Är det här ok?

För ca sex veckor sen svängde en bil över cykelbanan och jag smällde rakt in i sidan på den utan att hinna bromsa. Jag fick en kraftig blåklocka från hjälmkanten och lite annat blandat ont. Lämnade in cykeln (Specialized Tricross, en cyclocross med aluram och alugaffel) dagen efter på en seriös cykelverkstad och bad dom att kolla skadorna och ge ett kostnadsförslag. Min första fråga gällde gaffeln eftersom jag cyklat rakt in i en bil. På kostnadsförslaget 5800:- stod det om hjul, växelreglage och styre men inte gaffel. Jag frågade igen, klarade verkligen gaffeln den smällen? Och fick svaret att den inte tagit skada.
Efter en lång tid av krångel och förseningar med både försäkringsbolag och verkstad kunde jag igår äntligen hämta hojen med nya fina hjul. Glad i hågen tog jag hem den för att byta till dubbdäck. Då upptäckte jag det som syns på bilden, ett gäng sprickor i lacken just där gaffeln delar sig. Jag fotade den tydligaste sidan men det ser likadant ut på andra sidan också.
Jag kan inte få det till annat än att gaffeln fjädrat bakåt i smällen så pass att lacken spruckit. Det jag vet om aluminium är att det blir snabbt försvagat av böjningar. Ska jag acceptera detta eller har verkstadspersonalen slarvat och missat? Känner inte riktigt för att tvärnita upprepade gånger med cykeln dom den ser ut nu. Kan jag kräva en ny gaffel?
Vad säger expertpanelen?
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    38.9 KB · Visningar: 1,585
Det verkar gå i lås. Jag visade upp cykeln igår och personalen beställde en ny gaffel utan att knorra. Bara att hålla tummarna för att inget mer trassel dyker upp.
 
konstigt egentligen

Var väl tur det. På vägcyklar rekommenderas väl alltid byte av styre / gaffel om det är alu eller grafit om smällen tagit där. Fälgen var ju sne, jag tycker nog att det är plikt på att gaffel / styre skall ha bytas även utan synliga skador*. Nå ja.

*i alla fall på en vägcykel 1. Högre farter, 2. Trafik, 3. Gaffeln utgör ett fjädringselement då däcken är hårda och gafflarna saknar fjädring.
 
Av din bild att dömma verkar gaffeln vara lackerad/ytbehandlad på något sätt, och det är den ytbehandlingen som spruckit vid kollisionen. Detta hade inte skett om inte underliggande material kraftigt deformerats vid kollisionen, och är gaffeln i aluminium så är konstruktionen ganska styv på den aktuella platsen varför försvagning och även kvarstående deformation är sannorlikt.
 
Hyfsad nedförsbacke i god fart är inte bästa stället för styrbrott med 1/2 styre som resultat. Det blev en spännande inbromsningssträcka men gick som tur var väl.
Påkörningen på styret hade ägt rum ett par år tidigare av en annan jäktad cyklist.

Gott att höra att det löser sig för dig.
go tur
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...