Överträning

Jag har tränat 5dagar i veckan: klättring, styrketräning, löpning, simmning allt möjligt.
Vissa dagar har jag både klättrat och simmat tex. så det har nu visat sig att detta är för mycket för mig, är inte nybörjare har nog dock tränat mer eller mindre ända sen barnsben,( är nu 16).
Så jag funderar hur ska man veta hur hårt man kan gå ut? går jag ut för hårt?
vad är lagom träningsmängd?
 
Variation och återhämtning är nyckeln

Ta nedanstående med en liten nypa salt, då det är ett tag sedan jag kollade dessa uppgifter.

Kroppen är lite besvärlig. Den vill helst ha drygt ett dygns vila, men vilar man mer än två börjar den tappa igen. Det innebär i praktiken att ett träningspass varannan dag är det snällaste mot kroppen.

Det är alltså bättre att köra lite längre när du ändå är igång än att träna varje dag.

Om du ändå vill träna mer än så, så är variation väldigt viktigt. Då kan ju en muskelgrupp ha en lugn dag när du tränar en annan. Simning är ju dessutom betydligt snällare än styrketräning, så det är ju lämpligt att göra mellan två tyngre träningsdagar.
 
Träna på

16 bast är iofs vad jag skulle kalla barnsben :)

Om du tränar så mycket så är det viktigt att du tänker på vilka muskelgrupper du anstränger de olika dagarna. Varje muskelgrupp bör få vila minst ett dygn mellan passen och 1-2 dagar i veckan bör man vila helt.

Med din bredd av intressen så torde det inte vara svårt att klämma in mindre intensiva teknikpass då och då.

Vill du nå toppen måste du kanske fokusera på någon av sporterna. Det gör det lättare att utforma ett effektivt träningsprogram. Får du skador (du sa inte varför det blivit för mycket för dig...) så bör du fråga din läkare vilka förutsättningar din kropp för tillfället har. I din ålder kan läget förändras ganska snabbt.

Vill du bara ha kul och må bra så kanske du ska överväga att minska antalet pass.

Lycka till!
 
Om du tränar ett riktigt hårt pass så behöver kroppen 48 timmar på att vila upp sig, inte mindre. Det hindrar ju dock inte att du kanske gör något annat där träningen är lågintensiv och inte direkt anstränger de muskelgrupper som ska vila.

Det är ju naturligtvis också väldigt viktigt att kroppen får i sig tillräckligt med näring och att man sover regelbundet. En vecka bör inte innehålla mer än tre riktigt hårda pass. Möjligtvis fyra under en uppbyggnadsfas.

Att inte vila tillräckligt kommer bara att leda in i en ond spiral där kroppen sakta bryts ner. Kom ihåg att det är under vilan som du blir starkare.

I slutändan handlar det mycket om att lära känna sin egen kropp och veta hur den reagerar på träning.

Må väl

Stefan
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
patte69 överträning ?? Träning och hälsa 4
Macke27 Att undvika överträning? Träning och hälsa 4
olrijo Överträning - hög puls!? Träning och hälsa 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.