Lite "Do and don't" som ny cyklist och kuriosa.

Råkade ut för ett gäng som var ute och "tränade" på vägen från Skottvångsgruva in mot Åkers Styckebruk idag, det är en smal asfalterad väg där bilar kan mötas om båda håller ut.

De första vi kom ikapp, en man och kvinna, hon låg ca en meter från vägkanten och mannen körde nästan i mitten av vägen, efter att ha legat bakom över 100 meter utan att de går in och cyklar efter varandra så tutar jag, resultat båda ställer sig upp och börjar cykla snabbare.... tar ett par hundra meter innan den yttre cyklisten går förbi kvinnan och släpper förbi.
Minst två fel de gör, dels får de inte cykla i bredd och inte hindra omkörning.


Lite senare kommer jag ikapp ett gäng till, då ger jag en kort signal när jag har omkring 200-300 meter fram till dem, de kör tre i bredd över hela vägen! De flesta går in efter kanten och jag börjar omkörningen, så kastar sig en jävel i slutet ut mitt i vägen pumpande cykeln från sida till sida, det är uppförsbacke och ska köra om de andra som nu cyklar i rad!!!
Samma fel som de tidigare paret.

Då det var totalt 20-30 cyklister så måste det ha varit en klubb eller något, borde de inte ha en grundläggande utbildning om att trafikregler gäller även i klubben??

Tja, det är väl svårt för en cyklist att köra om andra cyklister om även den omkörande cyklisten promt bara får cykla i vägrenen. :)

F.ö. så får bilar vackert vänta på omkörning tills det är säkert att köra om. Det gäller oavsett om man ska passera cyklister, traktorer eller söndagsbillister Åtskilliga olyckor per år med dödlig utgång lär orsakas av heta billister som promt måste om snarast möjligt.
/Niklas
 
F.ö. så får bilar vackert vänta på omkörning tills det är säkert att köra om.

Men i det här fallet så cyklade ju cyklisterna i bredd (vilket inte är tillåtet) och hindrade dessutom en påbörjad omkörning.


38 § När en förare som färdas på väg uppmärksammar att någon avser att köra om till vänster, skall föraren med iakttagande av bestämmelserna i 7 § hålla så långt till höger som möjligt. Föraren får inte öka hastigheten eller på något annat sätt försvåra omkörningen.
Om ett fordon förs sakta eller upptar stort utrymme och körbanan är smal, krokig eller har en icke obetydlig mötande trafik, skall föraren för att underlätta omkörning minska farten och om det behövs föra fordonet åt sidan så snart detta är möjligt.

(Fetstilsmarkering av mig.)
 
Eftersom diskussionen har fastnat på detta med cyklister som tränar så kände jag mig tvungen att kolla upp nermanders påstående. Mycket riktigt, detta verkar vara vad som gäller:

"Cyklister ska färdas efter varandra. Kan det ske utan fara eller olägenheter för andra trafikanter får man dock färdas i bredd.

Om två cyklister färdas i bredd och hör en bil närma sig bakifrån är det lämpligast att den cyklist som åker närmast vägkanten saktar in och låter den andra köra in framför honom."

De som skrev detta tänkte nog inte riktigt på alla typer av cyklister (verkar mest handla om farmor som cyklar till affären och köper mjölk en lördagförmiddag i maj). Däremot verkar man i trafikreglerna ha täckt in de flesta typer av motorfordon: fyrhjulingar, golfbilar, olika typer av mopeder, traktorer, släpvagn till motorcykel, kioskvagn, tryckluftskompressor, elskoter, knattekross, minimoto etc etc. Allt detta finns upptaget, men att cyklister skulle ha intresse av något annat än att åka och handla verkar inte ha föresvävat någon enda person.

Dessutom kan man nog rutinmässigt bötfälla varenda cyklist som går i mål på Vätternrundan.
 
Men i det här fallet så cyklade ju cyklisterna i bredd (vilket inte är tillåtet) och hindrade dessutom en påbörjad omkörning.


