Hur lär man sig lyssna på kroppen?

Hej,
Startade just en tråd angående träning för riktigt bra form.

Jag har ett till problem, som jag nog skulle säga är ett annat ämne: Hur lär man sig lyssna på kroppen?

Jag backtränade i förrgår (Hammarbybacken i Sthlm) och kände att jag skulle orkat mycket mer än den träning jag utförde (men av andra skäl så drog jag därifrån tidigare). Jag hade helt enkelt energi kvar i kroppen. Mina muskler och min kondition orkar ofta mer än mina senor/leder. Mycket frustrerande! T ex nu har jag väldigt ont i hälen, typ som hälsporre, pga backträningen.

Klart jag kan skynda långsamt, men det är det jag har så svårt att känna, just för jag orkar mer rent "muskulärt". Men jag vill inte dra på mig skador, så jag undrar igen om det finns något knep?
 
Jag har genom åren gymtränat periodvis, och alltid byggt upp muskelstyrka betydligt mycket fortare än senor, muskelfästen och leder har hunnit anpassa sig, vilket alltid har slutat med skador. För drygt två år sen drog jag igång en mer seriös satsning och körde väldigt många repetitioner första halvåret, tills senor mm var ikapp, sen började jag successivt sänka antalet repetitioner mot 12-20 beroende på typ av övning. Hittills har jag klarat mig från några större missöden, iaf i gymmet. Men det krävdes väldigt mycket disciplin i början, jag ville ju ta i mer å mer hela tiden, så jag fick göra det aktiva valet hela tiden att inte belasta mer än jag gjorde.

Samma sak med cyklingen, jag tvingade mig själv att ta det lugnare än kroppen egentligen klarade för att undvika skador i början.

Tyvärr har jag en bit kvar till att ha helt perfekt träning, jag har väldigt svårt att ta viloveckor och låta kroppen komma ikapp :(
 
Jag är nog ett typexempel på en person som tränat upp mig muskulärt för snabbt, medan senor och leder inte riktigt har hunnit med. Jag har haft ett par riktigt efterhängsna muskelinflammationer, vilka äntligen börjat ge med sig, men vi pratar om år av känningar.

Ett generellt tips är att träna mycket excentriskt och isometriskt. Att långsamt hålla emot en belastning har visat sig vara en mirakelkur för många av mina skador. Genom att träna excentriskt blir man bättre tränad samt att man förebygger vissa skador.

Hälproblem har jag också haft, men jag kör omvända tåhävningar, dvs. ställer mig på trappsteg och går upp på tå (med båda fötterna, men belastar sedan bara ena foten), och håller sedan emot när jag sakta går ned i lägsta läget (blir lite av stretch). Om du kör detta disciplinerat varje dag, så är jag övertygad om att du kommer att bli bättre.

Mvh /Joel
 
Jag är ny på forumet och blir så glad för alla svar jag får. Långa och engagerade dessutom! Tack! :)

Ja, det handlar verkligen om att långsamt (och som du Hoztic säger; disciplinerat, vilket är SVÅRT) bygga upp kroppen som ni båda säger. Typ träna medvetet snarare än målmedvetet, men det är svårt för mig. Jag tränar så gärna efter ett mål och ger allt för att nå det.

Polarnatt: Ska kolla upp excentrisk och isomerisk träning, låter intressant! Är inte så insatt.
 
De där övningarna som ger mycket ger oftast problem om man inte är uppvärmd och uppmjukad.
I min ungdom hade jag en träningskompis på cykel som bodde två mil från vår startplats. Gissa vem som hade mest spinn i benen och flås i bälgen?
Börja med att gå raskt, innan du tar i. När du kan gå 2 milen i högt gott tempo och bara fylla på med vatten samt återhämtar dig med 20 minuters mat och vila är det dax att börja ta i, snällast mot kroppen är att ta i bassängen. Börja alltid med uppvärmning och avsluta alltid med nervarvning och stretching. Backträning måste man vara i form för att tåla.
Träning är att ställa om kroppen, det tar tid för skrovet att anpassa sig till vad hjärnan vill blixtsnabbt.
 
Ja, det handlar verkligen om att långsamt (och som du Hoztic säger; disciplinerat, vilket är SVÅRT) bygga upp kroppen som ni båda säger. Typ träna medvetet snarare än målmedvetet, men det är svårt för mig. Jag tränar så gärna efter ett mål och ger allt för att nå det.
Börja skriva träningsdagbok, det ger dig en grym hjälp att träna på rätt sätt, i lagom dos och hålla koll på framstegen.
 
