Mat efter träning...

Jag har en liten fundering. Har en kompis som sagt åt mig att efter man har tränat så ska man inte äta någonting inom två timmar, bara dricka. Å andra sidan har jag läst att man ska få i sig nåt proteinrikt och något med snabba kolhydrater inom 45 min efter träning. Någon som kan reda ut detta?
 
Ät, ät, ät!!!

Hej!
Efter att du tränat är fettförbränningen förhöjd ett par timmar efter passet. Genom att inte äta då (endast dricka), tror många sig då kunna bränna extra mycket fett. Men detta sker på bekostnad av musklerna, då ju även sker förbränning i denna vävnad efter träningen. Genom att äta direkt efter passet och på så sätt kompensera för muskelförbränningen, bibehåller du och bygger upp din muskelvävnad. Muskelmassan är aktiv vävnad som ständigt kräver mycket energi. Du bränner alltså fett dygnet runt, även när du sover.

Den vinst i fettförbränning du gör genom att avstå från mat efter passet är marginell i jämförelse med den förbränning en aktiv muskelvävnad utför dygnet runt.

Summan av kardemumman: Ät efter ditt träningspass! Gärna något proteinrikt och något med snabba kolhydrater.

Blev någon klokare av det här? Hoppas det...

Hälsningar Petra
 
Vad vill du uppnå med din träning?

Vad som inte framgår i din fråga är vad du vill med din träning. Bli starkare, bättre och bygga upp? Svaret är då - ÄT!!! Men ät smart. Du får betydligt snabbare muskelåterhämtning om du äter.
Vill du bryta ner, bli mindre och orka mindre? Låt bli att äta!

En alldeles ny, enkel och kanonbra om detta finns på http://www.sisuidrottsbocker.se och heter Ät bäst! Kolla den!
/annalena
 
ÄT,ÄT,ÄT

Det var det dummaste jag har hört att man inte skulle äta efter att man har tränat........ det måste man iaf om man vill få ut nått av sin träning följande dagar. Vad man stoppar i sig är faktiskt inte hela världen, det ska ju helst vara nått med snabba kolhydrater så att man fyller på kroppens dipåer. Men ett bra tips är att man har med sig en eller ett par bananer som man kan äta direkt i sammband med träning choklad är faktiskt inte helt fel heller. Men som sagt se till att få i dig nått så fort som möjligt, det har du igen många gånger om.

En annan ska om man struntar i maten vid träning eller annars också för att gå ner i vikt så gör man sig själv en björntjänst. Det är nämligen så att kroppen anpassar sig efter den energi den får så äter man lite så vänjer sig kroppen vid det...... skulle man sedan bröja äta mera pga att man tränar hårt eller av någon annan anledning så kommer kroppen inte att förbränna det extra man åt och istället så lägger man en extra bilring till handlingarna.

Träna mycket och Ät mycket så slipper du alla beskymmer.
 
bli bättre

Vad jag har lärt mej under min idrotts karriär var :
Efter hård ansträngning ju hårdare desto viktigare,
ät inom 2 timmar gärna inom 45 min.
Detta för att kroppen ska reparera det som är nedbrutet.
Vid träning så bryts kroppen ner, vad som krävs för att repa den är vila o mat.
Risken för förkylningar är större om man inte äter efter träning.
Om man inte har tillgång att äta direkt efter träning kan man ta ett kosttillskott direkt efter tills man kan ordna något annat.
hej o hopp
 
KOST/VÄTSKA

Hej Markus!
Det är inte lätt för många när det gäller kost/vätska, idrott och hälsa.
Det extremt viktigast att tänka på när man håller på med träning,tävlingar och matcher oavsätt träning och idrottsgren. Tänka på Alltid ÅTERHÄMTNINGEN som det absolut viktigaste. Om man tränar utan att återhämta sig så fort efter avslutat träningspass är risken stor för vätske brist, ont i magen,yrsel, trötthet, ont i musklerna, påverkar mentalt negativt,irriterat,kraftlös, illamående mm.
De flesta mår dålig inte p.g.a själva träningen/tävlingen utan återhämtar sig dålig.
Om man inte får i sig de Energi som man förlorat och som behövs då påverkar dig detta i många olika situationer och dessutom kan man inte fullgöra ett arbete,orkar inte träna till nästa pass och risken för infektion finns. Det som du beskrev om din kompis har sagt är farligt. Snabba kolhydrater är bra men räcker inte länge i kroppen.
Endast bara snabba kolhydrater är inte bra för din hälsa dessutom. Du blir hungrig igen. Det bästa rekommenderas långsamma kolhydrater med protien och lite fett. Det som din kompis hade sagt att inte äta inom 2 timmar och bara dricka är helt och hållet fel och farligt.Tänk på de symtomen som jag skrev.
HÄR KOMMER VIKTIGA RÅD ATT TÄNKA PÅ.
Så fort du har avslutat träningspass börja direkt med återhämtningen.1. Drick först
2. Stretcha. Om du tränar utom hus
så ta på dig överdragsjackan
3. ducsha
4. Börja direkt med att äta kolhydrat rikt kost (långsamma kolhydrater), protien, sallat,grönsaker, lite fett, bröd, dricka jos, saft och liknande dryck men vatten är viktig också. Efter rätt ät frukt med glass eller annat gott som du tycker om. Kom ihåg att äta så mycket tills du blir riktig mätt. Allt detta återhämtningen så fort du kan och inte vänta .
Vila efter maten och gör nåt roligt.
Så här kan en bra kost rikt talrik se ut.
Fyll 1/3 av talriken med pasta,potatis eller ris.
Fyll 1/3 av talriken med rotfrukter och grönsaker.
Fyll 1/4 av talriken med kött,fisk,fågel, ägg eller annat. Vatten,bröd. Avsluta med frukt och nåt gott.
Kom ihåg att äta tills du blir riktig mätt. Jag gick till Mac donald Och sedan åt kex ckocklad efter mina tävlingar och måddde jätte bra.
LYCKA TILL, IBBE F.D ELIT MARATHONLÖPARE TRÄNARE,TRÄNARE.

