning och hälsa 4
Kris Hur får jag upp farten? Träning och hälsa 11
robbieboy har jag svaga leder? Träning och hälsa 7
johan1234 ont i nacken/axlar när jag bär ryggsäck? Träning och hälsa 1
Bahman har jag löparknä? Träning och hälsa 10
Teddymannen Att träna på rätt sätt, och att komma igång?? Träning och hälsa 6
susieQ Rätt mängd träning? Träning och hälsa 1
Northstar Äta rätt Träning och hälsa 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.