Enklaste att läsa av kroppen gör man genom blodprov, blodtryck och vilopuls.... de två sistnämnda är lättast att jobba med själv, men finns även maskiner så man kan ta blodprov själv.

T.ex. så kan hög vilopuls tyda på överträning, ökat innehål av vita blodkroppar kan betyda att kroppen jobbar med en inflammation och blodtrycket kan visa stress.

Sedan kan man se andra signalement , typ depression som jag själv har drabbats av många gånger, detta kommer oftast efter större prestationer/tävlingar vilket är helt normalt. om det kommer i vardagen så kan de bero på överträning etc eller dålig kosthållning.

Sedan har vi det där jobbiga med skador, oftast kommer de bara av sig själva, och som tidigare har nämnt så bör man öka successivt, ett riktvärde är max 10% av kapaciteten i veckan. alltså t.ex. springer du 10 km 3 gånger i veckan och helt plötsligt får för dig att börja köra 20 + intervallet så blir det lätt att man drar på sig skador. att tänka på speciellt vid styrketräning är att musklerna utvecklas fortare än senor och ligamentet, den större kraftökningen i början av t.ex. styrketräning berror för övrigt på att kroppen lär sig muskelminnet, så ingen direkt funktionell styrkeutveckling alltså...

ang muskelinflammationer så måste man verkligen känna efter, har man träningsverk en dag så ska man ta det lugnt och hålla återhämtningsnivå på träningen dagen efter eller samma dag. tills värken är borta. annars finns risk att det utvecklas till en inflammation och då måste man vila ca >2 veckor beroende på omfattning. oftast beror inflammationen på att muskeln är för kort och därför snedbelastad eller överansträngs, åtgärd = Stretcha och yoga!

och glöm inte, du utvecklas inte under träningen, utan det är under vilan då kropen återhämtar sig + skapar överkompensation som man blir bättre, detta kan ta allt ifrån 6h upp till 72h för full återhämtning. alltså efter ett lättare pass typ löpning pulzon 2 kan man träna igen efter 6 timmar, medans man efter ett hårt isolerat styrketräningspass inriktat mot enskild muskelgrupp kan behöva upp till 72 timmars återhämtning....

Detta var lite kort om allting, men finns mycket böcker om ämnet att läsa, men största tipset är att gå mycket på pulsen då detta fungerar som en bils ”varvmätare” fast för kroppen... :)
 
Tack igen alla för era långa och engagerade svar.

Jag tror mycket på det dät med dagbok, det ger nog en grym hjälp.

tack även crean för input och olika infallsvinklar.

jag har verkligen lyssnat noga på kroppen på senaste och verkligen lärt mig om den, har blivit rikare på många insikter etc. tror jag har utvecklat en helt annan ödmjukhet nu.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Livetiskuggan Varför fryser man? Träning och hälsa 31
veni Någon som har tips hur man blir av med piriformis besvär? Träning och hälsa 10
anoonym '' man boobs '' Träning och hälsa 7
flanell vad kan man utläsa i procent av maxpuls Träning och hälsa 31
ohne Löparknä och hur man blir av med det Träning och hälsa 12
Bettega Exportera Suunto X6Hr-data till Excel-hur gör man? Träning och hälsa 2
bigfoot Hur blir man starkare i uppförsbackar? Träning och hälsa 17
Mezzner Hur blir man av med bursiter? Träning och hälsa 18
arbetslos500 Vill ha tipps på hur man ökar sin uthållighet, löpning Träning och hälsa 13
kalkylia Hur tränar man vid 12timmars nattjobb? Träning och hälsa 2
montanaemma Hur förbereder man sig för Himalaya? Träning och hälsa 8
Mac_boulder Hur ska man träna Träning och hälsa 1
bash Vad kan man ha i ryggsäcken som tyngd? Träning och hälsa 21
tbt Pulszoner - Vad ska man rätta sig efter Träning och hälsa 3
anncarin Vad ska man väga? Träning och hälsa 27
bigfoot Man tackar Träning och hälsa 1
Kalle E Varför springa när man kan gå? Träning och hälsa 13
RN 65+ som uppfattar sig som 28+ Träning och hälsa 8
joakimmen Hjälp! Det börjar närma sig... Träning och hälsa 1
A.S. ECCO ger sig in på löpmarknaden! Träning och hälsa 0
JET Bästa sättet att ta med sig vätska Träning och hälsa 20

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.