Benmuskler (kroppsvikt)

Knäböj tycker jag annars är en bra övning, och om man vill öva uthållighet kan man göra utan vikt. Jag gör 200 stycken utan uppehåll och det tar cirka 6 minuter.

Ett bra trick för dynamiska övningar typ knäböj kan även vara Tabataintervaller.
20 sekunders aktivitet, 10 sekunders vila, 8 repetitioner. Som varje normalbegåvad förstår, 4 minuter totalt. Väl investerad tid!
Om närhet till dator, surfplatta, smartphone eller musikspelare, finns det gott om hjälpmedel för att hjälpa till med intervallen, så kan man slippa titta på siffrorna på en klocka utan istället koncentera sig på att ösa på. Sök på internet, och du skall finna!
 
Vid senaste PT-timmen tog jag bl a upp frågan om alternativövningar till den som inledde tråden. PT:n har svar på allting! För benen ihop, inta läget och lyft den ena foten - helst ska man förmodligen sträcka benet rakt ut. Det tog en liten stund att finna balansen,
och komma över känslan att glida ned mot golvet,
sen har jag prövat med benen växelvis, till en början 5 gånger på vardera, och kanske 20-25 sekunder. Det känns bara som början.


Han gick även igenom utfall, något som jag lagt åt sidan tidigare, t ex hur vet man när knäet är rakt över foten osv.? Han förklarade bra hur man ska tänka, men den övningen är ju inte tiondelen så rolig.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Avslutat medlemskap benmuskler Träning och hälsa 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.