penicelinkur?

Någon som vet om det är fraligt att träna kondition i slutet på en penicilnkur (dag 7 av 10) om man i slutet av kuren känner sig frisk?
 
Inget att rekommendera...

Hej!
Det beror på varför du äter antibiotika, och vilken sort du äter. Generellt kan man väl säga att du ju äter pga en infektion, och det tar ju på kroppen att ordna till den. Är du envis och absolut måste, kan du ju börja mjukt (och då pratar vi mjukt!).
Fast när jag skriver detta är väl din kur redan slut...
Sofia Svensson, u-läk.
 
Beror på.

Beror som sagt på. Fick pecilinkur under hösten 2000 för en hudinfektion av vad läkare trodde var ett fästingbett. Var då inga problem att träna eftersom infektionen inte var "allmän"
Vad man däremot inte ska gör är att träna i någon form om man har en allmän infektion, t.ex lunginflammation även om man börjar känna sig frisk. Detta beror helt enkelt på att kroppen måste ges tid att återhämta sig ordentligt efter sjukdomen, annars kommer den oftas tillbaka. Tro mig jag vet, har genomlevt 5 lunginflammationer och de är inte kul.

Det är av samma orsak som man måste äta sig igenom hela pencillinkuren för att inte riskera att skapa resistenta bakteriestammar.
 
EN annan sak med träning och infektioner...

Med en infektion i kroppen när man tränar riskerar man att drabbas av cardiomyopatier (hjärtmuskelinflamation) vilket är VÄLDIGT obra. Detta kan uppkommma både av virus och bakterier... Vänta alltså med träningen till dess din behandling av infektionen är avslutad.

/Ulf, SSk
 
Farligt även utan feber?

Jag frågade en läkare inför en fjälltur vid vilka symtom det är dags att sluta röra på sig. Han svarade att så länge man inte har feber så är det ingen fara för komplikationer annat än en något förlängd rehabiliteringstid, trots pågående penicillinkur.

Att kroppen "inte mår bra" är förstås obra, men det viktiga att veta är när det blir farligt och risk för komplikationer uppstår, t ex hjärtmuskelinflammation. Vore bra att få "feberteorin" bekräftad alternativt falsifierad. Hemma kan man ju alltid vila för säkerhets skull, men på berget kan det vara avgörande att veta vad som verkligen gäller.

/Rasmus
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.