38 § När en förare som färdas på väg uppmärksammar att någon avser att köra om till vänster, skall föraren med iakttagande av bestämmelserna i 7 § hålla så långt till höger som möjligt. Föraren får inte öka hastigheten eller på något annat sätt försvåra omkörningen.
Om ett fordon förs sakta eller upptar stort utrymme och körbanan är smal, krokig eller har en icke obetydlig mötande trafik, skall föraren för att underlätta omkörning minska farten och om det behövs föra fordonet åt sidan så snart detta är möjligt.

(Fetstilsmarkering av mig.)

Detta märkliga resonemang strider inte på något sett mot min tes, att bilisten vackert får vänta på omkörning tills ett lämpligt omkörningstillfälle uppkommer.

F.ö. kan jag inte tänka mig att den cyklist, som blir påkörd bakifrån av en het billist, över huvud taget kan dömas som vållande till olyckan. Det är helt enkelt bakomvarande fordonsförares ansvar att inte köra om framförvarande fordon så länge inte omkörningen inte kan ske på ett säkert sätt!
/Niklas
 
Detta märkliga resonemang strider inte på något sett mot min tes, att bilisten vackert får vänta på omkörning tills ett lämpligt omkörningstillfälle uppkommer.

Två fel gör inte ett rätt.

Om cyklisterna hindrar omkörningen begår de ett brott. Visst, bilisten ska vänta tills cyklisterna har slutat med sitt brottsliga beteende, men cyklisterna har likväl gjort fel. Så om bilisten gör omkörningen ändå så får i såna fall både bilist och cyklister fällas.
 
Ett inlägg från andra sidan

Inte mitt inlägg utan ett läsvärt citat
Vi var en mellangrupp om totalt tretton cyklister som var på väg från Veberöd mot Dalby ikväll, på gamla väg 11 med lite trafik, när vi strax innan Dalby fick en bil bakom oss som började tuta lite. Vi körde i två led, och jag låg längst bak till vänster vid tillfället. Med baklyset på, trots att det inte var mörkt än. Man vill ju synas.

Det var lite småkuperat, med heldragna linjer här och där, men jag gav tecken till henne att köra om när jag såg att det var fritt. Jag hörde bakom mig hojtas, "jag kan inte köra om, det är heldragen linje". Jag fortsatte att försöka vifta förbi henne när jag såg att det var fritt efter ett litet krön. Men hon låg kvar och tutade och hojtade envist.

Det kom en mötande bil, jag ändrade till att ge stopptecken, men så fort den passerat viftade jag att hon kunde försöka köra om igen. Fortfarande hojtade hon om heldragen linje, lika envist. Och lade sig på tutan än mer. Hon hade verkligen hängt upp sig på det där.

Men faktum var att det bara var heldragen linje på delar av sträckan, och knappt någon trafik, och förutom två små backkrön, god sikt.

Så till slut ändrade hon sig och började köra om. Långsamt. Med öppet fönster. Det satt en man i passagerarsätet som inte sa ett knyst, men hon upprepade att hojta om heldragen linje. Jag förklarade, så vänligt och tydligt jag bara kunde i en mening, att jag viftade när jag såg att det var fritt att köra om, och ville hjälpa henne. Fick inget svar. Hon rullade sakta vidare förbi gruppen, och så ser jag bara att när hon kommit längst fram kastar sig in till höger direkt och bromsar. Inget möte, utan bara fullständigt omotiverat. Ingen var beredd på det.

De längst fram har inte en chans att väja, cyklister kör in i bilen och går i backen till höger och vänster och blir liggande på vägen. Bilen rullar mycket långsamt vidare, någon får upp bildörren och försöker få kontakt med föraren, men hon trycker gasen i botten och försvinner.

