Utvärdering av den Svenska cykelhjälmslagen

Jag hade inte hjälm när jag var yngre och cyklade. För att jag inte var tvungen längre! Jag var ju stor nog att bestämma själv tyckte jag. Och jag hade ju cyklat i så många år att det kunde jag ju. Sen var det underbart att känna vinden i håret - dvs att det rufsades om (tvärtemot fåfänga alltså).

Sen började jag jobba och träffade folk som cyklat omkull. Kom väl fram till att cykelhjälm var nog bra att ha - men användandet var sporadiskt.

Å så fick jag barn. Och lovade att komma hem hel. Å sen började barnen att cykla och då var det bara att föregå med gott omdöme. "Titta, mamma har också hjälm". Använder nu alltid hjälm, även om barnen inte är med...
 
En mer relevant studie tycker jag borde väl vara att jämföra skadors allvarlighet i gruppen skadade hjälmbärare jämfört med gruppen skadade utan hjälm - svagheten i detta är att småskador som eliminerades av hjälmen förvinner ur jämförelsen.
Att bara titta på skadeutfallet före och efter ger ingen indikation på om det cyklas mer eller mindre totalt sett under de jämförda perioderna.
Hur mycket ökade hjälmanvändningen egentligen pga lagen? Många barn hade hjälm utan lagtvång före och alla barn har inte alltid hjälm trots lagtvång.

Kör man vårdslösare med hjälm eftersom man känner sig säkrare?

Statistik är alltid statistik!

/Patrik, som bara läst abstract

Efter att nu ha läst hela så ser jag att man hanterat ev ökning eller minskning av cykling genom att jämföra andel huvudskador med alla cykelskador så en viss del av förändrade cyklingsvanor tas bort av detta. Att hjäl minskar risken för allvarliga skallskador är åckså belagt enligt refererade studier.

Bort från säkerställd vetenskap till mina gissningar:
Mina gissningar om varför fler i åldern 30+ använder hjälm jämfört med 15-29 är två: dels mognad (och ev minskad fåfänga oaktat kön) men även att många i denna ålder blir fräldrar till cyklande barn och börjar föregå med gott exempel för sina barn. Mest det senare gissar jag.

Sen är det väl en allmän trend i samhället att bära hjälm - t ex är ju skidhjälm mycket vanligt nu, vilket det inte var för 10-15 år sedan och i princip obligatoriskt för små barn i lift (brukar ju vara barn under x år åker gratis i lift där x ungerfär lika med sju).

Hade varit intressant att se studie på om och i så fall hur mycket säkrare det blir med dedikerade körfält jämfört med att blanda cyklister, gångtrafikanter och bilar apropå det nya (enligt mig dåligt genomtänkta) förslaget att cyklister över 15 år inte ska tvingas använda cykelbana då sådan finns.
Som blandtrafikant (jag går, cyklar och kör bil, dock inte samtidigt) känner jag mig lugnast då det bara finns ett trafikslag där jag är på väg.

/Patrik, överväger att köpa ny cykelhjälm med MIPS
 
Jag tvivlar på att särskilt många kvinnor skippar hjälm av omsorg om frisyren,

Morsan vägrade använda hjälm när hon skulle till jobbet, c:a 1,5 km, just MHT frisyren.
Det krävdes en kollision med en utrullad soptunna innan hon började använda hjälm till vardags.
 
Personligen började jag använda hjälm när de lätta frigolithjälmarna introducerades i Sverige på 80-talet. Kvinna under 30 med mer intresse av hjärnkapacitet än frisyr. Anekdotisk bevisföring.
 
Gillar skarpt uttrycket "anekdotisk bevisföring".

Konstaterar att jag själv växt upp utan hjälm vid cykling och använder inte alltid hjälm heller.
Har ingen frisyr (eller ens hår) att vara rädd om och vet inte vad jag ska anföra för ursäkt.

Kan det vara en komfortfråga? (fanskapet kliar)

mvh thomas (kan inte skyllas för blondin - inget hår kvar)
 
För min del ökade hjälmanvändandet när jag blev förälder, gott exempel, och framför allt när jag häromåret fick höra en berättelse ur verkliga livet av en av mina vänner som gjorde AT-tjänstgöring på en neurokirurgisk avdelning. I en av sängarna låg en kille i övre tonåren som i hög fart kört av vägen och in i en lyktstolpe med sin mångväxlade cykel och ådragit sig en mindre skallskada av något slag. Tack vare att han använde hjälm skulle han bli fullt återställd. I sängen intill låg en äldre dam som helt enkelt vält med sin gamla damcykel. Ingen hjälm och hon skulle aldrig mer kunna fungera normalt.

Anekdotiskt? Javisst, men för mig en i högsta grad verksam anekdot...
 
Jag har noterat att hjälmanvändandet styrs mycket av lokal kultur också.

Som sjuttiotalsbarn på en liten ort fanns cykelhjälm inte på kartan när jag var barn eller tonåring. Min pappa skaffade en (i mina ögon urbota töntig) hjälm någon gång på åttiotalet, men jag tror inte någon av oss barn hade det.
Inte mamma heller. (Hon cyklar nog fortfarande hjälmlös när jag tänker efter.)

Jag pluggade sedan i Uppsala och bodde kvar där flera år. Alla cyklade överallt, ingen hade hjälm.
Jag skaffade faktiskt en cykelhjälm under den tiden, men den använde jag bara när jag körde inlines. Det kändes för "bökigt" att använda den när jag "bara" skulle cykla. Och var gör man av hjälmen sen? Nä det fick vara. Och ingen annan hade ju hjälm heller.

För ett tiotal år sedan flyttade jag till Stockholm. Plötsligt började jag knäppa på mig hjälmen. Varför? Visst är trafiken hetsigare där än i Uppsala, men största skillnaden var nog att alla andra hade hjälm. Det blev naturligt.

Så flyttade jag igen för två år sedan. Nu till Mariefred. Och här har vuxna inte hjälm på sig, om de inte träningscyklar landsväg eller MTB. Jag använder fortfarande hjälm. Vanan sitter i.
 
Min ursäkt är bös att bära runt på när jag inte cyklar.

Jo, jag håller med, har blivit lättare nu sedan jag i huvudsak cyklar till och från jobbet. Men annars har jag helt enkelt börjat lämna hjälmen i cykelkorgen när jag stannar, den kostar visserligen några hundralappar, men jag tvivlar lite på att nån ids sno den.

Håller med om trender för den delen, bodde i umeå några år, och där börjar det kännas som att en hyfsat stor minoritet har cykelhjälm, vilket gjorde det rätt okontroversiellt att ha det själv. Nu bor jag i en mindre ort, här är det jag och en till som har cykelhjälm. Blev ifrågasatt om varför jag hade hjälm av några 15-åriga grabbar, men då jag påpekade att jag cyklade som en dåre så höll de med om detta och tyckte att hjälm var rimligt, för mig iaf :D.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.