[Ändrat av tibloc 2002-01-17 kl 13:14]
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Glännman Årets cykelpendling - lite frågor om mat Träning och hälsa 2
Paddy_boy natt jobb, mat och träning ? Träning och hälsa 3
kalkylia Mat vid nattjobb? Träning och hälsa 4
Duff Mat och träning Träning och hälsa 4
Cbooo Knöl på tån efter träning Träning och hälsa 2
thureb Blodtrycksfall i duschen efter bastubad Träning och hälsa 23
insumaster Supertrött efter löprundan Träning och hälsa 7
camoscio Efter en hälsoundersökning. Träning och hälsa 17
jpma Sjuk efter träning, dålig allmän hälsa. Träning och hälsa 27
aksello letar efter app till iphone Träning och hälsa 2
gnobit Ont i knogen efter klättring Träning och hälsa 5
niklaz Problem med illamående och huvudvärk efter intensiv träning Träning och hälsa 39
såg gå ner i vikt efter julmaten. Träning och hälsa 68
soderkisen Komma tillbaka efter benfraktur / gipsad Träning och hälsa 13
tango Stretcha - hur långt efter träning? Träning och hälsa 1
fridaeus träna efter måltid Träning och hälsa 1
camoscio träning efter olycka, tips och erfarenheter Träning och hälsa 19
blotrese Ökad puls efter träning Träning och hälsa 2
kattenihatten Träning efter graviditet Träning och hälsa 5
tinook Efter höftoperation. Träning och hälsa 17
mararv Asics GT2090 slut efter 70 mil? Träning och hälsa 20
schweingaard Bastu efter träning Träning och hälsa 9
tmthulin Stopp efter 3 mil! Träning och hälsa 9
ingopongo Efter Vasaloppet. Träning och hälsa 1
Mathew Vad äta efter träning? Träning och hälsa 13
mararv Äta efter träning Träning och hälsa 8
tbt Pulszoner - Vad ska man rätta sig efter Träning och hälsa 3
Mikro ont i ryggslutet efter träning : ( Träning och hälsa 5
Duff Träning efter förkylning Träning och hälsa 9
Calle_sthlm Sötsugen efter träning. Träning och hälsa 5
x-treme Efter influensan? Träning och hälsa 7
såg Träning för fjällen. Träning och hälsa 31
tango Curlstång - undvika att viktmutter gängar loss under träning? Träning och hälsa 18
MonicaKa Blodtryck, maxpuls, träning? Träning och hälsa 8
Ralph4info Tränar för Alpin klättring +6.000m inom 6mån och loggar träning i Endomondo ? Träning och hälsa 1
Naturliv Träning och friluftsliv med diabetes - hur göra? Träning och hälsa 10
super mario Träning Cho Oyu/eller bara mkt bra form Träning och hälsa 11
hannulan Träning vid korsbandsskada Träning och hälsa 9
Pellepax Pulka träning, dra bildäck? Träning och hälsa 3
kalalokki Litteratur om träning Träning och hälsa 3
Veterinari Träning för klättring Träning och hälsa 9
kalalokki Bättre träning...... Träning och hälsa 10
MalamuteFrida Träning inför skidåkning? Träning och hälsa 6
jossanw83 Gratis prova på träning Multisport STHLM Träning och hälsa 0
kjpil Är träning en social aktivitet? Träning och hälsa 22
Yakherden Träning för klättrare Träning och hälsa 3
Newlin Vad lyssnar du/ni på vid träning... Träning och hälsa 17
camoscio träning under tur Träning och hälsa 3
ctve8n Träning inför inryck - Lumpen Träning och hälsa 4
Staffan Andersson Vasaloppet... Träning och hälsa 10

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.