Jag har redan halat ur telefonen ur fickan och slagit 112, vi försöker reda ut om någon är allvarligt skadad, kan konstatera att alla kan resa sig efter en stund. Resultatet är bara blåmärken, skrubbsår, lårkakor och förstörda cyklar. Vi konstaterar att ingen behöver ambulans, utan bara polis. Polisens larmoperatör får direkt alla data om bilen, inklusive komplett registreringsnummer, och plats, och ber oss stanna på platsen. Hon skickar ut en patrull. Vi stannar på plats, alla utom två som inte har något att tillägga till rapporten. Patrullen kommer efter en dryg timme, vi lämnar rapport, alla data om bilen och så många detaljer om föraren som vi kan minnas, och så många vittnesmål som möjligt. Vi som inte blir hämtade utan valt och kan cykla hem, rullar sedan sakta hemåt, kraftigt nedkylda och nu i komplett mörker. Men glada att det inte slutade på annat sätt. Det kunde ju lika gärna slutat mycket värre.

Så totalt meningslöst.


Från:
http://www.cklunedi.se/index.php?option=com_simpleboard&func=view&Itemid=85&id=11001&catid=3
 
Ovanstående beteende sorterar enligt mig in under "psykopat". Inte som ett skällsord, utan mer som ett konstaterande. Personens behov av upprättelse blir viktigare än "motpartens" liv och hälsa.

Man hör liknande historier med jämna mellanrum, och ser man statistiskt på det är det inget konstigt: tusentals bilister klarar att hantera denna nya situation utan att det blir kabelbrand, även om dom kanske blir arga. Men en liten andel, gissningsvis mindre än en procent, kan inte hantera sina agressioner utan måste ge igen på plats.
 
Ja, verkligen psykopat till cyklist som inte följer lagen och går ut till höger när det kommer en bil som vill köra om.
 
Även i tidningen

Nu har prejningen ovan även hamnat i den vanliga tidningen

Föraren av bilen misstänks nu för smitning.

– Vi fick registreringsnumret och sökte efter föraren på ett par olika adresser. Men vi lyckades inte få kontakt. Så klockan 22.30 återvände patrullen till stationen, säger Roland Bengtsson, trafikansvarig vid polisen i Lund.

Vid smitningsolyckor hämtar polisen in den misstänkte till förhör.

- Ser man att någon kör omkull ska man stanna och hjälpa till och lämna sitt namn och sin adress. Det är man skyldig till, säger Roland Bengtsson

http://www.sydsvenskan.se/lund/article1452338/Tavlingscyklister-prejades-av-vagen.html

Vana trafikanter, vare sig det är cyklister, bilister eller tungt fordon man kör, vet att det särskilt på krokiga vägar oftast är enklare och går snabbare att köra om en grupp cyklister på två led istf ett enda långt.

Jag är (fd) yrkesförare(ffa distribution ej fjärrtransporter) med erfarenhet av många mil på
krokiga vägar i olika sorters fordon.
 
Två fel gör inte ett rätt.

Om cyklisterna hindrar omkörningen begår de ett brott. Visst, bilisten ska vänta tills cyklisterna har slutat med sitt brottsliga beteende, men cyklisterna har likväl gjort fel. Så om bilisten gör omkörningen ändå så får i såna fall både bilist och cyklister fällas.

Om cyklisterna anser att bilisten inte kan köra om just där på ett, så är det väl närmast en välgärning om cyklisterna lägger sig mitt i körbanan istället för att slicka vägkanten? När omständigheterna sedan tillåter en säker omkörning (och cyklisterna väl har sett bilen) så är det givetvis lämpligt att på lämpligt sätt underlätta omkörningen, t.ex. genom att vinka fram bilisten och köra någon meter närmare vägkanten.

Så agerar i alla fall jag när någon vill köra om mig, vare sig jag cyklar eller kör bil. (Fast kör jag bil använder jag givetvis blinkers istället för att vinka med händerna).
/Niklas
 
Det Håkan C citerar är för jävligt gjort av bilisten, hon borde minst bli av med kortet för att orsakat olyckan och smitit!

Dock "Vi körde i två led" 13 cyklister i två led borde hamna på mellan 25-30 meter i längd, längre än en långtradare får vara i Sverige, även om inte lika bred... Och "Det var lite småkuperat, med heldragna linjer här och där, men jag gav tecken till henne att köra om när jag såg att det var fritt. "

Bilisten får fortfarande inte gå över heldragen linje, även om författaren uppmanar henne till det. dessutom så är det fortfarande är förbjudet att cykla i brädd...
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...