Jogga innan frukost. Hittar både bra och dåligt

Inga problem!

Sprang förr mycket innan frukost....inga problem. Farligt??? Kanppast..beror såklart på om man inte ätit ordentligt dagen innan och då kanske det inte är lämpligt att kör mer än 2 timmar te x. Intervaller är väl inte heller att rekommendera då skaderisken är större.

Men i övrigt, ut och jogga i 1-2 timmar...inga problem!!

Som allt annat handlar det om att göra det till en VANA! (allt som man inte gjort förut känns jobbigt eller knepigt).
 
Individuellt

Hej. Om du tycker det funkar för dig kan du lugnt fortsätta. Det är inte farligt, men det är också ofta lite väl överreklamerat att man "bör " motionera före frukost i syfte att bränna fett. Rent generellt brukar det vara svårare att träna på lika hög intensitet och det är väl ett av skälen till att det inte är en bra rekomendation till gemene man.
Ubbe
 
Jo jag har allt fortsatt.. Dock lyckas jag inte få någon bra rutin i det hela... Ibland flera gånger per vecka och ibland blir det ett uppehåll på ett par veckor. Men ska försöka skärpa mig :)

mvh // Johannes
 
jag undrar bara vad det första steget är om man ska börja jogga/springa. själv håller jag på och förbättrar min kondition genom att gå på gymmet 3 gånger i veckan. och vill senare börja springa. vad ska man börja med och hur länge? är det sant att man kan skada knäna om man är övervikt och börjar jogga??
jag har satt up några dekaler och klistermräken på citat som verkligen motiverar en att börja träna. jag har tagit “före“ kort på mig själv...och ser så framemot att ta “efter“ kort snart....och ser resultat.
 
Börja med korta pass där du tar det väldigt lugnt. Till en början kan det räcka med att jogga bara någon kilometer och sedan promenera resten av tiden. Allteftersom kommer du att märka att du orkar mer och mer vilket gör att du kan börja öka löpsträckorna.

Med en tyngre kropp tar knäna mer stryk men det beror mycket på löpteknik, fotbeklädnad och intensitet. Var noga med att vara ordentligt varm innan du startar och stretcha igenom de stora muskelgrupperna efter passet.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
permanne Jogga ner? Träning och hälsa 3
masjisvpt Övningar innan skidsemestern Träning och hälsa 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.