Komma tillbaka efter benfraktur / gipsad

Tänkte krångla till det lite. Det första steget är att frakturen ska vara helt läkt när gipset tas bort annars så kommer du inte att få belasta fullt. Du kommer troligtvis fortsätta med kryckor en tid. Sen måste svullnaden ned och du måste få upp full rörlighet i foten. Därefter börjar styrketräningen. Jag skulle avråda dig ifrån telemark v. 6 och jag tror tyvärr inte att det är möjligt. Sikta in dig på en vårvintertur på turskidor och se det som en bonus om det blir av. Frakturen måste varigt riktigt ful med tanke på den odentliga gipsningen.

Lycka till !
Magnus
Leg. Sjukgymnast

Nu har jag definitvit lagt telemarkstankarna (och turåkningen) på hyllan. :(

Efter av-gipsningen fick jag en "aircast"-stövel som jag ska ha i 6 veckor då jag förflyttar mig. Ortopeden sa dock att jag får belasta benet fullt så länge jag har har denna på mig. Kommer alttså inte kunna komma igång med vare sig skidåkning eller riktig träning(?) förrän aircasten är av och konturererna av brottet ej längre syns på röntgen.

Sitter just nu och "skejtar" med fotleden längs golvet, och kan berätta att den är riktigt stel. Har fått en del tips på övningar för lederna men finns det några muskelbyggande övningar för knä, lår och vad som man kan göra i min sits? Vill ju vara så stark som möjligt när jag väl börjar gå/springa igen.
 
Tänkte krångla till det lite. Det första steget är att frakturen ska vara helt läkt när gipset tas bort annars så kommer du inte att få belasta fullt. Du kommer troligtvis fortsätta med kryckor en tid. Sen måste svullnaden ned och du måste få upp full rörlighet i foten. Därefter börjar styrketräningen. Jag skulle avråda dig ifrån telemark v. 6 och jag tror tyvärr inte att det är möjligt. Sikta in dig på en vårvintertur på turskidor och se det som en bonus om det blir av. Frakturen måste varigt riktigt ful med tanke på den odentliga gipsningen.

Lycka till !
Magnus
Leg. Sjukgymnast

Det är rätt. Det viktigaste är att frakturen blir helt läkt först. Råkade själv ut för en refraktur just för att jag började med löpningen för tidigt efter det tidigare benbrottet.
INTE KUL !!!!!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Cbooo Knöl på tån efter träning Träning och hälsa 2
thureb Blodtrycksfall i duschen efter bastubad Träning och hälsa 23
insumaster Supertrött efter löprundan Träning och hälsa 7
camoscio Efter en hälsoundersökning. Träning och hälsa 17
jpma Sjuk efter träning, dålig allmän hälsa. Träning och hälsa 27
aksello letar efter app till iphone Träning och hälsa 2
gnobit Ont i knogen efter klättring Träning och hälsa 5
niklaz Problem med illamående och huvudvärk efter intensiv träning Träning och hälsa 39
såg gå ner i vikt efter julmaten. Träning och hälsa 68
tango Stretcha - hur långt efter träning? Träning och hälsa 1
fridaeus träna efter måltid Träning och hälsa 1
camoscio träning efter olycka, tips och erfarenheter Träning och hälsa 19
blotrese Ökad puls efter träning Träning och hälsa 2
kattenihatten Träning efter graviditet Träning och hälsa 5
tinook Efter höftoperation. Träning och hälsa 17
mararv Asics GT2090 slut efter 70 mil? Träning och hälsa 20
schweingaard Bastu efter träning Träning och hälsa 9
tmthulin Stopp efter 3 mil! Träning och hälsa 9
ingopongo Efter Vasaloppet. Träning och hälsa 1
Mathew Vad äta efter träning? Träning och hälsa 13
mararv Äta efter träning Träning och hälsa 8
tbt Pulszoner - Vad ska man rätta sig efter Träning och hälsa 3
Mikro ont i ryggslutet efter träning : ( Träning och hälsa 5
Duff Träning efter förkylning Träning och hälsa 9
Calle_sthlm Sötsugen efter träning. Träning och hälsa 5
x-treme Efter influensan? Träning och hälsa 7
markthenils Mat efter träning... Träning och hälsa 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.